Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

De som sitter p skruvdragarna r vrdelsa. Du kommer lgga massor av jobb och inte f ett bra resultat.

IBC r bra. OSMC-konstuktionen r mycket bra och har de finesser man normalt behver. Strysystemet till vr nsta robot kommer att anvnda effektsteg frn OSMC. Du blir skert njd med en IBC.

Skruvdragarna har jag ingen sikt om. Jag vet att de dyrare mrkena anvnder metallkugghjul som r att fredra, men det fr man nog inte reda p frrn man plockat isr den.

Ha Kul
    STB

Comment

• Aktuellt robotsnack

jag har metallkugg frn tv andra skruvdragare som ev kan passa till andra mrken, men dessa skulle jag kunna fixa med en svarv p jobbet d dessa kugg r upphjda p sidorna s att dom inte ska passa. litar mera p metallkugg n plast som det brukar sitta i frsta steget p planetvxeln och det r ofta dom som pajar frst misstnker jag....... metallkugg borde vara bttre och starkare fr robotbruk.

Skruvdragarna i frga finns p http://www.jula.sewww.jula.se mrke MEEC 18 volt, 199 kr

Comment

• Aktuellt robotsnack

Man kan ju ocks resonera s att fr 199kr/st s kper man bara ngra i reserv. En dubbelt s dyr hller ju inte heller fr en bra trff av en yxa...

S sm modifikationer som mjligt r nog bst. D r det enkelt att stta dit reserven. Att optimera hllbarheten fr mycket genom modifikationer r kanske att g ver n efter vatten. Jag gissar att motorerna nd kommer att ge sig fre vxeln, eftersom vi kr med hg spnning. Kan man d byta hela motorpaketet i en del s har man ju en ny vxel p kpet.

Ha Kul
        STB

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har tittat p en svensk sida som har ELECTRONIZE fartreglage 43VR (http://www.fapo.sewww.fapo.se), 2 st av dessa skulle vara hlften s dyrt som IBC, har separat mixer som jag skulle kunna koppla in mellan dessa. ngon som har erfarenhet av dessa ?
          Rcker det med reglagens 10 AMP fr skruvdragarmotorer p 18 volt ?

OM jag kper IBC s ska jag gra hela radioinstallationen lstagbar s att jag kan flytta runt den mellan olika robotar som jag har FW, LW och ev en HW som r p gng nn gng

Comment

• Aktuellt robotsnack

Som du mrkte under trffen igr s krvs det inte mycket fr en skruvdragare med plast vxel ska g snder. Jag kpte det billigaste 18V skruvdragarna som fanns p Jula, och nu efter en seris match s brjar dom fela. Skulle tro det r samma som du beskriver.

Om du kper 18V motorer s br du kra p 24V. Att gra som jag, 18V motorer p 18V ger knappt ingen vinst p det.

Skruvdragar motorer r populra fr att dom r billiga och inte behver ha ngon komplicerad uppsttning, som t.ex. Gold motors eller Astroflight, men det jmnar ut sig i lngden. Dom motorerna du har verkar bra, ka bara storleken p hjulen, eller ngon sort utav utvxling.

IBC r vldans bra med tanke p vad den innehller. Den har t.ex Flip input, vilket gr att hjulen vnder hll nr enheten har vnts upp och ner. En tredje kanal fr ett aktivt vapen och Low voltage cut-off, dvs. att den knner av vid lg spnning och inbyggd failsafe med mera. Du kan kpa en billig fartreglage, men tvungen senare att kpa till eller en extra medan den dyrare hller lngre. Vi kan fylla en hel trd med bara bra och dliga saker mellan de tv modellerna, men komma fram till samma sak.

Om jag skulle vara tvungen att kpa ett nytt fartreglage s r budget ngot som styr ver vad jag vill lgga ut p sdant.

Kolla med andra i dom utlndska trdarna vad dom anvnder och har fr tips. Bttre att frga ngon som r mer erfarenhet n vi f Svenskar som just hade vrt strsta FW mte

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har bestllt en IBC idag och kommer att bli ca 2000 kr fattigare.

Har kollat upp alla frdelar med IBC fr ett tag sen. det var drfr jag vart sugen p dom.....

Mina motorer gr inte att f upp farten p s jag ska skaffa 2 st frn jula och behlla momentringen tror jag fr att inte dda kuggen i dessa nr det blir tvrvndning.

Gick plastkuggen snder eller ???

Hur gjorde du fr att f bort chucken p dina motorer ? Ta bort skruven i mitten och kra motorn moturs samtidigt som du hller fast chucken ?

Kolla profilen p ett stt som jag tnkte anvnda dom nya motorerna p genom att sga lite i dom och stta klmfsten runt vxeln och motorn och p s stt skruva fast dom i bottenplattan.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Du blir dock ett IBC rikare

Jag har inte kollat i dom n, p grund av att jag har hllt med annat under tiden, och att det r ett jdra jobb att f loss dom __

Jag tog bara en vanlig skruvmejsel och skruvade mot andra hllet. Jag krde lite med motorn fr att kunna f bort chucken.

Comment

• Aktuellt robotsnack

omg! kolla hr http://www.tradera.com/RC_Smart_Water_Resistant_100A_Speed_Controller_ESC _GS_NY-auktion-46365421http://www.tradera.com/RC_Smart_Wate...ler_ESC_GS_NY- auktion-46365421 r samma fartreglage som jag anvnder i min FW visste inte att det fanns nn som sljer dom i sverigen dock s r det bara 1 men sljaren sljer mnga rc-smart saker s skulle tro att han har ngra mer p lager........

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har ftt hem IBC,n i mndags, kostade bara 1910.55 kr med frakt inrknad.

Ska ansluta Powoepole 30A kontakter till den s att jag kan flytta IBC,n och radiomottagaren mellan olika robotar, d slipper jag kpa ngra flera radios,och fartkontroller !!!

Comment

• Aktuellt robotsnack

HALLOJ!

Ska hjlpa min lillebrorsa (fdd 95) med att bygga en FW nu. I morgon ska ramen svetsas. Blir tv http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019723.htmhttp://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2019723.htm till tvhjulsdrivning. Mer r inte bestmmt n. Han vet inget utan det ska bli en verraskning.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har sdana i min fw fr tillfllet + ngra i reserv som jag fick gratis p skf nr jag jobbade dr, nda felet var att dom r lite glappa i axellagret.

Det gr att ta bort kpan och bakdelen p motorn d det bara r skydd fr motorn som sitter innanfr som bara har en diameter p 40 mm

Dom r bara p 47 rpm, s nu blir det byte till skruvdragarmotorer som snurrar med 900 rpm p 18 volt, men jag ska kra dom p 24 volt s det hamnar vl nnstans p 1000 rpm.

Kpte dom billigt p –B i veckan d dom har rea p dessa ( 179 kr )

Comment

• Aktuellt robotsnack

Hr var det dtt s jag fr skriva ngra rader......

Har slaktat skruvdragarna nu och det var inga problem att bli av med chuckarna p dom jag kpte hromveckan p –B, kan rekommendera dom d ALLA kugg r av ST…L, mrke: Blackline 18 volt @900 RPM pris: 179 kr/st REA !!!

Har monterat in IBC,n i en passande lda av plast tillsammans med den 4-kanaliga mottagaren och ldit p powerpole 30A kontakter till strmkablarna och motorkablarna.

Har ett fnster p ldan av 3 mm plast upptill s att man kan se in i ldan + ev stta in en flkt om det blir fr varmt i ldan.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har testkrt IBC,n och den fungerar ok ! Fljer med en bra manual som beskricer ALLT, det enda negativa r att dom tv AUX kontrollerna har olika volt ut (5 & 12 volt) som man kan koppla till reler fr att styra tv olika vapen och att sista sidan i manualen som beskriver inkoppling r suddig.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har brjat p att bygga om 25 kg roboten fr att kunna stta in klon jag hade med till –rebro och stta in IBC,n + att jag ska kra den p 24 volt rakt ver fast drivmotorerna r p 12 volt och klon drivs p 24 volt.

Sger till nr det r klart och lgger upp en bild i profilen.

Comment

• Aktuellt robotsnack

har alla dtt eller ??? ingen ny post p en mnad !!!

Comment

Working...
                                X