Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aktuellt robotsnack

tror inte att en transistor klarar 20 amp utan att switchas, har ddat en underdimensionerad transistor i ett hemmabyggt ntaggregat och den var skapligt varm, tog ut 2 amp och 24 volt mer amp gick inte att ta ut

Comment

Aktuellt robotsnack

N, menar inte att du ska driva hela skiten med en transistor, dremot anvnd en transistor istllet fr ngon skum darlingtonkoppling....

Comment

Aktuellt robotsnack

Det „R transistorer ven det ....... men med betydligt hgre frstrkning, frn 10000-250000 istllet fr en vanlig transistor som har en frstrkning p 20-500 ggr, dvs behver mycket lg strm p basen fr att slppa p fr fullt p kollektorn, emittern.

frn klarhet till klarhet ?

Comment

Aktuellt robotsnack

N, darlington r egentligen _tv_ transistorer.... Jag kanske borde sagt anvnd en vanlig BJT NPN, eller nt. Om man tar rtt sort hller de ltt fr ett rel. Men om du vill anvnda en darlingtonkoppling fr du grna gra det fr min del....

Comment

Aktuellt robotsnack

Har du provat med en sn darlingtontransistor till att driva nt som drar 20 amp ?, transistorn har ett motstnd p ngra ohm antar jag, ven en vanlig koppartrd har ett motstnd som gr att den blit varm vid verbelastning kan prova att rkna ut effektfrlusten med 2 ohm 20 amp och 24 volt..... den behver switchas fr att klara 20 amp, ls p om principen fr en transistor switch s ser du att det INTE gr att belasta den med 20 amp likstrm som inte pulserar (puls = frekvens =hz) och pulsfaktor.

Comment

Aktuellt robotsnack

Frlt om jag r tjatig, men jag freslog att du skulle driva relet med den, men drar ditt rel 20 ampere s kanske du skulle skaffa ett annat...

Comment

Aktuellt robotsnack

http://www.blocket.se/view/3749618.htm?caller=abl_s&l=0&c=1&city=0http://www.blocket.se/view/3749618.h...l=0&c=1&city=0 kolla in cylindern.

Comment

Aktuellt robotsnack

He he, fin cylinder...vger nog dock MYCKET skulle jag tro .

Comment

Aktuellt robotsnack

Jonas, transistorn, darlington eller inte, ska bara frstrka utsignalen frn reflexdetektorn eftersom den bara kan lmna 200 mA och relet drar min 250 mA, det rcker med att transistorn klarar av en amp,och DEN ska driva relet

Comment

Aktuellt robotsnack

Hej och god fortsttning!

Eftersom jag har den stora frdelen att f tillverka min robot i form av ett projektarbete som en del av min utbildning har jag nu under julen tyvr inte haft mjlighet att direkt bygga ngot p roboten.

Jag smugglade dock med mig en del av elektroniken hem (fartreglage och motor) i syfte att underska lite hur roboteq-reglagen egentligen fungerade. Jag kan delge er informationen att det var fruktansvrt krngligt att f dem att fungera felfritt i brjan. Jag kopplade in allt som det skulle gras och fick kontakt. Tyvr dog reglaget s fort man frskte ge ngot komando till det.

Efter flera dagar kom jag p lsningen och det r lsningnen som r budskapet i detta meddelande. Frsk inte att underska testa och frst er p era nya hftiga elektroniska prylar utan fullt laddade batterier.

Med fullt laddade batterier fungerade reglaget felfritt och det blev en riktigt rolig leksak under julhelgen.

Med vnliga hlsningar
                      Mrten

Comment

Aktuellt robotsnack

lter kul att du hade lite att gra under julen Mrten,sjlv s har jag skaffat alu 4-kantsrr till roboten idag (lnade p jobbet p obestmd tid ). r tv lngder p ca 1 meter vardera, ska hlla spinnern + drivmotorn.

Comment

Aktuellt robotsnack

Tja,
                          r det ngon av er som har koll p om man kan kpa RC-gyros i sverige? Jag tnker p de som finns p den amerikanska sidan http://www.robotcombat.com/marketplace_rc-gyros.htmlhttp://www.robotcombat.com/marketplace_rc-gyros.html

Comment

Aktuellt robotsnack

vems robot r Whirlpool 70? http://www.robotwarsuk.i8.com/Robot%20Design/World_Champions2.html#Whirlpool%2070http://www.robotwarsuk.i8.com/Robot%...#Whirlpool%207 0

Comment

Aktuellt robotsnack

Det var ngon slkting till dem som gde den dr roboten som brukade posta p det gamla forumet (robotwars.co.uk) innan det frsvann. Vad jag vet s har han inte gjort sig till knna hr.

Det var inte helt ltt att utrna hur gammal den dr sidan var och jag vet inte nr WC2 gde rum. Men en gissning r att det var ngra r sen och W70 med robotrer r sedan lnge frsvunna frn rw vrlden. (Rtta mig om jag har fel)

Comment

Aktuellt robotsnack

Nu har vi kommit en bit i verkstaden och p min profil kan ni se en hafsigt samansatt bild ver robotens aktuella status. Kommentera grna.

Mvh Mrten

Comment

Working...
                                X