Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktuellt robotsnack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aktuellt robotsnack

Hobbymssan var lite liten tyckte jag...speciellt fr de 120 kr intrde som de tog. Ngra vldigt fina radiostyrda flygplan och lite kul grejjor var vl allt.
    En kille hade en gammal bombrobot dr men den var vl inte direkt imponerande . Kul iofs att det fanns nnting med robotar dr.

En frening r vl definift nt vi borde frska fixa till igen. Vi hade ju kommit rtt lngt i planeringen nr det sedan helt dog ut igen...

Jag fattar inte vad killen i Sensus studiefrbund ville? Menar han att om vi varit en frening s hade vi kunnat f nnting fr att det var ett kulturarrangemang? Eller skulle vi ha betalat nt...?

Ditt svar till honom var bra Mats. Hoppas vi kan leva upp igen och orka ta tag i ett eventuellt freningsbildande .

Comment

• Aktuellt robotsnack

Jag frgade pronen hrom dagen om detta. Det enda som hnder r att Sensus hade ftt pengar, om vi hade sagt till att det varit ett kulturarrangemang vid Katrineholm-veckan. Dock frstr jag inte vart pengarna skulle komma ifrn.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Uppriktigt sagt s vet jag inte alls vad det hade betydigt fr oss, vi var ju dr och allting var ju gratis, rcker inte det ?

Comment

• Aktuellt robotsnack

http://www.mft.nu/multiplex/dx-6.htmhttp://www.mft.nu/multiplex/dx-6.htm vill ha!

samma radio som dom sljer p http://www.robotcombat.com/marketplace_rc_radioDX6.htmlhttp://www.robotcombat.com/marketplace_rc_radioDX6.html

Comment

• Aktuellt robotsnack

Varning varning!

Se till s att du fr med BR6000 mottagaren om du vill ha failsafe p alla kanaler.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ngon som har ett tips p hur jag kan mta strmmen mina skruvdragarmotorer drar?
              Funderar mer och mer p fartreglage typ electrolize o liknande pris / strmhanterings storlek s att sga.

Saken e den att jag skulle vilja mta hur mycket strm mina motorer drar p 12V utan belastning samt stallade fr att se hur kraftiga fartreglage jag kommer behva.
              Problemet e dock att min multimeter har en grns p 20A som mest, har fr mig att jag sett ngon annan strm mtare som tlde mycket mer men minns ej vad en sdan kallades.

Sen undrar jag om en tngamperemeter skulle funka eller det finns bttre verktyg?

Tips p bra fartreglage till skruvdragarmotorer r vlkomna eftersom jag inte har haft koll p eventuella nya sdana.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Det enklaste r ju att anvnda en tngamperemeter.

Annars r det ganska ltt att mta spnningen ver ett motstnd som r kopplat i serie med motorn. Det enklaste motstndet r att anvnda en koppartrd p t.ex. 1mm2 (en kvadratmillimeter) och lngden 1 meter. Resistansen i den r 0,0175ohm. Strmmen rknas sedan ut med ohms lag.

Om du till exempel mter upp spnningen 0,53V s blir strmmen 0,53V / 0,0175ohm = 30,3ampere.

Se till att du bara mter spnningen ver trden. „ven en till synes bra koppling kan ha lika mycket resistans som en halvmeter kabel.

Vill man mta hgre strmmar s anvnder man bara grvre kabel och rknar om resistansen.

Detta stt att mta r ofta noggrannare och bttre n att anvnda en vanlig amperemeter. De medfljande sladdarna r inte gjorda fr att hantera mer n ngra enstaka ampere. Det r dessutom ltt att blsa snder en amperemeter med motorns startstrm.

Ha Kul
                STB

Comment

• Aktuellt robotsnack

Hmm tnkte inte alls p det men nu nr du ppekar det knns det ju s uppenbart :P tack s mycket fr tipset

Comment

• Aktuellt robotsnack

Ngon som ska kpa ngot frn http://www.banebots.comwww.banebots.com ?
                    Jag tror jag ska bestlla dr ifrn typ nu eller snart . Tnkte att man kunde sambestlla kanske.

Comment

• Aktuellt robotsnack

Jag tror att dom har lsa visarinstrument (ampermeter) p clas ohlsom som tl 30 amp nr: 32-3431 samt voltmeter nr: 32-3430-30. 98 kr/st

Annars s gr det ju som sagt bra med tngamperemeter som visar DCA, (mter strm p likspnning) det vanligaste r dock att dom mter strm p vxelspnning (ACA), s se upp med det om du kper en sdan.

Comment

• Aktuellt robotsnack

a, ska kolla runt lite p de. har kablar som tler ca 60 A och vet p ett ungefr resistansen p dem men batterierna svek mig (de som kom med borrmaskinerna) de bsta hade 11,37V sen mtte jag med bara motor utan nn last o d sjnk det till 5v.. s fr fixa ny 12V klla. funderar p bilbatteriet :P

Comment

• Aktuellt robotsnack

ps, amperemtaren p clas ohlson har utgtt ur sortimentet men gr att bestlla med nummret ovan s lng det finns kvar p lagret, 24 st i sndags 49 kr/st !!!

Comment

• Aktuellt robotsnack

Tackar s mycket, ska se om jag kan komma in dit nngng snart, kommer hem dock frst den 21e p.g.a helgtjnst s hoppas det finns kvar

Comment

• Aktuellt robotsnack

Har lagt upp en ny bild p klon, nu r den frdig sen en vecka.

Comment

• Aktuellt robotsnack

ser tung ut

Comment

Working...
                                X