Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stabilisera en pwm-signal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det rekommenderar jag iaf inte.....har en knsla av att det inte blir s bra.....

Har jag fattat det rtt att den fortstter i samma riktning, frbi punkten dr den skulle stanna?
    I sdana fall, stannar den fr sent, eller inte alls?

Comment

Med ett par reler kopplade direkt till servot kommer relerna lta ganska mycket d du byter hll, dock kommer det tystna s fort sndaren nr endlgena.

Livstiden p relerna kanske minskar men dom kostar inte s mycket, och dom hller nog i ett antal mnader.

Men hur som helst mste du ha potentiometern kopplad till svngningen, fast det har du skert redan tnkt p.

Comment

Det fungerar ju, det vet jag. Det hr r bara fr att f relerna att inte surra och frmodligen hlla lngre.

Jonas, hur menar du?

...det kommer tv utsignaler p en gng. Samt att den ger utsignal nr den ftt en positiv insignal, enda tills den fr en negativ insignal. Om den fr fem plus som insignal s fortstter den allts att ge en utsignal ven om man tar bort insignalen.

Det r nog den bsta beskrivningen jag kan ge av problemet. Jag har allst ocks testat med att ta spnningen direkt frn batteriet och skippa servokretsen. Det verkar som om den ger en inverterad signal, nstan alltid. Fast nd inte...

Comment

Jag har fortfarande svrt att se hur du menar....men det kan bero p mig....

Funkar det utan, s kr utan....om du inte kr med ngra extremdyra reler, allts....
          Fr min del gick det nmligen inget bra utan, s jag var tvungen att ha det.

Comment

tja, det beror nog inte p dig. Det r mycket svrt att frklara som sagt...

Comment

Koppla en strre resistans mellan pin1 p IC-kretsen till batteriets +pol. Det borde duga med ngot mellan 100kohm och 500kohm. Nr det fungerar bra s gr likadant med den andra signalen.

Comment

Okej, jag ska prova det. Hur noga r det? Rcker det om man kollar med ca 100kohms intervall?

Comment

Det fungerar inte i alla fall. Ngot annat mste vara fel.

Comment

Men testa med bara reler, det vrsta som kan hnda r att dom gr snder. S det vore nog bra att testa med ngra billiga de frsta gngerna.

Comment

Aha...nu har jag nog hittat vad som kan vara fel....du menar allts att bda relerna r dragna samtidigt?
                      Isfall skulle man kunna kalla det ett litet designfel :P. Kretsen, som du har ritat den, inverterar signalen. Prova att stta utgngarna p pin 2 resp. 12.

Comment

Det kan ven vara vrt att frska med en riktigt stabil strmfrsrjning. Om batterispnningen inte r stadig s kan inverterarna agera konstigt. Kanske drar relerna fr mycket strm fr den batterityp dur anvnder.

Jag frstr inte riktigt heller vad problemet r.

Ha Kul
                        STB

Comment

jaha, okej. De verkar onekligen inverterade men jag trodde inte det skulle vara det i alla fall, eftersom jag fljde instruktionen noggrant. Jag fr se om det fungerar fr den betedde sig ytterligare lite mrkligt.

Jag skulle inte bli frvnad om batterispnningen r en aning instabil, fr batterierna r rtt gamla. Men hur som helst s mste kretsen naturligtvis fungera med batterier som spnningsklla. Tack fr informationen dock.

Comment

Lt sga att det inte var din tolkning av instruktionen jag kritiserade......

Om du r orolig fr batteriets stabilitet, testa med lysdioder+motstnd istllet fr reler, s kan du se om den beter sig bttre.

(Reler r faktiskt inte s roliga att ha i digitala kretsar...de hittar p en del dumheter med transienter och skit....detta srskilt om skyddsdioden inte r monterad / inte funkar)

Comment

Nu fungerar det (nstan) perfekt. Nr jag svnger t t.ex. hger s slr relet till som det ska, men ibland s slr det inte frn nr jag slpper spaken. Fr att tgrda det s kopplade jag, enligt stefans ursprungliga instruktion, ett 470kohms motstnd mellan ingngen och jord. Det hjlpte nstan. Finns det ngot stt att f vxlingen nnu senare? Minska motstndets storlek?

Fast jag r inte helt sker p att det borde bli ett problem nr den sitter i sjlva roboten. Allt som borde hnda r att hjulen svngs ytterligare ngra millimeter. Tror jag i alla fall.

Comment

Du kan stta ett mindre motstnd. Dock pverkar detta tv saker:

* Signalen blir dmpad. Antagligen den effekt du sker, eftersom det d krvs mer utslag fr att relet ska sl till, och det slr lttare tillbaka.

* Tidskonstanten blir mindre (dvs. signalen blir mindre stabiliserad). Borde inte vara ngot problem, eftersom din nuvarande tidskonstant strcker sig ver flera cykler i signalen.

Comment

Working...
                                X