Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då har man kommit igång!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: D har man kommit igng!

okej tack!

Comment

Har lagt upp mitt FW bygge under build diary's.
      Snabblnk hr: viewtopic.php?f=240&t=3787

Comment

tnkte att jag skulle gra en liten (lol) uppdatering p min myra eftersom det var lngesen jag skrev nnting om den hr p forumet:

har skurit ut ett chassi ur ett 1mm tjockt A3 lexan ark, och vikt upp sidorna och bakdelen.
        satt fast alla komponenter dr de ska vara. Motorerna har flyttats lngst bak fr att gra plats till 4-bar-lyftaren som nu r vldigt effektiv, och ltt skulle kunna vlta ver en annan robot
        Men det som jag fortfarande kmpar med r att hitta en ersttare till min kra gamla sabertooth som tar fr mkt plats och vger fr mkt.

Semestern kom och vi kte ner till helsingborg fr att hlsa p slkten, dr vi hittade en rc butik. Killarna nere p Rc Radiostyrt(som affren heter) var vnliga att ge oss 2 st HPI SF-1 servon som vxlarna hade pajat i. Det som terstod att se var om elektroniken fortfarande funkade, och det gjorde den!

Idag r vi nu hemkomna frn semestern och arbetet med att gra om servo-elektroniken till fartreglage, tog fart.
        Potentiometrarna limmades fast i det s kallade dd-lget, eftersom jag har tappat bort de 2.2K resistorer som ett fretag hr i vxj var vnliga att ge mig..

Det var nu de frsta problemen brjade dyka upp.
        Att f av motorn som sitter p servo-elektroniken var svrare n vntat pga det faktum att det tog EN HEL TIMMA fr ldkolven att bli tillrckligt varm!
        Nr vi d ntligen fr bort motorn frn elektroniken och ldar fast de sladdar som leder till Hobbytronik-motorerna p servo-elektroniken s hittar vi ett fel p denna frut nmda motor..
        Den lilla saken som sitter p motorerna, som man ldar fast sladdarna i, har ftt ett glapp i sig och vgrar att fungera ibland.
        Detta knns vldigt jobbigt eftersom att en sn motor (440 rpm) kostar 150 kr minus frakt att erstta...

Alternativen som jag ser de r:
        -Bita ihop och betala de 150 kronorna minus frakten.
        -Hitta ett stt att tgrda problemet
        -Kpa tv nya av de 400 rpm som finns p ebay fr 50kr var med frakt.

Hoppas alla har en bra sommar!

Philip J

Comment

Det lter finfint , frutom oturen med motorerna

Min myra la jag p is d min andra sabretooth har fel p mixingen. Har varit i kontakt med dimension men dt hnde inte mycket, ska ta kontakt med dem igen nsta vecka fr dr br ju tminstonde finnas garanti.

Har hjlpt brorsan att bygga om hans frrd s nu har jag en fin liten verkstad dr inne med en liten pelarborr, skruvstycke, slipmaskin och annat smtt och gott.
          Kan frvara och bygga min FW hr utan problem samt med hjlp frn brorsan och kan nu se kksbordet igen hemma i lgenheten.
          Kommer ha kvar grejer s jag kan bygga myrorna hemma iomed de r s sm och man inte behver s mycket.

Ska flyga till turkiet imorgon en vecka men har sedan en vecka till av semestern s ska se vad jag hinner gra i robotvg!

Comment

Ftt hem min nya fina elextronize 30HX till fjderviktaren idag!
            Har ven gjort motorfstena till samtliga motorer tillsammans med brorsan och brjar f han mer och mer intresserad av robotbyggande.
            Ska bestmma ngon dag s vi kan f mycket gjort p roboten d vi har det mesta i verktygsvg samt nu hans frrd (ehm numera robotverkstad).
            Har vad jag vet alla delar hemma samt vet i princip exakt hur roboten skall byggas frutom liten oskerhet p vapnet men det lser vi allt eftersom.

Comment

Roligt att det verkar hnda en del hr.
              Fr egen del s vet jag inte nr jag senast loggade in hr, men
              robotbygget har gtt framt en hel del nd.
              Nu har jag i princip bara kvar att svarva hjulaxlarna innan jag kan
              montera ihop roboten fr en frsta provkrning med det nya chassit.

Vi har just ftt vrt andra barn, s det r lite hektiskt just nu, men jag
              borde ha en ngorlunda fungerande robot inom ett par veckor iallafall...

Comment

Skall bygga om min flippermyra d den inte r s bra som jag vill ha den, 1mm poly flexar s mycket och flipperservot r inte optimalt monterat
                s fr bygga om den, skall anvnda mig av lite av det 5mm tjocka HDPE't jag har eller 4mm PC fr att f lite stabilitet.

FW'n har jag inte gjort ngot med p ett tag, fr se nr jag och brorsan har tid att gra lite mer, blir inte s ofta d vi bor ca 5 mil ifrn varandra.

Comment

Vart i kontakt med Dimension igen och de skickar ett nytt fartreglage till mig vilket br komma mellan mndag-onsdag.
                  Kpte ven det 3-packet med Lipo accar s har en hel del batterier nu.

Har ven brjat bygga om min flippermyra fr 5e gngen, suck.
                  Men nu ska jag bara bygga allt enkelt och ltt, inte krngla till det fr mycket,
                  skapar en byggtrd ocks om det dr jag lgger alla mina projekt i under
                  build diarys i engelska delen.

S snart denna myran r klar s blir det nog att jag startar p den larvfotsdrivna pushern och drefter spinnern

„ven bestmt mig fr ett team namn vilket blir Team DD, DD str fr devastating devices.
                  Stmmer kanske inte med mina nuvarande robotar men det tar sig iaf

Hur gr det med din myra Philip?

Comment

Roboten gr hur bra som helst nu!

Viktmssigt ligger den p drygt 6 kilo, s det borde inte
                    bli ngra strre problem att klara viktgrnsen.

Kul att designen fungerar shr lngt.

Comment

Va kul att hra! Har du ngra bilder eller videos p den?

Comment

Har nu fixat sidorna samt ett par stag p dem s att roboten inte fastnar p sidan:

S nu r det bara flipperarmen och flippern kvar

Comment

Ser ju riktigt trevligt ut! Gillar skenorna p sidan.
                          Varfr r det en frhjning p baksidan?

Comment

Tackar!
                            Roboten r ngot vinklad dr bak fr version 3 vart helt rak men d kunde den fastna p rven s att sga.
                            Ifall du menar toppen lngst bak s valde jag att vika ner den s att servot skulle hamna lngre ner fr nr jag testade
                            passa in roboten i min kub s verkade den kunna bli fr hg om jag bara gjort en vanlig kil.
                            Det r inte lika snyggt som en vanlig kil men roboten fr plats riktigt bra i kuben samt fick ner tyngdpunkten ngot.

Flipperarmen r klar ocks s nu fattas bara skopan, har en skiva 1mm titan grad 2 som jag ska frska bearbeta.

„n s lnge ser det faktiskt ut som att jag verkligen kommer bli helt klar med min frsta tvlingsdugliga robot

Comment

oj oj oj hr har man kommit lngt, ser faktiskt riktigt bra ut.

jag r precis hemkommen frn kanada efter en tolvdagars visit dr, s jag har inte ftt mkt gjort, hller p och fixa till chassit, och ska sedan frska bestlla hem lite nya motorer d motorn som det var glapp i har helt lagt av nu

synd att det aldrig blev ngot robot-mte i somras frrsten

Comment

Hehe jo har blivit en hel del, mrkte dock att roboten vgde 148g utan titanskivan till flipper, har bestllt tunnare titan och skalar bort lite plast hr och dr s br det lsa sig med vikten
                                Nej det var synd, fr se nr det blir dags igen sen.

Comment

Working...
                                X