Announcement

Collapse
No announcement yet.

Featherweight och Heavyweght

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Featherweight och Heavyweght

Hmm trkig 10 minuters editfrnekare..men iallafall vilka sorters kablar br man sikta in sig p till sina borrmaskinsmotorer anser ni (arean d sklart)? Det r 12V 550rpm motorer frn billiga skruvdragare.

Comment

storleken p hjulen kan vara frn 50 -400mm beroende p motorstyrka och utvxling, men sjlv anvnder jag 100 mm hjul p min 25 kilos robot. tnk p att anvnda mjuka gummihjul och inte hrda som jag gjorde, dom bara spinner, utan att f grepp i underlaget, s jag limmade p en gummimatta och det vart btter grepp i dom. skicka efter hjul p clas ohlson eller kp p nt byggvaruhus. se bara till att gra infstningar till hjulen som r centrerade eller be ngon att gra dom t dej och svetsa fast p hjulen om dom har stlflg.
      ang kablar till motorerna, s br det rcka med 2.5 mm2 men det gr ven bra med 4mm2 om du vill det, har frskt att ta reda p genom kataloger hur mycket strm en kabel tl per mm2 (lgspnning 12-48 volt) och har lagt grnsen p ca 10 Amp, dvs 4 mm2 kabel tl 40 A 2.5mm2 tl 25A osv kortvarigt det dubbla max 5 - 7 sek

Comment

okey tackar fr alla svaren s nu fr jag se hur det hela kommer ta sig

Comment

Jula har ganska bra med hjul. Jag kpte drifrn, en sats med 4 hjul och tv axlar. De verkar greppa ganska bra, men r ngot stora fr en FW.

Comment

Tv andra stllen som har hjul r Biltema och Clasohlson (min favvo ^_^)

Comment

Jo jag kollade upp ett par 100mm hjul frn clasohlson som verkade lovande.
              Faststtningen av hjulen p axlarna r den stora frgan som kvarstr fr min del men sen vet jag inte det kanske r mycket lttare n jag tror.
              Det blev lite klydd med svetsning av ramen s det ska tas imorgon men jag fick testa svetsa idag o det va minst sagt ganska intressant :P

Comment

Om du kan f tag p en frs, s gr s hr:

Tag en mutter som passar axeln.
                Frs ut i hjulets flg s att muttern passar precis i. Kanske kan ta lim och lima fast den.

Svetsning r ngot jag aldrig har lrt mej, och Christian sg det p RC mssan i Allingss :|

Comment

Jag testade en mutter o axeln verkade vara m8 men muttern kom p ca 2 mm fr gngorna passade inte.
                  Fick ramen svetsad idag iallafall, vet ej vikt p den o ja bild kommer nr den kommer.

Comment

Kan det vara tummtt p dem?

Comment

Kanske det, str jin ding p motorn s ja jag vet inte vad de anvnder fr mtt i de lnderna..om det e samma stlle som gr allt.
                      Gick dock loss p en chuck nu med hammare, mejsel och polygrip och fann att det bara skulle behvas kapa ca halva den biten som r kvar fr att f ett dugigt fste till hjul med lite modifiering.
                      Ska ta hand om det imorgon om jag kan f tag p en kapskiva

Comment

„r det inte 3/8 (9.525mm) mutter som passar? Eller var det axelns diameter?
                        Attans, du har ftt en chuck som r limmad....

Comment

men om man har sn tur som jag har hittar man hjul som har sn form p axeln som muttern man ska ha, s det r bara att stta in muttern och skruva p. lgger in bild p det imorrn

Comment

Kan vara en sn mutter, e inte alls insatt i det hela.
                            Jack slog bort all plast o sen all metall osv s nu r dr bara en helgjuten bit kvar och den ska jag kapa ca p mitten.
                            Sen ska den filas och sen fr jag se ifall dr behver svetsas dit nt extra fr att f p hjul eller om man kan anvnda de befintliga hlen dr borrmaskinens kftar satt.

Comment

Jag vet inte om ni redan har sett den hr:
                              http://www.robosota.fi/foorumi/viewtopic.php?t=547http://www.robosota.fi/foorumi/viewtopic.php?t=547

Men den r bara s grym

Comment

Inte s illa. En miniatyrkopia av Bioahazard (Battle Bots) ser det ut som. Synd att jag inte kan finska.

Comment

Working...
                                X