Announcement

Collapse
No announcement yet.

Build Diary

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Build Diary

Den nuvarande myran r skrotad, blev inte alls s bra som jag hoppats men har en id p hur jag ska gra nu. LiPo accet gick ner ganska lgt s har bestllt nya, i farten bestllde jag en liten borstls fr senare anvndning.
    Har hrt att LiPo acc tar skada om cellerna gr under 3.0v. men tar de inte ocks skada bara man rkar verladda dem marginellt?
    Lipo accet va p typ 4,2c, nu 5,19. Ska jag rkna med att det r helt krt?

Comment

Det r till och med s att dom kan ta skada vid 3,6V, men det mrker man, dom slutar fungera d.
      Att verladda dom r dock lite svrare d de flesta lipo-laddare har en avknnare som mrker nr maximala spnningen r fr ex antal celler. Du mrker ocks om du skulle rka verladda dom, med en smll med andra ord

Comment

Ja aja jag har bestllt nya lipos iaf, ska kolla igenom laddaren jag har. Kpte en sm jag faktiskt har fr mig att du rekommenderade en gng i tiden
        Hehe jo den smllen kan jag grna vara utan:P

Comment

Klar med hubbarna till hjulen p FW'n nu, ruggade hubbarna fr att inte snurra i hjulet men har 2 hl i varje fr att lsa dem med skruvar ocks:

Ska bygga en prototyp av 19mm MDF jag har liggande fr att sedan anskaffa och bygga om den i HDPE.

Comment

D har vi FW'n som r p G!

The specs on my robot in progress:

Chassie i 15mm HDPE 300.
            2 standard 12v skruvdragarmotorer p 100mm hjul.
            1 standard 12v skruvdragarmotor som driver en lyftanordning genom en gngad stng.
            En sabertooth 2x10RC som eventuellt kan behva uppgraderas ifall den inte hller. „r d sugen p deras 2x25.
            12v 4600mAh NiMh hemmagjort batteripaket.

Motorer, acc, hjul och lite HDPE. Den ska kunna kra ven om den vnds fast med liten markfrigng.

–versikt p ett ungefr hur den kommer att se ut:

Sidovy med lite papp fr att illustrera de kommande hjulskydden:

Comment

Har inte skrivit hr inne p lnge men helt still har det inte sttt!

FW'n ligger temporrt p is men lyckades f tag i en panasonic skruvdragare 12v 1400rpm jag slaktade, biffigare motor n de vanliga s den kommer jag antagligen anvnda till vapnet.

Har gjort en hel del p min myra nu, ska bli en flipper.
              Har kpt in delar till en till myra snr som p fartreglage, resten har jag.

Lite bilder frn myrbygget:

LiPo accet byggs:

LiPo accet till flippermyran klart:

Gjorde ven klart ett till kommande spinnern:

Har kpt en hel del saker, har en LiPo laddpse och en mottagare av denna typen p ingng antingen imorgon eller mndag: http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1162

Comment

Myran r p sin tredje version, den frsta syns hr till hger i 0,5mm svetsat macrolon, version 2 i 1mm + 4mm PC:

Kksbord / verkstad

Comment

Version 3.

Fartreglaget samt accet p plats med hllare:

Flipperservot ocks p plats:

Med mottagare, men skall kanske anvnda den nya lttare istllet:

Samtliga ant bilder finns p: http://s51.photobucket.com/albums/f374/dUTW/Antweights/
                  Har ven lite FW bilder dr i ett album.

Comment

Mste sga att det r ett intressant stt att montera batteriet. Ett tips dock; Stt aldrig tryck p ett lipo, du borde veta vad som hnder d.

Comment

Jo vet att dom r knsliga. Dr r inget strre tryck p batteriet, det mest ska hindra det frn att rra sig, fr nog lgga till ett litet strap fr att hlla det p plats.

LiPopsen och nya mottagaren har anlnt nu

Comment

Har jobbat p min myra och det har gtt jttebra och allting fungerar perfekt, inklusive 4-bar link lyftaren

Men.. Vid vgningen.... 190 g.....

Ngra tips om hur man kan f ner vikten?

Comment

Lter riktigt bra men synd med vikten bara!

Det beror p vad du anvnder fr saker.
                          Vilken mottagare, vilket fartreglage, vilka motorer / servon, vilket material fr sjlva chassit?

Mina saker vger fljand eenligt beskrivningarna:
                          Fartreglage; Sabertooth 2x5RC 18 gram.
                          Motorer: 50:1 HP 2st, 10 gram styck.
                          Servo: GWS Park HPX F BB, 19 gram.
                          Batteri: 240mAh Zippo Lipo, 2st 6 gram styck + kabel och krympplast, ingen aning om vikten.
                          Mottagare: OrangeRX 4 kanals, 2,9 gram.
                          Detta r till drivningen och det slutar p 80 gram om jag rknar totalt 20 gram fr batteriet med allting.
                          Till det kommer sjlva chassit i 1mm polykarbonat samt eventuell avstngningsknapp p nt gram.

Comment

jag har ungefr exakt samma saker som du :wink: det kan nog ha och gra med sidorna p 5mm polycarb som r problemet...[attachment=1:kw7v6y47]CIMG1333.png[/attachment:kw7v6y47][attachment=0:kw7v6y47]CIMG1334.png[/attachment:kw7v6y47]
                            Attached Files

Comment

Kan vara en stor faktor i vikten, men ocks skruvarna och muttrarna. Istllet fr att gnga 5mm polykarbonat s kan du istllet vika utav en och samma bit av 1mm.

Comment

kan man kallbocka det? tnkte annars p svetsning(med ldkolv, vldigt starkt) eller hur skulle ni gra?

Comment

Working...