Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Aktuellt robotsnack

Jag har inte tagit ngon bild nnu, men jag
    ska nog kunna fixa fram en sdan snart.

Nu har jag satt in Spectrum-styrningen, och
    d brjade allt genast fungera bra mycke bttre..
    Enda problemet just nu r att motorerna gr olika
    fort, s det r lite svrt att kra rakt med roboten.

Nn som har ngot tips fr att fixa det??

Comment

Vad r det fr motorer du anvnder?

Comment

Jag tror att motorerna kallas RS-545, eller ngot i den stilen.

Comment

hjulen kan gra viss skillnad i hur rakt den gr, 4 likadana gjul fungerar iaf lite rakare n t.ex 2st hjul och 2 trissor eller smhjul bak.

Tog steget idag och krde till verkstaden p jobbet efter jobb och anvnde mg av utrustningen dr.
          Vilken skillnad det r p att ha utrymme, rtt maskiner och riktigt vlutrustad verkstad mot att st med sm handmaskiner i frrdet hemma!
          Har gjort fstanordningen till min elkolv p FW'n idag, tiden gr s snabbt nr man bygger!
          Ska fortstta lite p jobbet imorgon, gra klart en prototyp av lyftanrdningen frhoppningsvis.

Tyvrr slirar roboten fortfarande en del men inte lika mycket som innan, visserligen vart det betonggolv jag krde p.
          Den gr frvnansvrt rakt och styrningen fungerar faktiskt riktigt bra tycker jag

Ska ta med kamera och filma en snutt p den i dess nakna form.

Comment

Sg att discovery channel hadde en ny show som pminner lite om robot wars fast lite mer extrem kanske http://www.youtube.com/watch?v=TgBNkKGcfYo&feature=fvst vet inte om dom kommer att snda det i sverige nnu.

Comment

Ha ha ha...jsses va coolt. Men man fr nog vinna p lotto frst och bna och be hos justitieministern innan detta blir verklighet i Sverige :P.

Comment

Fan va coolt det programmet verkar!
                Ser fram emot att se avsnitt p det.

Comment

Min blivande robot blir klar denna vecka om inget anmrkningsvrt skulle hnda, tnkte skriva detta p trden robotmte 2009 men tyckte att det var btttre att skriva det hr istllet.

Har bara lite sladdar kvar att lda och ansluta alltihopa, motorer,batterier,spinnermotor och och en IBC esc.

Har bara ett problem med roboten, den r verviktig med 3.6 kg ! , gr inte att f den lttare med konstruktionen jag har, kan ta bort batterierna s r den p viktgrnsen 13.6 kg, eller spinnern som vger 4 kg, men d frsvinner ju sjlva vitsen med roboten.

Kan ju g att f den lite lttare om jag hade rd med 10 st NIMH celler istllet fr bly sla batterier som jag har nu
                  Attached Files

Comment

Den ser riktigt vacker ut. „r det polykarbonat du har som skydd? Dr kan man ju ta bort lite vikt genom att helt enkelt anvnda tunnare skivor. P Rawbot har vi ju papperstunt verallt utom i fronten. Det knns mest som insynsskydd och brare av lacken. Vilket vapen som helst gr nog rakt igenom.

Just nu spelar vikten nd inte s stor roll. Det r skert en bit kvar tills att den kan stlla upp i internationella tvlingar och till dess har du frmodligen nd ndrat p mycket fr att trimma och gra den mer driftsker. Tnker man p vikten i varje sdant steg s sparar man skert flera kilo.

Oavsett vikt s r det ju en underbar konstruktion. Jag lngtar efter att titta p den i verkligheten. Det r s stor skillnad jmfrt med att bara titta p bilder.

Ha Kul
                    STB

Comment

Mycket snyggt Mats, jag r imponerad.

Det enda problemet jag kan se r att hjulen sitter s lngt back, att roboten kommer ha svrt att puta sig sjlv frammt med tanke p vikten. Har du ngon rullkula framtill?

Om du ska kpa NIMH celler s kan jag rekommendera en Ebay affr:
                      http://stores.shop.ebay.co.uk/All-Batte ... QQ_armrsZ1

Jag har sjlv kpt 24st. 4500mAh Sub C celler drifrn och r njd med mitt kp. Tog ungefr 1 vecka med frakt.

Comment

Det ser ju riktigt bra ut! Vill grna se den live eller p film ocks, hade vatt kul o se vapentester

Comment

Det r vldigt stor skillnad p inre resistansen i olika NiMH batterier. Har de fr hg resistans s blir effektuttaget begrnsat och roboten kommer inte kunna accelerera eller dra igng svnghjulet snabbt. Dessutom r det ltt att brnna fartreglaget nr roboten bromsar eftersom man d trycker tillbaka energi till batterierna. Livslngden blir kort nr de krs hrdare n avsett.

Kp bara batterier som det finns dokumentation till s att man kan se om de r lmpliga till att kra robotar. Normalt kostar batterier med bra hgstrmsegenskaper dubbelt s mycket som vanliga. Tyvrr kper mnga batterier avsedda fr lgstrmsapplikationer som t.ex. en radiostyrning, eftersom de sorterna prioriterar hg batterikapacitet. Det r ju normalt den enda siffran som redovisas i annonserna.

I Rawbot har vi hgkvalitativa blybatterier med lg inre resistans. Om vi byter till s stora NiMH att det vger lika mycket, s blir den inre resistansen p batteripaketet fortfarande hgre. Volymen blir strre, energiinnehllet dubblas och priset kar. Rtt frpackade s kan nog NiMH bli lite stttligare.

Om man har en effektkrvande robot s ser jag bara mindre vinster med att g ver till NiMH. Dremot s r Litiumbatterier verlgsna p vikt, resistans och kapacitet. Enda nackdelarna r pris, stttlighet och brandrisk.

Comment

Ser coolt ut Mats . Synd att vikten inte gick bra fr det r ju alltid trist att behva ta bort nnting som man grna vill ha dr. Inte fr att vi bryr oss s mycket i Sverige fr tillfllet men man vill ju grna ha en internationellt godknd robot.
                            Byta batterier r ju en lsning frsts men ofta rtt kostsamt eftersom robotar ju krver lite extra saker som Stefan sade. Ofta behvs ocks en ny laddare till nya sorters batterier och de r ju inte gratis direkt .

Lite synd r det ju ocks att roboten inte r flippvnlig som det ser ut? Men att fixa det innebr ju nnu tyngre robot. Min nuvarande HW har inte heller ngon sjlvrttning vilket internationellt sett r en snabb ddsdom. Det blir att fundera ut en bttre lsning till min nsta robot...som redan finns i planeringsstadiet. Mste bara lra mig det #!# Solid Works frst :P.

Comment

Lcker robot det dr, Mats!

Synd bara p viktgrnsen, men om det inte gr att banta roboten s
                              kan du ju alltid lgga p ngra kilo pansar och kra den som LW istllet...

Comment

Tack fr all kritik,

Har funderingar p nimh batterier men dessa r ju som sagt rtt dyra, behvs 20 st till roboten d den ska g p 24 volt, drivmotorn till spinnern r p 12 volt och skruvdragarmotorerna r p 18 volt s det vore nog inget problem att kra allt p 12 volt med 4500 mA celler, mina blyare r p 4.5A.
                                OM jag byter till lmpliga nimh celler som jag vet finns p http://www.conrad.se och som r p 4600mA s gr 10 st p 710 kr och vger bara 870 gram totalt mot nu d dessa blyare vger 3.6 kg totalt fr 24 volt.

Blir en viktbesparing p 2.73 kg bara dr ! Bara ett kg kvar till viktgrnsen, lipo kanske kan vara nt att tnka p d dessa r nnu lttare, har sett lipo p ca 5000 mA och p 11.1 volt p hobbex, s tv av dessa pack kunde vara lsningen, fattas bara en sak PENGAR PENGAR PENGAR, och laddare till dessa.

Plasten p ovan och undersidan r 5 och 6mm och p sidorna 3mm, men att byta ut det till tunnare krver maskiner fr borrning av hlen ska sitta exakt p rtt stlle och vara frsnkta.
                                Jag r arbetsls nsta vecka, men i framtiden s ska nog vikten kunna fixas. Kanske

Har tv st pyttesm hjul framtill att hlla upp roboten med s det r inga problem med att den hasar fram

Comment

Working...
                                X