Announcement

Collapse
No announcement yet.

Då har man kommit igång!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: D har man kommit igng!

det skulle nog i sna fall vara 2mm tjockleken 1mm r ocks bra

Passar p med lite frgor ocks

Hur monterar allihopa sina sm mikro motorer? Dem ska passa med m1.6 skruvar men finns det sna?

Finns det ngon leverantr fr scorpion mini's i europa?

Comment

Nr man kper via webben s kommer de monterade, men jag misstnker att du menar att montera p sjlva roboten? Fr det finns det olika tekniker. Vissa vljer att tejpa fast, andra bygger fixturer som inte behver ha ngra skruvar i sdanna sm mtt.

Scorpion mini vet jag dock inte vart de kan finnas i europa, har inte hittat ngon annan terfrsljare.
      Dessvrre s r V2 strre och tyngre n den frsta versionen vilket r i sig inte vldigt optimalt d man mste skaffa en per motor.

Alternativen r att anvnda sig av Peter Wallers egna fartreglage som han gr fr olika installationer.
      http://antweightwars.co.uk/Controllers.htm
      Kolla igenom vilken som skulle passa din uppsttning och ta sedan kontakt med Peter Waller; peter(at)antweightwars.co.uk

Ett annat alternativ som mnga inte har testat r att anvnda sig av ett Baby Orangutang (kommer dock inte ihg vilken modell).
      http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/30_44
      Med denna kan du programmera och sedan koppla in tv motorer i en krets, istllet fr tv som p scorpion mini.
      Om du inte r haj p programmering s kan du ta kontakt med Andrew Hibberd om att du kper en krets, skickar den till honom, han programmerar och sedan skickar tillbaka till dig. Kontakt; andrew_hibberd(at)hotmail.co.uk

Comment

Jag har vart nere i kllaren ntligen och kollat upp plast som jag lovade.

Har fljande: 0.5mm x 19x15 cm, 10 st, transparent. pris 5 kr/st

2.0mm x 27x18 cm, 1 st, gr. pris 10 kr

Gr nog att skicka som stort brev, dvs lgt porto.

Comment

Funkar 0,5 mm pc som pansar till en myrviktare?

Comment

I svenska tvlingar ja. Det finns knappt ngra spinners n vad jag vet, har inte lyckats ftt igng Desire (min FBS antweight).

I utlndska tvlingar, nej, eller ja, det beror p hur du designar. I ett mte med spinners s hller inte 0,5mm lnge, det r mer t 1-2mm som gller d. Men om du bygger rtt s kan det hlla.

Ett annat material som du kan bygga med r HDPE som r lite lttare och mjukare, men hller ganska bra upp ocks, dock mste det vara runt 2mm fr sdant.

Comment

ja det blir nog inte att ka till england fr min del....

Vad krnglar med desire?

Comment

Inte n kanske, men snart nog!

Jag har inte ngon verkstad eller utrymme att hllas med byggande (studentlya, 10m2), s ven om jag vill bygga om Desire s gr inte det fr tillfllet.

Comment

jaha :wink:

r det vrt att prova pneumatik i en ant?

Comment

Flertal robotrer i england har testat p detta, frsta var en antweight vid namn Rebel som anvnde sig av modifierad lego penumatik delar. I USA gller andra regler i jmnfrelse med England.
                    Andrew Hibberd r vl just nu en av de f som har lyckats ordentligt med pneumatik inom myrviktare (kasta motstndarna flertal meter i bde vertikalt och horisontalt), men det r mycket planering, jobb och testande han har spenderat.
                    Delarna r inte de billigaste heller.

Comment

okej vi fr se hur det blir med det, ngra bra tips p var kan f tag p 0,5mm titan?

Comment

Ebay. Sk p Titanium sheet.

Var dock frsiktig s du inte kper ren titan, det r fr mjukt och r gjord fr andra ndaml, jag lrde mig det den hrda vgen.

Comment

skulle denna funka? http://viewitem.eim.ebay.se/Jewellers_T ... 87562/item

Comment

Vad heter titan-legeringen? Hittade ingen uppgift om det i lnken...

Fr egen del har jag haft en paus i robotbyggandet, men nu knner jag att
                            det r dags komma igng igen.
                            Fick hem ett gng frlngningsmuttrar igr med hllfasthetsklass 10, s nu
                            kan jag brja montera roboten med rtt detaljer.

Comment

Okej, najs hller p i sljden nu med kroppen till ImplANT den ska va lite som storm 2 hade man tnkt sig. Hade ocks tnkt att ha lite tjockare polykarb/lexan p sidorna, i 4-5 mm stilen. Ngra tips om var man kan hitta sdana? :P

Comment

Hade ocks tnkt att ha lite tjockare polykarb/lexan p sidorna, i 4-5 mm stilen.
                                Oj, det lter tungt fr en Ant? Lexan r trots allt inte s ltt som man kan tro eller hoppas p . Har tyvrr ingen koll p var man kan hitta ngon frutom att kolla hos glasmstare, balkonginstallatrer eller liknande...
                                Finns i och fr sig p Technobots i England (http://www.technobotsonline.com/materia ... sheet.html) men det r ju inte gratis direkt.

@Moritz i Ume
                                Trodde du byggde p en HW Moritz? Har du lagt ner det och kr med FW nu istllet?

Sjlv hller jag p och samlar delar till min nya HW men det gr ganska trgt. Motorer m.m r galet dyrt numera . Tror Kineserna kpt upp allt...

Comment

Working...