Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aktuellt robotsnack

„nnu en mera allmn frga.

Vilken r eran absoluta favoritrobot?

Comment

Aktuellt robotsnack

Den amerikanska fjdervikatern(?) Helios r den grymmaste!

Comment

Aktuellt robotsnack

Roboten ser bra ut

Comment

Aktuellt robotsnack

Slngde precis en titt under din profil, och roboten ser betydligt bttre ut n jag hade kunnat tnka mig. Men ska ni ha fyra Magmotors numera?

Jag gillar konceptet fr vxelldorna till drivningen, men jag r tveksam till om det r praktiskt mjligt, men motbevisa mig grna. :wink:

Det verkar ocks som om en stor del utav robotens vikt bestr av kugghjul!

Comment

Aktuellt robotsnack

Det ska bli ett nje att motbevisa dig angende drivningen Christian,

Och det ska bli ett nje att testa hur vrat nya dubbelyxa-quadruppelmagmotor vapen ngon gng i framtiden. (en sdan dr elakt grinande smilie)

Jag r ganska orolig ver hur tunga vra kullager kommer bli, ldan vi ska hmta idag p lunchen lr vga en bra bit ver 25kg. Men man fr vl se hur mycket man kan svarva frsa och borra ur utan att minska hllfastheten fr mycket.

Comment

Aktuellt robotsnack

roboten som du frgar om Mrten,
              lttviktare (25 kg)
              lngd 60 cm, bredd 40 cm, hjd frn marken ca 15 cm.
              motorer: flktmotorer frn en bil, 12 volts 3000 RPM, vridmoment 0.2-1.6 Nm.
              utvxling 7:1
              batteri: 1 st 12 volt, 7.2 Amp sla
              radio 27 Mhz, 2 kanaler

planerat vapen: spinner som drivs ven denna av en lite strre flktmotor som ska driva en skiva med diameter 190 mm utan nedvxling, ska drivas med en tandrem och rotera med ca 3000 RPM, spinnern ska styras av en fotosensor av industrityp med stllbar lngd p avknningslngden (0-70 cm).

om du eller nn annan ha bilder s skicka ett mail eller hojta till p msn

Comment

Aktuellt robotsnack

Tack fr infot.
                Jag var dock lite nyfiken p hydraulkrossaren ocks...

Hur skulle du anvnda fotosensorn?

Comment

Aktuellt robotsnack

Ruggigt snygg CAD-bild Mrten. Jag hnger inte riktigt med nr det gller yxan dock...ska det vara tv stycken fritt bredvid varandra? (Ungefr som den Amerikanska roboten Diesector: http://www.battlebots.com/meet_the_robots3/meet_robot_specs.asp?id=2http://www.battlebots.com/meet_the_r...specs.asp?id=2).
                  Eller r det en yxa/slgga med vridna skaft? Bilden r lite otydlig dr .

P.s till Johan:
                  Skynda p med skolan och lr dig 3D-CAD s vi kan gra sdr snygga bilder vi ocks .

Comment

Aktuellt robotsnack

Glmde frga frut, vad anvnder du fr program?

Comment

Aktuellt robotsnack

Ahhh! Nationellt prov i matte D frn morgon till lunch, man blir lite mr.

Jag anvnder mig av programmet Autodesk Invontor,ett riktigt bra program.

Planen med vrat yxvapen r ganska utstuderad.
                      Kr vi p stlgolv fr vi tillrckligt mycket downforce frn vra neodymmagneter att vi kan koppla ihop och avfyra bda yxorna som en superkraftig yxa. Annat underlag betyder att vi fr ta en yxa i taget och lta den vilande yxan fungera som stabiliserande svans.

Tanken r ocks att vi ska lta den vilande yxan sl om och om igen i nacken p den frsta (frhoppningsvis fastnaglade)yxan och driva dennas hrdmetallspets djupare och djupare in i den stackars motsndaren. Ungefr som en slagborrmaskin.

Ge mig grna synpunkter.

Comment

Aktuellt robotsnack

Jag har sjlv Desktop Inventor liggandes ngonstans, men jag anser SolidWorks vara bttre.

Lter som en bra id! Robotar med yxor har ju en tendens att hoppa omkring en del, och enligt mig verkar detta vara en utav de f lsningarna som faktiskt r vrt besvret, och som kanske rent utav fungerar! :wink:

Men neodym magneter tvekar jag mera p, ven om ni ngonsin fr chansen att kra roboten p metallgolv s tror jag det orsakar mer problem n nytta. Beta hade ju det ursprungligen, men jag tror dom blev tvugna att plocka bort dom eftersom golvet sviktade s pass mycket att hjulen lstes fast.

Det r nog elektromagneter som gller, lmpligvis kopplade i parallell med yxmotorerna s dom bara r tillslagna nr ni avfyrar yxan.

Sen tnkte jag bara frga en sak angende era hjul, vore det inte bttre att ha tre mindre kugghjul p insidan istllet fr rullarna p utsidan? Vet inte vad ni ska ha fr dck, men jag skulle gissa p att det blir ganska mycket friktion annars.

Comment

Aktuellt robotsnack

Hller med Christian p bda punkter... dubbelverkande yxan r en cool och ny ide (s vitt jag vet) men att anvnda magneter (fr nedtverkande kraft) tror jag r tmligen meningslst i Europa. Bara betong- och trgolv till 90% (om inte mer) i tvlingar hr.

Hjulen har jag ocks en liten fundering p. Det kan ju bli vldigt stora krafter p dcken i sidled om roboten blir puttad frn kortsidorna. Det ser mycket gediget ut men kommer era vxelldedck att hlla fr pfrestningarna?

Annars r jag djupt imponerad av detta fr att vara er frsta robot. Det r hrligt att se att vi i Sverige har s mycket roliga ideer. Det ska bli mycket kul att se hur vi klarar oss internationellt. Frhoppningsvis redan i sommar...kanske i Holland p det som troligen blir ett VM?

Comment

Aktuellt robotsnack

Vilket hrligt mottagande p vra ider. Vad ska man sga, det r klart man har gnat ett antal timmar till att fundera ver hur man skulle kunna gra en kommande mstarrobot. Att man efter kontakt med i frsta hand Sandvik AB lyckats med konststycket att bli i stort sett helt sponsrad har ju inte gjort att man frskjutit de ideerna precis.

Jag har en del kontakt med killarna bakom Beta, och jag kan sga att de anvnder Neodymmagneter till Beta. De var dock tvungna att dra ner p antalet magneter d de frst lyckades dra upp golvplattorna s pass att de skrapade mot undersidan av roboten, har jag fr mig. Det r ju golven dock som gr att vi mste ha en back up plan.

Drivningen r en liten specialare som jag hoppas ska fungera (specialbestllda innerkuggkransar ¡ 1100kr st, efter prutning

Hur ser era robotar ut? Jag r ganska s nyfiken p mithril bland annat, den enda bilden man fr se r p en extremt fet kolv.
                            Och vad ska Scrambled eggs ha fr vapen?

MVH Mrten

Comment

Aktuellt robotsnack

ang fotosensorn, den reagerar bara p det utsnda modulerade ljuset som snds ut och tas emot av den (reflexdetektor), ir ljus studsar tillbaka p ALLA ytor ven skrovliga och svarta.
                              sensorn klarar bara av att lmna en utsignal p 200 mA (av/p) s det behvs ett frstrkarsteg av en hemmabyggd darlingtontransistor fr att driva ett lite kraftigare rel som ska stta p motorn till klingan nr nt (ls robot) kommer i nrheten. http://www.isk.kth.se/kursinfo/maskinel/Fk/pn/darling.htmhttp://www.isk.kth.se/kursinfo/maski...pn/darling.htm

Comment

Aktuellt robotsnack

Det dr ngonting kan ju ven vara en ofrsiktig robotr.....hmm....r ju skitbra....ni behver inte riskera stld eller sabotage p er maskin.....bara backa in den i en hrna och aktivera

Hmm....fast gr det med en transistor....blir enklare.....

Comment

Working...
                                X