Announcement

Collapse
No announcement yet.

Featherweight och Heavyweght

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Featherweight och Heavyweght

Har sjlv ungefr sdana batterier till min lttviktare, ett i roboten + ett i reserv. driver tv flktmotorer som drar 2A/st utan belastning och cirka 15-20A p full last/st. batterierna r p 12 V 7.2 Ah.
    kolla i rets biltemakatalog p sid: 136, fr billiga batterier(SLA)

Comment

Jo, batterierna frn Biltema r ganska mycket billigare.

Men s mycket kapacitet behver du inte! Ungefr 2Ah rcker fr ett par vindrutetorkarmotorer (men sdana motorer r inte srskillt starka).

Ska du ha borrmaskinsmotorer s behver du lite strre batteri, men knappast mer n 4Ah (beror p om dom r vervoltade eller inte).

Comment

Kanske tog i lite i verkant d ? kan vara bra med lite extra kapacitet.

Comment

Kanske tog i lite i verkant d ?, skadar ju inte med lite extra kapacitet

Comment

Hehe, dubbelpost...

Comment

laggigt kanske?
              laggigt kanske?

Comment

Mats, de dr batterierna p biltema, menar du de som beskrivs som:
                Blyackumulatorer
                Dessa blyackumulatorer r anvndbara bde vid cyklisk drift och som beredskapskraft. De r ventilreglerade och underhllsfria. Frslutet i ett hlje av svart hrdplast.

Lite irriterande att de skaffar sdant typ ett r efter att jag kpte syrabatterier...de dr r ju lika billiga...
                (ja, jag vet att syrabatterier r otilltna, men jag kpte dem fr test)

Comment

Jag har en sdant batteri 12V 7Ah och en passande laddare som ock r kppt p Clas Ohlsson.

Bda prylarna r till salu

Batteriet och laddaren r cirka tv r gammla tror jag. Mycket lite anvnda bda tv.

Comment

Ok, men om det gr bra s vill jag prata mer med dig Mats ver ICQ senare men r det dryfit modellerna du syftar p? Vad rekommenderar ni fr motorer i en FW? Det ska vara 12V, vindrutetorkar eller flktmotorer? Hur mnga watt r ungefr de 2 sorter av motorer jag nmde? Eftersom de r ltta att f tag p! Frrestren jag har hrt att vindrutetorkar motorer ska vara grymt starka?

Comment

Vindrutetorkarmotorer r inte starka! Sen ger dom inte mer n ungefr 50W (p deras rekomenderade spnning).

Men flktmotorer r ett bra val, dom ger en hel del kraft (ungefr 400W r logiskt), samtidigt som dom kostar ganska lite. Men du mste fortfarande vxla dom.

Har du vervgt borrmaskinsmotorer?

Comment

http://www.technobots.co.uk/en-gb/dept_81.htmlhttp://www.technobots.co.uk/en-gb/dept_81.html (den nst lngst ner)vad tror ni om dessa fr en FW, kanske en LW?? Om jag fattat rtt s kan man ha rtt stora reler dr och p s stt klara av fina flktmotorer?

Comment

Danny,Min icq r:33087786, kolla icq,n idag.
                          Har inte provat vindrutetorkarmotorer, har sett i kataloger att dom har oftast ett lgt varvtal p utgende axel, men det finns undantag.
                          utgende varvtal p min robot (25 kg) med flktmotorer och 100 mm hjul r 430 varv (8.1 kg/timmen) 56-84 kg dragkraft med en utvxling p 7:1, motorvarvtal ca 3000, 0.2-0.3 Nm/st

Comment

Stmmer bra JONAS LINDE`N, det r dom batterierna jag menar.

Comment

ok, vad e det fr hjul du anvnder d?

Comment

100 mm hjul 32 mm breda, med slitbana av gummi. har suttit p nn liten rullkrrra antar jag, typ samma som sitter p affrernas kundvagnar (dom stora), du kan ju g och lna ett par en mrk kvll. :-))),ta med tv skiftnycklar.

Comment

Working...
                                X