Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

Jo den gngade axeln skulle vara i stil med 3/8 Unf p borrmaskinen har jag hrt, har infrskaffat mig en sats med massa olika gngtappar s ska se vad som passar.

Ok det lter ju bra, vilka borrmaskinsmotorer haru du? 550 eller 900rpm? Av bilden sett r det ingen 2 vxlad lda p dem.
    Finns dr ukrobotics hllare till 2 vxlade borrmaskinsmotorer ocks?

Ska kolla p kontot idag och ifall det ser bra ut kommer jag antagligen bestlla fartreglage , battleswitch/picoswitch, kondensatorer och kanske motorhllare.

Ska kolla upp ett stlle som jag kanske kan fixa aluminium ifrn, kanske fr jag en 20oz paintballflaska ocks frn en polare.

Behver ven batterier s kanske kan kra p 2x 7,2v Nimh variant. Ngon som bestllt nyligen eller vet nrra ni kan rekommendera? Kanske ven laddare?

(Message edited by Gizz on March 11, 200

Comment

• Aktuellt robotsnack

Hrligt, lter som ett bygge som brjar

Dom som jag har r ~500 varv/min.
      Hur skiljer sig tvvxlad frn en vanlig? Lngre i formen? Isfall s passar dom.

Vad fr tankar har du runt ditt bygge? Flipper med tanke p paintballtanken? Eller en spinner med battleswitch?

Jag har tnk att kpa in lsa celler frn en ebayshop;
      http://stores.ebay.co.uk/All-Battery-Center
      Om du vill s kan vi gra ett gruppkp?

(Message edited by flippt on March 11, 200

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ad brjar samla p mig, ha egentligen det mesta men inte haft tid, ork eller lust. Men det har vnt och lite extra delar sen kan det bli en hyffsad frstarobot end

Ja dom r lngre och ligger ofta runt 1400rpm, hur vxling i sig funkar vet jag inte riktigt men efter man strippat den kanske det e fullt s , har ingen aning.

Paintballtanken kommer komma till senare nytta, kommer testa en FW flipper senare men mste frst ta reda p alla delar och kopplingar m.m som mste finnas.
        Sen battleswitchen r vl mer att den kommer anvndas frhoppningsvis inom snar framtid s tnkte bestlla nn nr jag nd bestller fartreglage.

Frst kommer bli att f min skruttiga robotram att rulla tillfredsstllande med styrning, kanske har den med som pusher om jag kan komma till mtet. Men smider massor med sluga planer p robotar s fr se hur det blir

Detta gr mig ven som tidigare nmnt sugen p att se era byggen (speciellt FW o MW) och hur ni lst allt. Kanske t.o.m ser saker jag kanske glmt infrskaffa.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Bestllt fartreglage samt laddare nu, ska f ivg en bestllning p batterier ocks. Sen r det bara lite meteriel ssom bultar osv innan bygget kan starta ordentligt.
          Har iofs glmt vilken storlek och kapacitet p kondingarna man br ha till motorerna (borrmaskinsmotorer), ngon som minns?

Comment

• Aktuellt robotsnack

Fick laddaren idag och vntar nu bara p mina sabertooths jag bestllt men det kunde ta typ 3-15 arbetsdager har jag fr mig dr stod.

Men p den ljusa sidan har jag allt jag behver till min ant nu, kpte ldstation idag samt s vntar jag svar p priser p aluminium frn ett stlle.

Ska se om man kan fixa ihop nt p anten nu, lite sent att brja arbeta kanske men lgger mig end aldrig tidigt :P

Comment

• Aktuellt robotsnack

Danny: Du har rtt om att gngan p borrmotorerna r 3/8-24 UNF, det brukar st nnstans p chucken.

jag bestllde en sn tapp p bygginterir fr ca 100 kr fanns 2 olika varianter av samma tapp s jag tog den billigare av dom och den fungerade bra.

„r enklast att bestlla sabertooth med kort (visa) d drar dom pengarna direkt frn ditt konto, min gick p 480 kr tror jag det var med frakten inrknad.

Ett litet tips r att gra en platta av alu ca 5 mm tjock, ca 10 x10 cm och skruva fast sabertooth i fr extra kylning.

Har blybatterier p 2,9 A i min skapelse som r kpta p biltema och dom rcker bra, men du kan ju g upp till 4,5 A om du vill frlnga krtiden ytterligare och OM du har plats fr dom.

Byggde min robot av alu vinklar som jag fick tag i en hel massa p skroten fr en hundring och s ven Joacim.

Om du vill s kan jag skicka lite bilder p hur jag gjorde nr jag byggde min robot, sg bara vad du vill ha fr bilder p s ska det nog g att ordna.

Comment

• Aktuellt robotsnack

PS; har en bild p roboten med dom nya hjulskydden monterade.

Comment

• Aktuellt robotsnack

I profilen

Comment

• Aktuellt robotsnack

Tack fr all info Mats, och snygg robot!
                    Skulle vara intresserad hur den ser ut inuti framfrallt. Hur allt ser ut monterat och klart, en testvideo med spinnern hade inte vatt fel heller

Ja just nu vntar jag p sabertoothsen att anlnda, bygger min myrviktare under tiden.

Sg hromdan att jag mste ha ngra hubbar till hjulen om jag ska gnga dom och skruva fast, annars kanske jag kan lsa det p ett annat stt.

Min mail finns i profilen.

(Message edited by Gizz on March 16, 200

Comment

• Aktuellt robotsnack

Testade mina borrmaskinsmotorer med ett ordentligt batteri och dom snurrade bttre n vntat s det ska bli kul att se hur det gr.

Vntar fortfarande p Sabertoothsen innan jag kan dra igng byggandet av FWn som kommer g snabbt att f krduglig utan pansar antagligen.

Mste dock f tag p tjockare aluminium att gra hubbar till mina hjul av, har en som kan svarva t mig.
                      Finns dr ngot annat materiell som kunde vara lmpligt? Gissar att 10mm plexi och liknande r fr skrt/mjukt?

Inga nyheter frn er p den lite tyngre fronten?
                      „r s uppspelt nu nr saker brjat vakna till liv, synd att man va s lat innan hehe :P

Comment

• Aktuellt robotsnack

Jag tror nylon eller liknande kan vara bra. Sjlv r jag lite besviken p polykarbonat eftersom det har en tendens att spricka, i synnerhet de tjockare skivorna. Plexi r skit.

Vi r pinsamt sla p att bygga p vr Rawbot. Kanske blir det bttre nu eftersom det finns funderingar p att flytta den till utrymmen dr man kan st och arbeta med den. Nu r den i ett garage med s mycket prylar att det inte gr att g in dr.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ja precis, jo0 plexi e kasst men har annan plast och lexan osv men fr vl g till nt byggstlle och fixa aluminium eller som du sa nylon.

Frresten vad r HDPE fr plast, verkar vara vanligt i fw robotar..ngon som vet?

Vad r det ni modifierar p Rawbot?

Comment

• Aktuellt robotsnack

Danny; Frsk att f tag i hjul med kullagerkransar, plocka bort dessa, svarva till en hubb och gnga 3/8-24 UNF, som passar bra i lget dr lagren satt och klm fast hjulet med en fet bricka p andra sidan och ls fast den med den vnstergngade skruven som fljde med, kan lgga upp en bild p hur jag gjorde....

Comment

• Aktuellt robotsnack

HDPE (Hg Densitet Poly Ethen, om jag inte har fel) r en plast som r mjukare (bjbar) n lexan men ocks lttare. I de tunnare skivorna, 1-5mm s r inte HDPE ngo vidare bra skydd fr en FW, dock i 10mm hllet s hller HDPE lika bra som aluminium, men bara havla vikten.

Dock s r det jttesvrt att hitta hr i Sverige.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Tack fr svaren.

Hittade denna guiden: http://windisch.co.uk/robots/howto/attach_featherweight_wheels.htmhttp://windisch.co.uk/robots/howto/a...ght_wheels.htm
                                verkar vara riktigt bra faktiskt, ska bara frska hitta godset till hubbarna.
                                Men ifall ditt stt skilde sig frn detta med brickor osv s ser jag grna en bild p det.

Comment

Working...
                                X