If this is your first visit, be sure to check out the FAQ. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. Please email info@fightingrobots.co.uk if you have any questions.
Ja, och det har ngot att gra med failsafen dr den fungerar bttre p Spektrum n Hitec eller Futaba, dock vet jag inte hur det r. Kolla runt p de andra trdarna i den engelska delen av forumet.
OK, tack fr infot Jocke, ska kolla upp vilken modell som passar mig bst .
Anledningen till att jag vill ha 7 kanaler eller fler r vl mest fr att tcka alla eventualiteter. 4 kanaler gr ju till styrningen och sen gr det en eller flera till vapen, sjlvrttning + andra roliga saker :P.
Personligen tror och hoppas jag p att mnga av mina problem med strningar m.m kommer att frsvinna med en bra radio och mottagare.
40 MHz radion kan jag ju anvnda p eventuella myror som byggs .
Sledes en rtt rejl skillnad i pris. Troligen borde det allts lna sig ven om man ska betala frakt m.m frn USA att kpa den drifrn? Frgan r vad som motiverar en sdan rejl prisskillnad?
De p Robotmarketplace rekommenderar ven att man kper till en annan mottagare ( http://www.robotmarketplace.com/product ... 000BR.html ) s att man fr inbyggd failsafe p alla kanaler istllet fr endast p styrkanalerna.
Jag r ven vldigt sugen p en bttre fartkontroll n den Vantec jag har nu. Finns en fin sak som heter Sidewinder ( http://www.robotmarketplace.com/products/RP-SWDR.html ) som lockar .
Jag hittar den dock inte ngon annanstans att kpa n hos robotmarketplace. Har fr mig att den fanns att f tag i Europa frut?
P robot market place s ingr inte mottagaren i priset, vilket det gr p Hobbex, s lgg till 50 dollar p det. Sen fr du rkna med frakten ocks, vilket kommer g p en del. Visserligen s blir det lite billigare, men vet inte hur garantin gller i andra lnder.
Hmm...blir nog att jag bestller frn Robotcombat iaf. Spektrum DX6i kostar 2080 kr totalt. D r mottagaren inrknad SAMT skatt och tull. Skulle ju vara trist om det inte fungerade nr den kommer hit men man mste ju chansa lite ibland ocks :P.
Blir ju 300 kronor billigare trots att man fr med en bttre mottagare. Borde vara vrt risken d tycker jag .
Den 4 Juni, s var jag och ngra frn IF metall freningen hos det Praktiska Gymnasiet i –rebro och skulle vara domare fr deras radiostyrda Robotar
Dom hade bara ett visst antal timmar och vldigt lite material att anvnda sig av fr att skapa dessa. De flesta anvnde sig av starter motorer fr drivning och ett servo som slog p en microswitch fr p och avstnging. Jag kan sga att det lt som de anvnda sig av bensin motorer fastn de bara var el-motorer.
De grenarna som de tvlade i var Speedway och Dragkamp. De gavs ven ut priser, i form av ran, till snyggast, Crazy id och bsta tekniska lsningen.
De hyrde en vldigt fin lokal, som snart ska bli skolans som jag har frsttt det, med stoooooor betonggolvsyta och hgt i tak.
Har varit p lite samlarturn idag . Kpt radio (Spektrum DX6i) p Hobbex samt lite lsmuttrar och kedjels p Translev AB. Bara lite svetsning kvar nu sen r roboten i princip krklar.
Hoppas bara att AR6200 mottagaren funkar till roboten...annars mste jag fixa en bttre. Orka bestlla frn USA . Mste finnas nrmare tycker jag?
Sen mste frsts vapnet fixas ocks. Fr vl ka till nn hydraulik firma och be dem gra rtt lngd p slangar m.m.
Pratade med Leo lite snabbt om mottagaren. Dessvrre s passar den inte fr robot bygge. Tror det var ngot att det inte finns failsafe p alla kanaler eller ngot.
Med Dx6i s kunde du vlja mellan tv mottagare;
S hastigheterna p mottagarna kan skilja sig? Har du ngon aning om hur mycket frdrjning de ger? Nr man kr kanske det inte spelar s stor roll men om man vill avlossa ett vapen s kan ju hastigheten vara vldigt viktig.
Jag vet om problemet med failsafe p mottagaren s om det bara r det som r problemet s ska det inte vara nn fara. Jag har 3 st lsa failsafes som jag var tvungen att anvnda p 40 MHz systemet iaf .
Snackade ox med Leo som rekommenderade AR500 till mig men jag mste hitta den mottagaren helst i Sverige. Kan bli lite dyrt att bara bestlla den ifrn USA. Jag hoppas klara mig med den jag fick med radion nu s lnge och satsa p lite mer kvalit nr jag bygger nsta robot.
Med tanke p det som skrivits i de senaste posterna
antar jag att AR500 har failsafe p alla kanaler.. Eller??
Jag har letat information om dessa mottagare, men jag har
inte hittat ngot stlle dr det uttryckligen str att det r s..
Frn brjan hade jag tnkt anvnda mig av 2,4ghz-styrningen
ifrn en liten el-helikopter jag har liggande (en Walkera)
men nu lutar det t en Spectrum trots allt.
Comment