Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

Hmm sg just detta accet: http://skanehobby.se/product_info.php?cPath=234_237&products_id=979390http://skanehobby.se/product_info.ph...ucts_id=979390 tror ni de blir bra och om det gr de br jag stta p grvre kablar? (kr nog 2st sm blyacc till kolven ist p.g.a kostnaden

Comment

• Aktuellt robotsnack

Kolla in p http://shop.conrad.se/cgi/websale6.c...5bd50%2fmd5%7d

Comment

• Aktuellt robotsnack

Tack fr tipset, hittade fljande saker intressanta:
        Laddare: Artikelnummer: 223599
        Pack 1: Artikelnummer: 227923
        Pack 2: Artikelnummer: 227944
        Lnknamnen vart fr lnga fr att vara vrda att lnka tyckte jag.

Blev lite frvnad att nicd va billigare, ville minnas att de klarade strmmar osv bttre fast vikten r smre men har inte kollat p batterier p lnge.

Ngon som vet ungefr vilken kapacitet man br g efter i batterierna?
        NIcd varianten verkar helt ok prismssigt moch om ett pack till motorerna och 2 till kolven hller en match funkar det bra men kanske blir fr tungt :/

Comment

• Aktuellt robotsnack

Det stmmer att NiCd har hgre strmtlighet men smre energiinnehll n NiMh. Det bsta r LiPo men det kostar mnga gnger mer. Bly tl hga strmmar och r billigt men r tungt.

Fr att vara helt 100% sker p att batterierna hller s kan du ta maximala strmmen alla motorerna drar och dela med 10. S mnga amperetimmar behver du fr att batterierna teoretiskt skall klara 6 minuter.

Mer realistiskt s kan du mrkstrmmen p alla motorer istllet. D kan batterierna ta slut om du i genomsnitt belastar motorerna hrdare n de r gjorda fr.

Exempel: Du har tv drivmotorer med mrkstrmmen 13A var. 2 * 13 / 10 = 2,6.
          Dina batterier br allts vara p 2,6Ah (= 2600mAh)

Hur mycket strm som motorerna drar i vekligheten beror vldigt mycket p andra faktorer. Rawbot drar enorma mngder strm p asfalt eftersom dck med extremt bra fste €slpas€ i sidled nr roboten svnger. Stter vi p hala hrdplastdck s kan vi ltt kra i mer n en halvtimme.

Jag r sjlv frvnad ver hur bra kvalit det r p Biltemas NiMh batterier. De har tyvrr inga ldron. Det r dock svrt att hitta bttre pris/prestanda.
          OBS: Lda ej direkt p batterier. Finns det inget ldra s stt dem i batterihllare.

Fr modeller r ju 7,2V ganska vanligt. Tv sdana ger 14,4V vilket borde ge bra kls p dina 12V motorer. Toppa med ytterligare ett 7,2V paket (med frre Ah) s har du 21,6V vilket borde rcka till din 24V motor.

Observera att laddaren 223599 inte kan ladda mer n 8 celler (9,6V). Med 1A tar det minst 2,6 timmar att ladda ett batteri p 2600mAh.

Comment

• Aktuellt robotsnack

A fast de blir knepigt med borrmaskinsmotorer iomed jag sett vissa dra 3a obelastat och 30 vid stall. har inte heller kunnat mta eventuell strmtgng vid normal last eftersom roboten inte r ihopbyggd.

Angende 14,4v har jag ocks tnkt p men pallar 12v bilreler frn biltema det, motorerna pallar ju det skerligen.

men om jag har ett sepparat acc-pack ill kolvenn ska de inte behva vara fr stort iomed den drar max ca 3,5 a. men att den e 24v gr inte saken lttare med vikten.

Vilka celler br jag anvnda frn biltema isf, gr de bra med r6, fr R14/c kostar ju i stil med sanyo o liknande hgkvalite celler?

Har fr mig att roboten vgde 7kg uungefr med 3st paket 12v 1,2ah skruvdragar batterier med hlje s de br vl bli ungefr samma med 2 pack hemgjorda/racekits. Detta vart d utan armor och kablage.

(Message edited by Gizz on February 01, 2007)

Comment

• Aktuellt robotsnack

Budgetalternativet r ju att kpa 38-503 frn Biltema. 1800mAh 14.4V fr 210kr. Fyll p med 60kr 38-500 fr att f 21,6V. Det r dock jobbigare n man tror att hantera enskilda celler. Batterihllare kostar ju ocks.

Det r bde stabilare och enklare att kpa frdiga paket. Stter inte ekonomin kppar i hjulen s rekommenderar jag det.

Bilreler tl mycket. Det som ddar dem r om de str och vibrerar med en pkopplad last. Varje till- och frnslag skapar en gnista som sliter.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Reler gr fint om du inte verbelastar dom lngvarigt, d kan kontakterna brnna fast. Gr att kra med 12 v reler p 24 v om du seriekopplar dom d dom slr till parvis i en H brygga.

Ett litet rd; kp 3 Ah batterier till roboten, jag hade 1,2 Ah p sommartrffen och dom rckte ca 20 minuter p en laddning med spinnern avslagen och 5-10 med den pslagen

Comment

• Aktuellt robotsnack

jag var i uddevalla idag och gick in i en affr som heter http://www.swedol.sewww.swedol.se dr dom sljer mycket till fretag men ocks till privatpersoner och det var mest vertyg men det var ocks mycket med delar finns tex. en massa hydraldelar fanns till och med hydralkolvar ,o det var ett mycket stort utbud med skruvar och bultar fanns ocks kill links tror den var billigare n den dom sljer p clas ohlson.
                  Finns en till butik i rebro antar att det r nrmast fr dom flesta hr p forumet nr ni fr tid k dit och ta katalogen p hela 540 sidor!

Comment

• Aktuellt robotsnack

Dom hade ngot crazy erbjudande nr dom ppnade en butik fr ett tag sen. En sladdls borrmaskin fr 54 kr eller liknande

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ngon som vet en frja som r billig att ka till England med? Frsker kolla upp vilka alternativ som skulle kunna vara billigast.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ska frska at bearbeta ELFA lite fr att f loss ett par motorer och uppgradera ripper med s att dem blir snabbare, tnkte mej att skaffa 12 volts version av dessa motorer och kra p 24 volt fr att f upp varvtalet till 450 rpm utan att ev brnna motorerna, verkar det vettigt med s sm motorer ??? http://www.elfa.se/sewww.elfa.se/se artickel nr:54-455-15

Comment

• Aktuellt robotsnack

8000rpm r ganska mycket s se till att aldrig varva ur motorn obelastad p 24V.
                          Det kan dessutom vara klokt att byta ut varistorn till en konding nr man hjer spnningen.
                          Det som ddar motorer r den maximala strmmen. Med en vettig strmbegrnsning s br det fungera bra.
                          Elfa r generellt ett dyrt stlle. Du br kunna f samma motor billigare av ngon annan leverantr.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Vart nog lite fel dr... det var meningen att motorn p 12 volt och 225 rpm skulle kras p 24 vols s att varvtalet blev 450 rpm och inte 8000 , men det var nog menat 800 eller hur...

Comment

• Aktuellt robotsnack

Nix, det r motorn som snurrar med ca 8000rpm vid 24V. Det kan ta dd p motorer, men det beror p hur den r lindad.

Comment

• Aktuellt robotsnack

rkade hitta den hr boken http://www.cdon.com/product.phtml?prod=643984http://www.cdon.com/product.phtml?prod=643984 p cdon fr cirka 2 veckor sedan och tog genast och bestllde den och idag fick jag den har en bok om robot byggande sen frut men den hr verkar mycket bttre. Boken r skriven av Grant Imahara och r mest knd frn Mythbusters.

Comment

Working...
                                X