Announcement

Collapse
No announcement yet.

ROBOTMÖTE 2010

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: ROBOTM–TE 2010

Jag r alltid sugen att komma p mten om det blir s . Tyvrr s har jag inte orkat gra nt t mitt trasiga fartreglage och fick just reda p att det kan kosta upp till $195 (ex frakt) att f det fixat hos leverantren i USA. Det r baske mig inte vrt det fr ett fartreglage som kostade $399 + frakt till att brja med och som sen pajjar frsta gngen man ska kra det .

Ingen annan har tydligen haft detta problem vilket r lite konstigt d jag var otroligt frsiktig nr jag kopplade in det och testkrde samt kalibrerade...allt enligt den mycket knapphndiga manual som kom med .

Fr vl grva fram mina gamla, sen skolan, outnyttjade elkunskaper och frska hitta felet sjlv. Enligt tillverkaren kan det vara:

If you have no LEDs then the logic isn't working. That could be a bad power supply in side the unit, a bad CPU or even as simple as a bad solder joint. Most likely it's a power supply issue.

Tror inte det r en dlig ldning d jag tittat igenom den fr synliga fel och inte sett ngot. Hittar jag ingen s kanske jag fr snacka snllt med Rawbotgrabbarna om nn av dom har nn susning ;-).

Oj, off topic . Jajje...hur som helst s kommer jag grna p ett mte men har med strsta sannolikhet inget nytt med mig i r i s fall. Kanske kan f den gamla Mithril att rulla med gamla Vantec fartkontrollen iofs. Har ju ven krossvapnet att visa upp som frra ret om inget annat funkar...

Comment

Jag kommer inte ha ngot nytt att visa upp. Har varken haft tid eller verkstad att kunna jobba med mina, fr bli ndring till nsta r.

Jag gissar p att vi skjuter upp det och satsar 2011 istllet.

Comment

Det var ju trkigt att det inte blir nt mte i r, men vi fr ta igen det nsta sommar...

Tnkte att jag skulle lgga upp en bild p Crude i alla fall.
        Attached Files

Comment

Mycket imponerande, ser tung och hrt ut ocks

Vad kommer du gra fr tnder till skivan? Och hur pass lngt ut ska de sticka?

Comment

Tack.
            Jag har lite stl ifrn bladet p en vghyvel som jag
            tnkte gra tv tnder av, och jag hade tnkt att de
            skulle sticka ut ca tv centimeter utanfr skivan.

( De tv uthamrade vinkeljrnen r bara en temporr lsning.
            De riktiga bitarna kommer inte att sticka ut lika lngt. )

Har lite problem med vikten, p bde mig sjlv och roboten...
            Versionen p bilden vger nstan 13 kilo, och d r varken
            batterierna, motorn till vapnet, eller ngot pansar inrknat.
            Sjlva skivan vger ver 6,5 kilo, vilket r betydligt mer n det
            var tnkt ifrn brjan. Frhoppningsvis kan jag ltta skivan ner
            till ungefr 3,5 kilo och i sdana fall borde jag klara viktgrnsen.

I vrigt r jag ganska njd med roboten.

Comment

He he he, samma problem som mej d.... „nd vger min spinner BARA 3.8 kg.

Vad fr motor har du till att driva spinnern med ?

Sg att du snappat upp min ide om spinner som slirar p ett kullager.

Comment

Jag tnkte anvnda en borstls motor p 2000 watt.
                Har inte lst alla detaljer nnu, men jag tror att det kommer att fungera riktigt bra nr det r klart.

Hur stor motor har du till din spinner, Mats?

Comment

En motor p 12 volt och som drar 2 ampere p tomgng som krs p 24 volt och drar d 4 ampere.
                  spinnern roterar ju bara p lagrets friktion s hg motorstyrkan r inte s ndvndig, om spinnern stannar vid ett islag s roterar ju motorn bara vidare istllet fr att stanna och dra fruktansvrda mngder med strm vilket hade resulterat i att hela roboten stannat. Gjorde den tabben p den frsta versionen av ripper, men det vart tgrdat snabbt.

Enda nackdelen r att det tar en stund att f upp farten p spinnern.

Comment

Har du kollat hur snabbt spinnern stannar om du slr av strmmen vid full hastighet?

P Crude roterar spinner runt en fixerad axel, och jag hller p att testa ett par
                    olika varianter av kraftverfring ifrn motorn.
                    Jag har provat en mekanisk variant dr spinnern nr maxfart p cirka 10 - 15 sekunder
                    och stannar igen inom den freskrivna minuten ( punkt 10.1 ) om strmmen bryts, men
                    jag r inte riktigt njd med lsningen i vrigt.
                    Har ngra andra ider ocks som jag tnkte prova lngre fram.

Comment

Det tar lika lng tid som att spinna upp den i fart som att varva ned, dock inte s lng tid som en minut. Har inte tagit tid.

Comment

Nu har jag testat spinnern lite mer, och jag mste sga att den verkar bli riktigt brutal.
                        Nog fr att jag hade rknat med att den skulle bli kraftfull, men det r nstan otckt
                        att sl igng den....vilket ju i och fr sig r ett ganska gott betyg...

Lyckades komma t skivan med tummen, s ett mindre blodvite uppstod, s jag fr vara frsiktigare framver...

Comment

He he he, ja det brukar bli ett aha gonblick frst gngen man kr igng sin robot/sitt vapen . Samt att man nstan alltid lyckas gra sig illa nn gng ocks...men det r nog s robotar dps...i blod .

Kul att det fungerar bra fr dig dock. Lter lovande fr framtiden.

Comment

Working...
                          X