Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pansarmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Pansarmaterial

Jag tnkte p ordet konvertera, men blandade ihop det med det engelska ordet conversion.

Jag r ganska sker p att MPa och N/mm2 r precis samma sak, s dr verkar det som om vissa grader utav Nanoflex kan vara bttre.

Nr det gller hrdheten s har MatWeb ett annat verktyg fr detta, men det r endast tillgngligt fr registrerade anvndare:

http://www.matweb.com/tools/hardness.asphttp://www.matweb.com/tools/hardness.asp

Vad jag vet s str HRC fr Hardness in Rockwell C eller ngot liknande. Problemet r dock att mtning av hrdheten p ett material r lngt ifrn en exakt vetenskap, d de olika skalorna betyder mnga olika saker och anvnder en mngd med olika metoder under mtning. Denna sidan frklarar just detta, och r vl vrt ett besk:

http://www.gordonengland.co.uk/hardness/rockwell.htmhttp://www.gordonengland.co.uk/hardness/rockwell.htm

Jag rkar dock veta att just 60 Rockwell C motsvarar nstan exakt 650 Brinell, s Nanoflex och HARDOX 650 verkar vara ganska liknande material. Men sen r ju HARDOX en slitsplt, vilket ger den andra egenskaper som gr den helt verlgsen inom denna sporten. :wink:

Faktumet att vran HARDOX r ver tre gnger s tjock kanske ocks bidrar lite.

Comment

Pansarmaterial

jo, men det verkar som att ni satsar p en lda som ker omkring och ser om pansaret hller. En kil kommer kanske hjlpa lite, men att bara satsa p det bsta pansaret verkar lite absurt.

Comment

Pansarmaterial

Jo, Mpa och N/mm2 r exakt samma sak.

Vi ska sjlvklart kra med dubbla lager fr att f s dr verdrivet mycket pansar vi med . Med tanke p att en Sandvik-kontakt, som vi berttade vra planer fr, halvt satte i halsen och sa ngot om att 5mm Nanoflex rcker gott och vl till en pansarvagn, tror jag att det ska rcka.

Varfr skulle ett slitstl vara bttre?

Comment

Pansarmaterial

MPa r vl Mega Pascal?

Comment

Pansarmaterial

Japp
            1 MPa = 1 * 10^6 Pa = 10^6 N/m²
            1 N/mm² = 1 * (10^3)² N/m² = 10^6 N/m²

Comment

Pansarmaterial

Att det r slitsplt har antagligen ingen strre skillnad, men i regel brukar slitsplt vara mera motstndskraftig mot smllar n de flesta andra legeringar.

Nanoflex verkar inte vara som de flesta andra dock. :wink:

Comment

Pansarmaterial

Svida vi inte ska lgga till nn regel som tillter montering av pansarvrn eller liknande knns det som det kvittar om det r det ena eller det andra....ingen vanlig robot kommer ju ingenom det nd....om nu inte svetsar/bultar/liknande lossnar d dvs....men d r det ju inte igenom rent definitonsmssigt...

Comment

Pansarmaterial

Jag hller inte riktigt med dr Jonas, vran kommande yxa, den ska utformas p ett sdant stt att 8mm Hardox skulle skras som smr i solsken.

En sak vi kan enas om hur som helst r att vi svenskar r riktigt duktiga p att framstlla stl.

Comment

Pansarmaterial

Eeehh...den kraftigaste yxan p en 100 kilos robot jag har hrt talas om r nog den p Beta. Kan tyvrr inga specifika vrden i kilo eller s men den lyckades bara gra en buckla i 4 mm Hardox (p TAN).

Det r kul att ni r positiva men hoppas ni inte blir fr besvikna nr ni mrker att ni knappt kommer att gra ett mrke p vr 4,5 mm Armox 600 och knappt skrapa av frgen p Scrambled eggs 8 mm Hardox 650....

Comment

Pansarmaterial

Markus
                      Jag, som har haft en aningens insikt i deras projekt, mste bara sga att om de lyckas med det de planerar s... tja... De fr bertta sjlva om de vill.

Jag sjlv har tappat intresset en aning, men ska frska f klart mitt projekt iaf. Det r inte ofta jag gnar tankar t rw, men det r fantastiskt vad man kan stadkomma nr man borde ngna sig t skolarbete. Jag utarbetade en fruktansvrt onskefull metod att kontra yxor med. Enda nackdelen r att den bygger en del p motstndarens utforming och drfr fr de inte veta om den fr lngt i frvg.

Comment

Pansarmaterial

Angende pansar och skyddande funktioner p roboten. Har ni ngon av er ngon erfarenhet av att anvnda ngon form av gummidmpare mellan pansar och chassi fr att absorbera en del av energierna som robotwarssmllar medfr?

Comment

Pansarmaterial

Vi har lite gummi (8-12 mm) hr och var fr att dmpa smllar. Nackdelen r vl att bultar bjs lite lttare men smllarna absorberas samtidigt.

Det beror vldigt mycket p hur man anvnder sig av gummidmpningen dock. Har en match med The Judge (fet yxa/slgga) och Shrederator Supreme i minnet dr gummimattan fungerade ett bra tag men Shrederator blev fr tung till sist ...(http://www.madoverlord.com/Movies/TSN/H-Judge-ShrederatorSupreme.movhttp://www.madoverlord.com/Movies/TS...torSupreme.mov)

Bara att prova sig fram och se vad som funkar. Multilager av olika sorters pansar r med framgng anvnt flera gnger. Klarar man bara viktgrnsen s...Razergrabbarna tex blev mycket imponerade av en amerikansk robot som de inte lyckades repa ytan p nstan. Kommer tyvrr ej ihg namnet p roboten :sad:.

Comment

Pansarmaterial

vet ngon vart man kan f tag i bra polycarbonat?

Comment

Pansarmaterial

Det beror p vilken tjocklek, och vad du ska anvnda det till, men jag tror Team Bovik har dom flesta tjocklekarna, oftast till ett mycket billigare pris n i affrerna. Annars kan du g till en Glasmstare och frga efter rester. Att ska p internet r ocks ett alternativ.

Comment

Pansarmaterial

Cirka 6mm tjock, som ska va till en FW.

Comment

Working...