Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Aktuellt robotsnack

Jag verkar inte kunna hitta dom cellerna du hnvisar till Mats.
    Dock skulle jag akta mig fr batterierna p Conrads hemsida. Kommer ihg nr jag kolladel sida fr lngesedan och sg att det stod med liten text Ej gjorda fr hg urladdningsstrmar. Dessa r nu dock borta, men det r inte p mnga av dom cellerna som det str ngon om verhuvudtaget.

Personligen skulle jag nog satsa mer p sidorna med lexan, eftersom det r dom som kommer f mest stryk n ovan. Ngot tunnare ska du inte ha, om det inte r ovanp d frsts.

Ett tips till nsta r att inte gra den lika hg. Nu r det kanske p grund av att batterier och liknande, men det medfr vikt just strre den blir. Det r bara min tanke.

Comment

Idag har jag varit lite produktiv och fixat lite med Accident. Har bara haft problem med den tills idag:

Kvar att gra:

Gjuta hjulen i Polyuretan. Om jag inte har rd att kpa Polyuretanet innan robot mtet s teranvnder jag hjulen frn tidigare bygge.
      Fixa HDPE runt om hela roboten.
      Fixa remhjul och remmar s de kan monteras ihop till snurrvapnet.
      Lda ihop alla batteripaket.

Comment

S det gick bra i verkstaden ser jag, Du har alla delar till spinnern klara nu d utom rem och remhjul ?
        Den blir vl inte verviktig va ? Kan ta med samlingen av remmar och remhjul som jag har liggande till mtet om du vill, har ju ven ngra motorer som skulle kanske vara intressanta.....? Har en slipad axel med dia 20 mm liggande

Comment

Ojoj, det dr ser nstan fr snyggt ut. Det r ju snart ett mekaniskt msterverk. Om du gr en fr snygg robot s kommer vi ju inte kunna strida med den fr att inte riskera att den skall g snder.

Ha Kul
          STB

Comment

Ricktigt snyggt Joachim!
            Ska du ha nn trissa eller smhjul den ska glida runt p frutom drivhjulen?

Vet nn ngra bra bcker till att brja programera microprocessorkretsar (har lite utbildning i det sen innan), fr jag har blivit lite sugen p att skapa lite sm autonoma insektsrobotar och liknande roliga saker?

Comment

En bra brjan r nog p biblioteket, gr ju ven med fjrrln d det inte finns hemma det man vill ha ofta, sk p ntet efter bcker om BASIC STAMP,pic programmering, lna sen dessa p bibblan.

En annan bra plats kan vara http://www.parallax.com/
              Kolla ven efter bcker p http://www.elfa.se

Comment

Originally posted by gizz
                Ricktigt snyggt Joachim!
                Ska du ha nn trissa eller smhjul den ska glida runt p frutom drivhjulen?

Vet nn ngra bra bcker till att brja programera microprocessorkretsar (har lite utbildning i det sen innan), fr jag har blivit lite sugen p att skapa lite sm autonoma insektsrobotar och liknande roliga saker?
                Vi fr se om jag behver det, ska testa och se om den kan glida p en bit HDPE eller Lexan s lnge.

Vad fr typ av mikroprocessor och sprk tnker du anvnda dig av? Frdiggjorda kretsar som Basic och PicAxe (?), eller enchips datorer med C/C++ som sprk? Det finns nmligen en distanskurs p –rebro universitet dr man lr sig att programmera och styra motorer med microprocessor. Har ett STK500 med tillbehr ifall du vill kpa.

EDIT: Kollade snabbt p Google Books efter en bok som kunde visas fullstndigt. Mastering C++.

Comment

Tjena p er !

Min nya robot r testad nu p onsdagsmorgonen med gott resultat, har skickat ngra korta filmsnuttar till konvertering frn mov till wmv format, ska dyka upp via min mail snart hoppas jag.

Spinnern fungerar fint men den r dock lite seg att varva upp d den spinner p ett kullager fr att inte hela roboten ska d om det tar tvrstopp i den.

Roboten ser ut som frut men den har ftt meta grejor instoppat, s nu r det fullt p insidan, ska bara kl den med skyddspanelerna s r den stridsklar.

Det r en snabb rackare som har rejla fartresurser, krde den bara lite sakta p storarummsgolvet p typ 15-20% av maxfarten, slirar runt p samma stt som Hypnodisc

Namnet blir: MECH WARRIOR, mk3
                  Attached Files

Comment

Nice, den ser vldigt effektiv ut.

Skall du inte ha ngot som skyddar hjulen? De verkar sticka ut p ett ganska srbart stt.

Ha Kul
                    STB

Comment

Jod det kommer skydd fr hjulen s smningom, funderar fortfarande p utformningen men det blir nog av samma typ som p ripper, utanpliggande vinklade plastbitar.

Har en liten filmsnutt p provkrningen, skriv mailadress s skickar jag den, gr ven med msn.

Comment

Jag har byggt lite p min ocks, mest med att borra och gnga alla hl. Dessvrre tar det stryk p verktygen:

Kanske ska ringa VRIS (Vertygens Rtt I Samhllet)?

Comment

Hmmm...inhandlat p Biltema? :P Tycker verktyget borde klara lite bttre anvnding...

Comment

Clas Ohlson, men det r samma kvalitet dr.

Lite bilder d:

Brjar arta sig. Pennan r fr jmnfrelse. Det ska sitta mnga flera skruvar ocks, de f som sitter p r bara fr att hlla ihop under fotograferingen.

Lite hg markfrigng med de gamla hjulen dock.

Inte mycket kvar nu :P

Comment

Nice!
                              Kommer roboten att vara krklar vid mtet?? Skulle vara kul att se den i drift!

Comment

Hej.

Undrar om ngon kan lnka nt bra fartreglage med BEC funktion till min myra?
                                Den drivs med servon men min hemmabyggda spnningsregulator verkar alstra strningar
                                s tnkte bara anvnda bec funktionen till att brja med, grna ett fartreglage lmpligt till
                                eventuella spinnermotorer fr framtida byggen.

Tack p frhand / Danny

Comment

Working...
                                X