Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

Som ni kanske mrkt r jag fruktansvrt nyfiken av mig och frgar om det mesta. S fr att inte frstra alla olika trdar med icke dithrande frgor s tnkte jag att det r lika bra att starta en ny trd med bara vanligt robotsnacak.

Hur ligger alla till och vad r det som nalkas i robothorisonten, bde lokalt och internationellt?

Jag har ju inte varit med s lnge s en del av frgorna kanske knns sjlvklara fr en del av er men jag r som sagt mycket nyfiken....

Aktuellt robotsnack

Verkar dtt p forumet numera, det hnder uppenbarligen inte s fruktansvrt mycket nu fr tiden.

Lokalt s blir vl nsta mte i –rebro ngon gng nsta r, men mer exakt n s kan jag inte svara fr tillfllet. Det skulle vl vara Anders och Magnus med Silverbullet som skulle arrangera detta, har ni ngot mera exakt datum?

Internationellt sett s blir nsta stora tvling p RAI i Nederlnderna i brjan av juli. Finns en trd om denna p ett annat stlle p forumet, men har inte mycket annan information:

http://www.fightingrobots.co.uk/discus/messages/10/3375.htmlhttp://www.fightingrobots.co.uk/disc...s/10/3375.html

Comment

Aktuellt robotsnack

Vi r ju ngra som bygger generation tv av robotarna. Historiskt sett s har det inte varit s mycket annan aktiviet n byggande p vinterhalvret. Tungvikt behver ju i nstan alla fall vara utomhus.

Ha Kul
      STB

Comment

Aktuellt robotsnack

Hej alla,
        hur mnga av er svenska robotbyggare r det som hade tnkt att ka till Holland?

Comment

Aktuellt robotsnack

Om det hamnar rtt i tiden fr bde Johan och mig s ker vi nog (om roboten d r helt frdigbyggd och testad frsts).
          Dels fr att vi vill testa roboten lite mer n bara i –rebro/Gteborg men ocks fr att trffa alla belgiska/hollndska/engelska veteraner och lra oss massor av dem .

Comment

Aktuellt robotsnack

Detta r en frga som kanske inte riktigt hr hemma p den hr trden men det kndes dumt att ppna en helt ny trd fr bara en frga.

S28 magmotorerna har en gngad infstning p framsidan som enligt ritningen p hemsidan (http://www.magmotor.com/LO_Motors_S28.pdfhttp://www.magmotor.com/LO_Motors_S28.pdf), ska vara av storleken 8-32 ? . vi tolkade det som en kvartstum (6,35mm), men i sjlva verket r de gngade infstningshlen av en storlek p lite under 4mm. „r det ngon av er som har en aning om vad gngstorleken 8-32 r fr storlek?

Comment

Aktuellt robotsnack

Ok jag tror att jag har kommit p vad det r fr en gnga. Det r helt enkelt en ttondels tum.

Comment

Aktuellt robotsnack

Nej de r inte gngade, utan har ett kilspr. Man kan inte gnga axeln p en motor som skall kunna g i bda riktningarna.

/Tomas

Comment

Aktuellt robotsnack

Jag tror han menar dom gngade fsthlen lngst fram p motorn, allts dom ni inte anvnder i Rawbot. :wink:

Eller det kanske ni gr? Kommer inte ihg hur ni monterade era nya motorer, vet bara att ni hade ngon typ av klmma till era Bosch.

Comment

Aktuellt robotsnack

Glmde visst bertta att benmningen #8-32 och liknande r de mtt dom anvnder i bland annat USA och England. Det ska finnas en tabell med de olika dimensionerna ngonstans, men jag har inte ork att leta upp den.

G till en vlsorterad hobbyaffr, dom har nog vad ni letar efter.

Comment

Aktuellt robotsnack

Precis som christian sger r det de 4 gngade hlen i framndan p motorn och inte axeln som jag pratade om.
                      Fr att frtydliga ytterligare kan jag sga som s hr: #8-32 tolkade vi som 8/32=1/4tum men i sjlva verket r det #8 som sger att det r 1/8tum och 32an str fr gngstignenen.

Mvh mrten

Comment

Aktuellt robotsnack

Ah, skulle lst lite nogrannare.

Infstningen av mortorerna vi hade i Alingss var en snabbfix vi gjorde fr att hinna. „ven om den fungerade ver frvntan var den lngt ifrn tillrckligt bra, och skall frbttras till nsta gng.

/Tomas

Comment

Aktuellt robotsnack

Fr vrigt har vra Magmotorer kommit nu. Ur en motorfetischists gon ser de ruskigt vackra ut.

Projektet brjar arta sig med andra ord. Hur gr det fr er?

Mvh mrten

Comment

Aktuellt robotsnack

jod det gr bra, hller p fr fullt med fstplattan mellan el motorn och hydralpumpen till min krossare som bara ska finjustera eventuella mtt p

har fixat stnkskydd till min lttviktare s att det inte kommer in grus i kugghjulen nr man kr ute.

Comment

Aktuellt robotsnack

Lter ju trevligt, vad var det fr robot som du gjorde mats? Lite statestik och ngra bilder?

I vntan p egen hemsida lgger jag upp en nyare cad-modell p senaste versionen av vran robot i min profil. Och fr att uppmuntra konversationen hr p forumet sger jag bara, har ni ngra frgor eller synpunkter s skriv grna ngot om vran robot.

Frrsten har ni ngra tips p team / robotnamn? Vi brjar f lite panik fr att vi har s dlig fantasi .

Comment

Working...
                              X