Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Aktuellt robotsnack

Jag anvnder inte en strmbrytare ens, har endast lnken d strmbrytare ltt kan f sig en smll och stnga av roboten. Skulle knnas lite surt om snt hnde. Vet heller inte om det r ett krav att det ska vara minst EN strmbrytare.

Det enda jag vet r att strmbrytaren eller lnken ska sitta ltttkomligt. Helst lngt ifrn vapen och andra vassa saker.

Comment

Jag tycker att reglerna r lite krngligt skrivna.
      Egentligen borde man inte behva ngon strmbrytare
      efterssom roboten nd r strmls utan lnken, men
      i sdana fall borde punkt 6.4 inte finnas med i reglerna
      verhuvudtaget..

Skulle grna vilja strunta i brytare av just den anledning
      du nmnde, men det skulle knnas nnu surare att bli diskad
      ifrn en tvling fr att man inte uppfyller reglerna..

Comment

Jag tolkar reglerna s hr:

Det skall finnas en eller flera lstagbar lnk (removable link) som all strmfrsrjning till alla stora motorer och alla vapen gr genom. Strmmen skall allts inte g via rel eller liknande.
        Nu bygger jag inte fjdervikt sjlv men 42-114-88 frn ELFA borde duga till det mesta. Fr mindre strmmar fungerar nog 42-110-09 med tillbehr.

Om inte all elektronik blir strmls av lnken s gr bra att ha en eller flera separata strmbrytare fr radiostyrningen och vrig elektronik. Man kan kanske tolka reglerna som att det gr att anvnda reler hr men jag skulle verkligen inte vilja rekommendera det nd. Reler har en tendens att studsa nr roboten fr smllar. Dessa korta strmavbrott kan bli frdande i en strid nr det gller att ha kontroll hela tiden. Strmbrytare eller fler lnkar r skrare och billigare. Om man vljer ett kontaktdon med bajonettfattning eller skruvfattning som lnk till radiostyrningen s lr den aldrig sl av sig sjlv.

Ha Kul
        STB

Comment

Tack fr era synpunkter.
          Jag tror det blir en brytare direkt efter
          lnken p min robot, men jag har inte bestmt
          mig fr exakt hur jag ska montera den nnu.

Just nu hller jag p att rita upp en massa
          delar p datorn, s sen gller det bara att
          hitta ngon med CNC-frs som kan tillverka
          dom...

Comment

„r det verkligen S… avanserad frsning p dalarna att det krvs en cnc maskin ? Det mesta gr att tillverka i en manuell frs om den har rtta storleken.

Har en stor maskin p jobbet, kanske kan gra ngra av bitarna dr t dej ?

Har dessa kontakter till lnken liggande hemma (bda sorter), hr av dej om du r intresserad av att kpa dessa till en billig penning av mej.

Dessa som finns p Elfa r UTAN moms dvs + 25% moms p priserna mste du rkna p + frakten p ca 75- 120 kr, ven den + 25% moms

Fr en komplett link

Modul: 42-110-09, 4 st, 4x6.67 kr = 26.68 kr
            Kontaktelement: 42-114-13, 4 st, 4x5.00 kr = 20 kr

Totalt 46.68 + moms 25% = 58.35 kr + frakten

jag sljer dess fr 45 kr med kablar 6mm2 och frimrke till brevet inrknat

Nr: 42-114-88 sljer jag med korta kablar (6mm2) fr 60 kr med frimrke inrknat.

Kan skicka bilder p dessa om du vill.....

Mats

Comment

Hej Mats!
              Nej, dom flesta bitarna skulle det skert utan problem g att tillverka med en manuell frs.
              Jag skulle kunna maila en skiss t dig s fr du sga vad du tror..

Angende lnkarna s har jag fortfarande inte anvnt dom jag kpte av dig frut...men jag kanske behver fler lngre fram..

Comment

Gr det s ska jag ta mej en titt p ritningarna, du kan maila ver i solidworks format om du vill, men det gr ven bra i nt annat format typ jpg.

Hller inte reda p vilka jag slt grejor frut till men det r ju roligt om du knner fr att kpa mera av mej

Ha det gtt.

Comment

Hej peeps!

Jag letade bland gamla saker och snubblade p en massa robotdelar och blev ruskigt sugen p att bygga igen . Tnkte kolla svenska forumet fr att se om det var helt dtt men till min gldje s fanns lite aktivitet kvar fortfarande.

Johans och min gamla robot Mithril (HW) borde vl g att f igng ngorlunda men egentligen s skulle jag vilja bygga om den lite fr att passa in motorer och co2-tub m.m. Problemet r som vanligt tiden. Mycket jobb ivgen och Johan har ju lagt allt vad robotintresse heter p hyllan fr gott verkar det som . S det blir solo fr mig i Team Bad Teeth...

Men, som sagt, kul att komma igng igen och hoppas att vi kan trffas nngng igen och kra lite .

/Mackan

Comment

Tjenare Marcus!

Kul att du r tillbaka, med intresse ocks!

Just r det lite dtt frn alla hll. Vi har visserligen ftt en ny person p forumet, men mnga andra verkar ha lagt av, eller s skriver dom inte lngre.
                    Precis som du har jag en del framfr och har inte riktigt tid med att bygga, ven om jag s ville. Dock hller jag hoppet hgt att vi kan trffas snart igen.

Vad sgs om Robot Mte 09 i Augusti - September?

Comment

Jag r absolut p om/nr det blir ett mte i sommar/hst. Kastar in mina grejjor i bilen och ker dit det behvs eller s kan vi vara hr i Stockholm antar jag. Finns massor med sovplatser i vrt hus svida ingen r allergisk mot hundar och katter frsts. Br g att ordna sovplats fr allergiker ox iofs .
                      Utrymme att kra robotarna p borde kunna g att lsa ocks. I vr hundmatsfabrik finns en hel del utrymme om man flyttar om lite och det borde ven g att fixa ute om det r bra vder. Pallar fr att bygga arena m.m finns det tonvis av .

Sledes kan jag nog ta p mig att fixa mte detta r om det inte r s att nn annan redan har ngot planerat? Vi r ju underligt nog ganska f byggare i Stockholm dock s det kanske finns en lmpligare plats i svedala? Sen mste det ju finnas lite intresse ocks...men blir vi bara 3 pers s fr vl det lov att g ocks .

Comment

Om det inte innebr fr mycket engagemang fr oss s kan vi skert f liv i Rawbot igen. Den har ju sttt i malpse ganska lnge men det kanske bara krvs en laddning av batterierna fr att den skall komma igng.

Det skulle verkligen vara kul att ses igen.

Ha Kul
                        STB

Comment

Synd att Stefan (byggaren av Silverbullet/Final solution) slutade och flyttade frn –rebro. Jag har frskt att f kontakt med honom, eller hans kamrat i hopp om att f ta ver deras Tungviktare (d jag inte har tid att bygga egen). Skulle vara kul att bygga om den och sl Rawbot (Igen!)

Men kul att det finns fortfarande folk kvar. Ska se ver nr jag kan ta det lungt igen och planera robot mte

Comment

Jag kommer grna p robotmte i sommar/hst.
                            Frutsatt att frun tillter mig att ka frstss...

Med lite tur kanske fjderviktaren hinner bli frdig ocks innan dess.

Comment

Klart att du ska komma om du kan Moritz! Vi lovar att det r givande att trffa andra robotrer och att vara med p plats. Man lr sig massor och har kul samtidigt . Med eller utan egen robot.

Usch vad jag ligger efter nufrtiden . Upptckte just att de rekommenderar 2,4 GHz sndare nufrtiden...och jag som sitter p en gammal 40 MHz Graupner MC-12. Ja ja...det blir vl till att nska sig en ny radio till fdelsedan den 21:a Maj :P.

Skumt iofs att de verkar kra samma frekvens nu med bde flyg och bil/bt? Frr var det ju 35 MHz fr flyg och 40 Mhz p marken.

Comment

Fr er som inte vet s har FRA freslagit en ny regel om att bannlysa all 40Mhz utrustning fr Fjderviktare och viktklasser uppt. Detta r p grund av att p vissa tvlingar har dom mrkt att 40Mhz fr en massa strningar nr det r en majoritet p Spektrum i samma omrde, det vill sga att de ldre system fr slss om kanal platserna i luften.

Detta r dock inget fastlaget n och det har redan blivit en hel del kravaller om det p de andra delarna av forumet.
                                Dock kommer DRA och GRA inte att ndra sig och stdjer 40Mhz ven efter 2010, det ret som FRA freslr att frbjuda systemet.

viewtopic.php?f=42&t=2685

Mitt tips, har du rd, kp en Spektrum, annars vntar du. Ser ingen mening med att vi, som inte tvlar utomlands i strre tvlingar n, ska anpassa oss efter deras regler.

Comment

Working...