Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

I stan dr jag bor (Katrineholm) det r ett systerfretag i en fretagsgrupp dr vi ingr, vi gr vattenskrning, gasskrning, svetsning, frsning, svarvning i stora maskiner, bygger maskiner med hydralik/pneumatik.

Finns ven butik att kpa hydralik/pneumatik grejor lst i, typ kolvar ventiler mm.

vattenskrningen kostar 600 kr i halvtimmen + material, lyckades pruta lite p priset, dom ville ha 700 kr fr EN spinner

Comment

• Aktuellt robotsnack

Nn som tycker vi borde skicka in ngot om vra robotar till aftonbladets ROBOT-EXTRA http://www.aftonbladet.se/pryl/robotextra/http://www.aftonbladet.se/pryl/robotextra/

Comment

• Aktuellt robotsnack

Jttebra fynd Erik
        Kollade igenom sidan, och tydligen s har Magnus Ivarsson, killen med paintball stridsvagnen, ftt en artikel.
        Det vi borde gra r att vi gr en samlad artikel om vrat intresse, vad vi gr och hur tekniskt det fungerar.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Lter som en bra id tycker jag.

Tyvrr har jag inte s mycket att bidra med bara... :-)

Comment

• Aktuellt robotsnack

Hej!

Har kommit igng med mitt byggande af min FW n en gng haha!
            Har byggt lite till och frn senaste 2 dagarna o vntar mig bli helt klar med motorfstena imorgon.
            D br jag kunna koppla ihop lite saker och frska f den att rulla fr frsta gngen, man fr hoppas iaf.

Ska jaga tag p en kamera och frska plta Skrpet och kasta upp ett par bilder.

Inget nytt p ngon annan front byggmssigt?

Comment

• Aktuellt robotsnack

Hller p med min nya FW, men det gr sakta, vntar p att f lite alu grejor svetsade av en jag knner i Gvle, ska svarva en axel till att fsta den feta spinnern med.

Det nda som r klart r motorfstena och spinnern p drygt 4 kg !

Har alla grejor hemma men liggande i bitar.

Comment

• Aktuellt robotsnack

det lter bra det Mats!

Har haft lite strul med passform osv p mina grejor men det e inte s konstigt iomed jag kr en hel del med gonmtt

Sakerna sitter lite snett och den r verkligen ingen ingenjrsdrm byggnadsmssigt men frsker f den s robust som mjligt, sen i denna sporten hjlper inte snygghet allt fr mycket utan har tendens att dra till sig fel uppmrksamhet!

Comment

• Aktuellt robotsnack

Fy fan va tiden gr nr man e ute och bygger, helt sjukt!

Nu sitter motorfstena med motorer, samt 2st fasta sm nylonhjul.
                  S imorgon br jag kunna koppla ihop allt fr en provtur

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ngon som vet var man kan hitta flexibla kopplingar till 12 - 15 mm axel, till vettigt pris ??

Comment

• Aktuellt robotsnack

Kan med gldje meddela att min FW rullade fr frsta gngen p egen hand idag!

Blev bara lite fram och tillbaka fr jag saknas en felgngad skruv till en av motorerna s hjulet gngade ut sig.

Markfrigngen r vldigt liten, ska frsnka alla hl samt montera maskinskruvar istllet p hela undersidan, det va inte s bra att kra p stenplattorna med skruvskallarna hngandes nert, den fastnade lite verallt.

Nedan r ngra bilder och ja jag vet att det inte r en gonsten men ven robotar som har lite skavanker och r sneda kan ta och ge stryk!

http://i51.photobucket.com/albums/f3...rsiktsbild.jpg

–versiktsbild inifrn dr man ser min 6-kanals mottagare, Sabertooth 10x2 RC fartreglage, dubbla 550 standardmotorer, lite av motorfstena samt tv styck SLA batterier, 1.3ah resp 7ah.

http://i51.photobucket.com/albums/f3...rsiktmedTX.jpg

En till versiktsbild som inkluderar min Futaba Skysport 4 40mHz.

http://i51.photobucket.com/albums/f3...steninsida.jpg

Motorfste samt slphjul eller vad man kan kalla det, satt smidigt med en aluminiumvinkel dr bak

http://i51.photobucket.com/albums/f3...thjulfsten.jpg

Insidan med bara motorer och hjulfsten.

Ska se om jag kan fixa ngon video med en testkrning nr skruvarna e frsnkta samt hllare fr innanmtet och rtt tjocklek p kablar r fixat.

Har inte testat stalla motorerna n eller putta tungt s fr se hur fartreglaget hller.
                      Funderar p att bestlla ett Sabertooth 2x25 men fr nog vnta och se hur bra detta uppfr sig samt om det hller.

(Message edited by gizz on August 20, 200

Comment

• Aktuellt robotsnack

Markus: Om jag tror rtt av vad du menar, s sg jag sdanna axlar till RC bilar (kommer inte ihg i vilken skala), men det var flera r sen. Har du kollat efter reservdelar till snna?

Danny: Hrligt! „ntligen s rullar den!
                        Som jag kan se p bilderna s ha du vldigt mycket utrymme i roboten. Du skulle skert kunna halvera lngden p den :wink:

Problem med mycket utrymme r att saker ltt kan lossa och flyga runt i roboten nr den anvnds, vilket kan leda till frstrda delar eller kortslutning. Men det r en mycket fin skapelse du har

Det positiva r att man kan lgga dom knsligaste delarna (Fartreglage och Batteri) i mitten s det undkommer skada

Comment

• Aktuellt robotsnack

Det r bara att gratulera till att roboten fungerar DANNY, det ser fint ut, byggd i riktig hempularanda som det var tnkt frn frsta brjan nr robotwars blev till.

Du kan ju testa med att stlla roboten mot en vgg och kra mot den, fortstter hjulen att snurra s r allt ok, du kan ju lasta i lite vikter s att den vger den fulla vikten p 13,6 kg, OBS ! kr bara en kort stund typ 30 sek, blir speedo,n brnnhet s har du ntt dess grns, men den ska ju sl ifrn vid verbelastning.

Min sabertooth blir lite varm nr jag kr och jag lste det genom att skruva fast en extra kylplt med mtten 90x70x5mm p baksidan.

Har mrkt att den blir varmare med instllningen Auto calibrate i lge ON och mer fart och knsligare att f den att stanna helt utan att hitta p otyg som att sticka ivg nr du vnder ryggen till, s jag satte den till OFF och Exponential till ON, d blir speedo,n svalare men tappar lite i maxfart, MEN den blir lydigare d.

Jo jag har ss mrkt att tiden frsvinner nr jag r inne i byggandet, en dag verkar bara vara ett par timmar.

sg att du satte dit dom halva rrklmmorna som std lngst bak p motorerna.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Tackar! ja det tog en evig tid men fick snt sug igen d jag sg ssong 6 av robotwars en sndag frra veckan eller 2 veckor sen.

Jo dr e lite plats, vet dock inte hur stor plats batterierna kommer ta men det e nog lungt. Jo jag hade tnkt skydda mottagare och speedo p nt bra stlle samt bygga nn liten lda som extra skydd.

Har inte vgt Skrpet n (som fr vrigt r det nya namnet) s jag vet inte hur mycket vikt jag har att leka med, har en elkolv liggandes.
                            Den r tyvrr 24v men det gr att ordna det med.
                            Annars funderar jag p en krossare / 4-bar lifter kanske styrd utav en borrmaskinsmotor.

Hmm jag har allt p on frutom nr 4 p speedon. detta r d flipen. Men har inte experimenterat.

Jag kopplade inte in rtt kanaler d jag testade men mrkte att nr jag frde spaken t ena hllet s styrde motorerna t var sitt hll men sen nr jag slppte spaken s snurrade de tillbaka sig s att sga.

Mrkte ocks att nr jag gav fullt utslag s stannade motorerna ibland, men gick bra om jag frde spaken lngsammare

Vet inte vad som kan vara problemet, om det e strningar eller jag ska stnga av Exponential och kanske auto callibrate.

Ja jag anvnde rrklmmorna dr bak men tyvrr stack u-bulten fr lngt ner fr min markfrigng (sg ut s iaf) s jag anvnde underdelen som std fr att frhindra lutning av motorn samt en extra vinklad alu-bit fr att inte motorn ska glida bakt. De sitter inte till 100% fast motorerna men det fr jag ta s lnge.

Tagit en paus frn roboten nu och inte gjort mer, funderar p om jag verkligen ska kra med nt SLA batteri eller om jag ska vnta med att bygga batterifste och bestlla ett lipo / nimh /nicd batteri ist.
                            Har en laddare som ska kunna ladda 1-5 lipo, 1-14 celler nimh/cd samt 2-20v bly.

Ngra frslag p bra batterier att ta istllet, samt vart jag kan bestlla? Har inte kollat upp det n visserligen men ska gra fast tips r alltid vlkomna. Gr inget om de kostar lite extra men r vrda prestandan!

(Message edited by gizz on August 22, 200

Comment

• Aktuellt robotsnack

Lsa nimh celler p 4300 mA r ju en bra men dyr lsning som kan ldas ihop till ex.v 12 volt, hr med nn hobbyaffr som hller p med riktiga radiobilar.

Har tv nimh packar frdigldna till 12 volt, men bara p 1300 mA, vart ver sen jag kpte skruvdragare och plockade isr dom.

Intresserad av dom ?

100 kr styck, och s kan jag lda p 30 amp powerpole kontakter p dom om du vill, fr 20 kr extra, eller om du bara vill ha lsa sladdar p 4mm2.

jag kr min sabertooth p 24 volt, blybatterier och 24 volt, anvnder fljande instllningar:

Mixing mode: ON

Exponential: ON

Lithium mode: OFF, ondigt att ha p d den endast r till fr just lithium batterier

Flip controll: OFF, r totalt ondigt fr mej d den inte kan kra uppocknedvnd.

Auto calibrate. OFF

Timeout: ON, failsafe !!!

Med dessa instllningar s fungerar min robot jttebra.

Du kan ju vnda motorkablarna p motorn som gr fel s ordnar det sej p enklaste stt.

„r en bra ide att bygga in sabertooth och mottagaren i en gemensam lda typ sdana som r p ca 10x10 cm som man har till matfrvating och som har bra lock som sitter kvar bra.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Nej tack jag tar r inte intresserad av skruvdragar acc.
                                Ska nob bestlla nrra sub-c celler i nimh kanske av nt bra mrke, vet ej om man ska kra p det eller lipo dock.

Motorerna gr bra osv det va bara att dom krde tillbaka efter man slppte knapparna men kan ju testa auto callibrate off.

Hmm funderade p att bygga ihop ett litet aluminiumskal till RX och speedo, har diverse tjocklekar hemma.

Comment

Working...
                                X