Announcement

Collapse
No announcement yet.

Featherweight och Heavyweght

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Featherweight och Heavyweght

hur mnga behver jag d?

Comment

Det beror helt p vilken typ av reler du anvnder, men annars detta kan vara till ngon hjlp?

http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/relays.htmhttp://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/relays.htm

Comment

bilden vest p sidan r en s kallad H brygga och till det gr det t fyra (4) reler per motor och motorn fs att rotera bde medurs och moturs s att du kan svnga med hjlp av tv motorer

Comment

Tja...man kan ju konstra till det, men i alla normala rel-fall s kr du enligt den andra bilden p den sidan....att frska med den tredje bilden, eller ngon mekanisk fartkontroll, r (enligt min mening) att be om problem.

Detta krver dock att relet har vxlande kontakter. Detta r vanligt p mindre reler, men mer ovanligt p strre. Christian, kan 30A vara lagom?

Comment

Fel, den versta bilden frestller inte direkt en H-brygga (till en sdan behvs det fyra SPNO reler, inte tv SPCO reler).

Detta r en bild p en riktig H-brygga (fast den anvnder transistorer istllet fr reler).

http://faq.solarbotics.net/images/H2-bridge.gifhttp://faq.solarbotics.net/images/H2-bridge.gif

Comment

He....inte nog med att Mats klmmer in en post nr man skriver sin.....Christian svarar efter 8 min

Comment

Som svar p Jonas frga, om jag inte minns helt fel s var motorerna p typ 200W vid deras uppgivna spnning, s teoretiskt stt skulle 10A vara lagom. Men det vore dock aningen riskabelt!

Sen vet jag att Biltema sljer SPCO reler fr 25 kronor styck (men ven om dom klarar 40A s har dom 12V som drivspnning). Men dom r s pass billiga, s du kan ju alltid testa med dom.

Comment

Jo, det var visst populrt att vara p forumet vid denna tiden.

Comment

Uj uj uj vad Ni skriver.

En rullstolsmotor + lite otur kvaddar nog relerna (30A). Relerna riskeras att svetsas samman eller s bildas gnistor eller ngot annat.

Startstrmmen r nd ganska stora p en rullstolsmotor och dom gr (tror jag) ltt ver 30A.

Men men, testa du med 30A reler, det kanske funkar om du inte pressar motorerna s mycket.

En VARNING frn mig bara

Comment

Allts, 30A var inget frslag, utan snarare en frga till Christian (eller ngon med erfarenhet om rullstolsmotorer)....och den dr utrkningen sger s lite att den inte r meningsfull.

Men, jag kan hlla med om en sak: Stick till biltema, eller liknande, och handla ngra ca 40A vxlande reler. Frga hr igen om du behver hjlp att koppla in dem.

Comment

tack fr hjlpen, men jag ska till biltema i gteborg nsta vecka fr kpa reler d.

Comment

oj d, det ska st vacka istllet fr veck.

Comment

att jag inte lr mig :sad:

Comment

„r det ngot hr som vet vart men kan f tag p en V-rem (Har ingen bilskrot i nrheten) som man kan koppla frn en motor till en yxa, detta r fr att inte motorn ska stalla och brinna upp.

Comment

Tror JULA har, om de r i nrheten...vet inte vilka dimensioner dock.

„r du sker p att du vill ha det? „r det inte en uppenbar risk att du inte fr fram s mycket av motorns kraft?

Comment

Working...
                                X