Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fartreglage?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fartreglage?

Det brjar s sakteliga bli dags att inhandla ett lmpligt fartreglage till roboten,
    men ven hr fanns det ju en del att vlja mellan..

I dagslget lutar det mest t ett Sabertooth Dual 25A-reglage.

„r det ngon drute som har erfarenhet av detta reglage??
    „r det ett bra kp, eller br jag lgga slantarna p ngot annat?
    Ngot speciellt jag br tnka p nr jag vljer reglage?
    Tacksam fr alla synpunkter..

Re: Fartreglage?

Jag anvnder Sabertooth 2x10, vilket r nstan samma sak som 25A versionen. Fr att vara s pass billig s r jag vldigt nj med min som jag har anvnt i min FW.
    En av anledningarna varfr jag r njd med Sabertooth r funktionaliteten. Du har en mgnd olika instllningar som du anpassa efter vad du har och slipper anpassa grejor efter reglaget. Ett exempel r mjligenheten till mixer (Styra med en spak) inbyggt i den, s slipper du ha det i sndaren. Annan r Flip, vilket inverterar styrninge utifall roboten skulle bli vnd. du kan stlla in detta antingen frn sndaren eller inbyggda 'vgpasset'.

Kostnad just nu cirka 1000 lappen frn Dimension egineering hemsida, vilket r ett vldigt bra pris!
    Att du tnker skaffa 25A versionen r kanske bra det, s man slipper st dr med ett frstrt fartreglage bara fr att man koppla in en motor fr mycket..

Comment

Jag tnkte kpa ifrn Technobots.
      Medlemmar i FRA kan tydligen f 10 % rabatt dr, och s slipper man ju tullen...

Visst grs alla instllningar med dip-brytare p Sabertooth-reglagen?

Comment

Jad. Du kan gra en enkel och visuell konfiguration p deras hemsida: http://dimensionengineering.com/datashe ... /start.htm

Comment

Perfekt!
          Det dr sg ju ut att vara s pass enkelt
          att till och med JAG skulle klara av det...

Tack fr hjlpen!

Comment

Tja .
            Har ox lite strul med mina fartreglage. Det r 1xFR15HVR och 1xFRHX frn Electronize.
            Nr jag testade dem fr ngon dag sedan med douglas international LJ417 motorer s uppfrde de sig lite skumt.
            Utan failsafe ( Ripmax P-XTRA-2151) s svarar motorerna p spakrrelser men lite ryckigt ibland. Sledes stoppade jag p failsafe till radion men de verkar klippa hela tiden . Ingen som helst rrelse i motorerna d.

Jag skulle iofs tippa p att det r min mottagare som r lite skum. Har haft lite problem med den tidigare i England och fick d prova en annan, multiplex eller nt, och det fungerade klockrent d.

Har ni nn rekommendation p en bra 7-kanals (eller fler kanaler) mottagare?

Hur har ni gjort fr att f bra mottagning i roboten?

Jag fick veta i brjan av min robot-karrir att man skulle modifiera mottagaren och stoppa dit en isolerad kabel, typ bnc, istllet fr den lilla skrutt som sitter dr nr man kper den. Gjorde s med min gamla mottagare men det kan ju mycket vl vara det som gr att den spkar :P.

Frslag?

Comment

Ingen anning vad som kan vara fel, eftersom jag inte har testat Electronize, men jag skulle gissa som du att det r mottagaren, svidare inte fartrelgalgen har ftt sig en spik nr du har kopplat in och krt dina motorer. Med spik menar jag att du pfrestar elektroniken s hrt under s kort tid att den pajar, ungefr som en datorn start om fr mnga gnger och aggregatet / andra dator prylar pajar.

Den enda sndare jag kan fresl r en Spektrum. dock frstr jag inte varfr just 7 kanaler? 6 Rcker gott och vl medans 5 fr du plats med der flesta sakerna. Jag antar att det ska passa en 40Mhz utrustning? Tyvrr har jag ingen mer erfarenhet n mini-mottgare och den standard som fljde med min Futaba sndare.

Har inget riktigt bra tips, men jag vet att man INTE ska placera mottagar antenen nra motorer, batterier eller annan elektriskt utrustning d dessa skapar ett magetiskt flt. Kanske drfr du fick tipset att anvnda BNC, fr att blocka magnetismen. Annars kan du testa att gra en aluminum lda till mottagaren och se om det stoppar strningarna. Virra heller inte antenen som en spole runt ngot freml, d den, precis som en spole, skapar ett egen magnetiskt flt.

Comment

Jag testkrde roboten, men efter ett litet tag brjade ERROR-dioden att lysa och i samband
                med det brjade roboten backa av sig sjlv.

Ngon som haft liknande problem? ( Fartreglaget jag anvnder r ett Sabertooth 2x25 A )

Hller p att ladda batteriet nu, s om en stund lr det visa sig om det var det som var problemet.

Comment

Hmm...lter som om det skulle kunna vara ett dligt laddat batteri. Jag har ftt allehanda konstiga fel frut p min robot nr batteriet var dligt.
                  Kan ocks vara att antennen inte sitter bra till eller kommit i kontakt med chassit p nt stt.

Tyvrr har jag ingen erfarenhet av dit fartreglage.

Comment

Det kan ju vara en miss med en av instllningarna, t.ex. Mixern p mottagaren och fartreglaget krockar med varandra eller att den r instlld fr PWM istllet fr radio.
                    Kolla in Dimentionengineering.com's DIP switch guide;

http://dimensionengineering.com/datashe ... /start.htm

Comment

„ven jag hade lite strul med min sabertooth 2x10rc i brjan men det lste jag genom att prova lite olika instllningar p dip-switcharna, kan skriva vilka lgen mina str i om du vill, det fungerar klanderfritt fr mej. men som sagt du kan ju ha rkat stllt in det lite konstigt som Joacim beskrev ovan.

Comment

Flj bara lnken som jag skrev tidigare, s har du en guide till vilka instllningar som du ska ha.

Comment

Ngon som vet vart man kan hitta nedladdningsbara manualer till borstlsa fartreglage ifrn Above All ??

Comment

Vet inte om det r sent att frga, men vad fr typ av fartreglage behver du manualen till?

EDIT:
                            Vet inte om det r just de du behver en manual fr, men kolla hr:
                            http://www.align.com.tw/html/en/rcworld/c_assemblye.htm

Comment

Jag ska frska lnka till en bild p fartreglaget...
                              http://www.mft.nu/es/product/product...675&visible=2#

Comment

Working...
                              X