Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stabilisera en pwm-signal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tack Jonas. Har du ngon personlig gissning p om den hr kretsen skulle fungera eller inte?

Comment

Jag tror det, men r osker av tv anledningar:

Du kan behva justera det dr RC-filtret efter behov. Det intressanta vrdet p ett RC-filter r just R * C, s det rcker med att ndra R. I alla fall...om du har fr litet RC-vrde blir kretsen instabil. Fr stort RC-vrde gr att den blir stabil, men sl, och i frlngningen innebr det att den inte hinner med att sl av relet nr du passerar din nskade position. Med lite otur kommer den s lngt att den vill t andra hllet, dvs. den kommer i sjlvsvngning.

Jag r lite osker p din punkt 3. Utgngarna r +5v och 0 v, det blir aldrig negativt, s du kan inte frstra ngra kondingar. Men...jag har ingen aning om hur signalerna som kommer ut p (+) respektive (-) ser ut. Jag anvnder dem relativt till varandra, och undviker ett eventuellt problem. Men om ngon vet hur signalerna ser ut s r det bttre de svarar p den hr frgan.

Jo...sen var det en detalj till...som kanske inte hr hit...vad anvnder du fr motor? Jag krde som bekant snder vxelldan i min motor under senaste provkrningen. Det var en Volvo 245 vindrutetorkarmotor @ 24v.

Comment

aja, komponenterna r ju ganska billiga s det r ju bara att testa.

Angende kondensator. De har ju en egenskap som heter pulstlighet ocks. Skall den var ungefr lika stor som kretsens spnning? Borde den hr fungera?: 65-682-32, frn Elfa.

Jag har nog robotwars mest verdimensionerade styrservo genom tiderna . Ser ut shr:
        http://user.tninet.se/~qny348e/Team_Kefirs_robotsida/bilder3.htmhttp://user.tninet.se/~qny348e/Team_...da/bilder3.htm
        S det r nog inget problem

Comment

Oj...r inte den motorn fetetung?

Ska vi sga s hr: I ditt anvndningsomrde kommer du INTE att kvadda en kondensator, nstan hur du n gr. Den angivna kondensatorn fungerar, och det kanske r bra att kpa en som klarar av att du kopplar den p vilket hll som. Vad det gller motstnd s se till att (utver de du ska ha) kpa ngra som r betydligt strre, och ngra som r betydligt mindre, s du slipper gra en bestllning p tv motstnd sen...(du kommer reta dig p det).

Comment

Mja, 10 kilo kanske. Hela roboten vger 50 utan armor, vapen och batterier.

Okej. Motstnd r inga problem. Jag har en helt oanvnd sats p 500st tror jag.

Comment

10 kg r en hel del fr styrningen...men det antar jag att du vet...

Sen kan du ju spara ngra kronor p att vlja en kondensator som har en lite annan (fysisk) storlek, men det knns som det kvittar

Comment

Jag har sttt p problem. Jag vet inte t vilket hll schmitt-triggern skall vndas. Det finns ett par mrken i ena nden p den, men jag vet i alla fall inte vilken nde som r vilken. Ngon som har ngot tips?

Comment

Kan vara flera olika mrkningar, vanligast en prick vid ben 1.

Comment

ah, tackar. Mot all frmodan s fungerade kretsen bra. Mste dock modifiera den en hel del fr att den ska fylla mitt syfte.

Comment

Mot all frmodan?? Den baserades ju p min beskrivning.

Vad r det som inte passar fr ditt syfte?

Ha Kul
                      STB

Comment

hehe . Jag fattade aldrig hur batteriet och relspolen skulle kunna bilda en sluten krets. Men nu tror jag att jag brjar fr grepp om det. Det som behvs gras om r att den skall sl till ett rel nr man svnger hger och ett annat nr man svnger vnster.

Comment

Koppla den andra utgngen frn servot till inverterarna p andra sidan av kretsen. D kan du kontrollera bda sidorna separat. Det enda du behver kpa till r ju ett rel, en konding och ett motstnd.
                          Fmodligen behver du ven ett motstnd frn ingngen till +5V.

Ha kul
                          STB

Comment

Jag fr det inte att fungera. Det r svrt att beskriva vad den gr men huvudproblemet r att det kommer tv utsignaler p en gng. Samt att den ger utsignal nr den ftt en positiv insignal, enda tills den fr en negativ insignal. Om den fr fem plus som insignal s fortstter den allts att ge en utsignal ven om man tar bort insignalen. Mycket konstigt.

Jonas, hur var det du hade gjort?

Comment

Hum....nstan som p bilden p min hemsida, men har du ngon aktuell bild av hur din koppling ser ut, s r det kanske lttare att frst?

Comment

Ungefr shr:
                                http://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt3.jpghttp://user.tninet.se/~qny348e/diablo2/Schmitt3.jpg

Jag funderar p att strunta i det helt och hllet och koppla servokretsen direkt till relerna i alla fall.

Comment

Working...
                                X