Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stabilisera en pwm-signal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stabilisera en pwm-signal

Hur ska man bra sig t fr att stabilisera den pwm-signal som kommer ut frn servona? Jag frgade om det p gammla forumet och tror att Mats Edlund sa ngot om en diod med ett konstigt namn. Men nu r ju forumet borta och minnet r kort. Hur var det nu igen?

Hmmm, jag tror det var Stefan frn http://217.215.43.121/robot/>

Comment

Eller var det jag som sa ngot....vem vet...

I alla fall...vad ska du gra med signalerna?
      Styrservo kanske?

Comment

Vad vill du egentligen f ut? Om jag minns rtt var det ngot med reler...

Ha Kul
        STB

Comment

Vi diskuterade hur man skulle bra sig t fr att stabilisera pwm-signalen som kommer ur en servokrets, fr att f relerna (i en styrkrets) att sluta surra. Innan forumet frsvann s hann jag kopiera vad Stefan skrev, men tyvrr s frsvann slutet p en del meningar och jag r inte sker p att jag frstod allt i alla fall. Du skrev:

€Det du verkligen behver r ett RC-filter och en Schmitt-Trigger. 100K ohm och 1u€€¦
          €borde fungera bra. ELFA har en Schmitt-Trigger som heter 73-620-56. Den orkar dri€€¦
          €mindre rel (24mA max) utan problem. D slipper du surrandet och dina reler hller lngre.€

Jag frgade hur jag skulle koppla det och du svarade:

€1. Koppla motstndet p servoutgngen till pinne 1.
          2. Koppla kondensatorn frn pinne 1 till jord.
          3. Koppla pinne 2 till pinne 3.

Du har nu utsignalen p pinne 4. –nskas inverterad utsignal kan man anvnda pi€€¦
          €direkt.

Strmmatning till kretsen skall vara ca +5V till pinne 14. Jord kopplas till pinne 7.

Vill du ha vxlingen lite senare eller lite tidigare s kan du koppla ett strre motstn€€¦
          €500K ohm) mellan pinne 1 och jord (senare) eller mellan pinne 1 och +5V (tidigare).

Insignalsben som inte anvnds br kopplas till jord. (Inte helt ndvndigt man kan s€€¦
          €mot radiostrningar.)€

Jag har ritat upp hur jag tror att det ska se ut hr:
          http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt.jpg

Stmmer det? Jag har ngra till frgor ocks.

*Vad ska det vara fr typ av kondensator?

*Spelar det ngon roll om det r plus eller minus frn servokretsen som gr in i den hr kretsen?

*Kan jag anvnda samma strmklla till den hr kretsen som till mottagaren (allts i frlngningen servokretsen)?

*Vad menas med att flytta vxlingen lite senare eller lite tidigare?

*Vad ska jag med RC-filtret till?

Jag skulle vara mycket tacksam om du (eller ngon annan hr) kan hjlpa mig.

/petter

ps. Om jag verkar lite osammanhngande s beror det dels p att jag hade tappat bort papprena nr jag startade den hr trden och dels p att frgorna frn brjan var skrivet som ett mejl.

Comment

Allts, jag har ju ett styrservo, som faktiskt fungerade bra i ungefr en minut av grdagens provkrning, innan jag krde in i en vgg och kvaddade mekaniken :sad:.
            Jag har en metod som r enklare (eller i alla fall lttare att frst). Problemet r att det ska justeras en del innan det funkar, och det kan vara svrt fr ngon som inte r van vid att konstruera sina egna kopplingar. Drfr rekommenderar jag att du hller dig till Stefans koppling....den r antagligen bttre.

Comment

inte r det jag som skrev frklaringen p det iaf

Comment

Petter mste kommit ihg fel, fr det var uppenbarligen Stefan han syftade p.

Comment

alldels riktigt. Jag hade, som sagt, tappat bort papprena. Jonas, jag kan ju testa din metod om jag inte fr ordning p det hr. Ritningen finns vl fortfarande p din hemsida?

Comment

Nja...det r den ostabiliserade varianten...den fungerar inte s bra om man belastar motorn. Jag ska uppdatera sidan under veckan, och kanske gra om hela skiten....vi fr se...

Comment

Jag skulle vilja rekommendera att inte koppla en ledare mellan servokretsen och relet. Lmna ledaren frn servokretsen okopplad. Koppla relet till +5V.

Om du vill kunna driva strre reler s gr det bra att parallellkoppla flera utgngar frn schmitt-triggren.

Man br ocks ansluta oanvnda ingngar till jord. Om man inte gr det kan kretsen orsaka radiostrningar och dra ondigt mycket strm.

Ha Kul
                      STB

Comment

Ngra svar:

*Vad ska det vara fr typ av kondensator?

Spelar vldigt liten roll. Tantal r bra men mste vndas rtt fr att inte g snder. Har den varit felvnd mste den slngas. Vanliga plastkondensatorer r idiotskra men lite strre.

*Spelar det ngon roll om det r plus eller minus frn servokretsen som gr in i den hr kretsen?

Nej. Det innebr bara du byter hll p spaken. Samma funktion finns ofta i hgkvalitativa sndare.

*Kan jag anvnda samma strmklla till den hr kretsen som till mottagaren (allts i frlngningen servokretsen)?

Ja. Se bara till att du inte gr ver max tillten spnning fr schmitt-triggern. Jag tror det var 6V p den frn ELFA. Tnk p att batterier ofta har en hgre spnning n den nominella.

*Vad menas med att flytta vxlingen lite senare eller lite tidigare?

Det r hur mycket du mste rra spaken fr att det skall hnda ngot. Samma funktion kan man f genom att justera potentiometern till servokretsen eller stlla om en hgkvalitativ sndare.

*Vad ska jag med RC-filtret till?

Servokretsen skickar ut en pulsbreddmodulerad signal. Filtret gr ett medelvrde av detta.

Ha Kul
                        STB

Comment

Petter, vad ska du ha allt detta till? „r det fr ett hemmabyggt servo till styrningen, eller fr styrning av ett par reler fr drivningen?

Comment

Jag erknna att jag inte frstr teorin bakom den hr kretsen (ven om jag ngra kvalificerade gissningar). Drfr kanske jag stller ngra konstiga frgor. Nu har jag i alla fall ritat upp den igen och nu ser den ut shr:

http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt2.jpg
                            (jag har inte brytt mig om att rita ut jordkoppling till alla oanvnda ingngar)

Nu r det ngra ganska grundlggande saker som jag mste fr reda p fr att kunna frst och kunna bygga det hr.

1. Jord
                            Jag har aldrig ftt det frklarat fr mig. Men nr man hller p med sdana hr sm kretsar s utgr jag ifrn att jord motsvarar minuspolen (annars skulle det inte bli en sluten krets). Stmmer det?

2. Kondensator
                            Jag letade efter en kondensator p 1uf (mikrofarad) till den hr kretsen i Elfakatalogen och hittade bara ett ftal med s stor kapacitans. Ingen av dem (oavsett typ) hade en lmplig arbetsspnning (ca 6V). Behver arbetsspnningen vara ungefr lika stor som kretsens spnning eller har det mindre betydelse nr det gller kondensatorer? Om det r ndvndigt, kan ngon hjlpa mig att hitta ett stlle dr man kan kpa lmpliga kondensatorer?

3. Slutna kretsar
                            Servokretsen har tv utgngar som gr till servomotorn i ett helt servo. Det borde betyda att den ena ger plus(+) och den andra ger minus(-) nr man svnger t ena hllet och det omvnda nr man svnger t andra hllet. Om man nu kopplar p det andra sttet, dvs. med ena relkopplingen till pluspolen p batteriet, s har jag vldigt svrt att frst att det hr skulle bilda en sluten krets oavsett vilken hll man svnger t(jag menar att om det fungerar t ena hllet s borde det inte fungera t det andra). Jag kan mycket vl ha fel eftersom jag inte vet mycket och varken mottagarens uppbyggnad, servokretsens uppbyggnad eller Schmitt-triggerns grindar. Men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt. Tillexempel s fick ju inte Tantalkondensatorer vndas fel, men om man kopplar shr borde man frstra den nr man svnger t ngot av hllen.

4. RC-filter
                            Okej. Nu vet jag vad det har fr syfte. Men var ska det kopplas in i den hr kretsen?

Och svar p Christians frga. Ja, det r till styrningen. Till att kontrollera drivmotorns reler s njer jag mig med microswitchar.

Comment

1. Stmmer

2. Arbetsspnning ska vara strre n den maximala spnning du ska anvnda den till.

4. Din resistor och din kondensator „R ditt RC-filter.

Comment

Working...
                              X