If this is your first visit, be sure to check out the FAQ. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. Please email info@fightingrobots.co.uk if you have any questions.
Nu har jag ntligen bestmt mig fr vilka lager jag vill ha...
Var ganska sugen p att kpa komposithus, men de minsta jag hittade
var 20 mm. Jag tror att 12 mm lager och plthus rcker gott och vl till
en fjderviktare, s jag tnker kra p sdana.
Jag har 4 st skf-kompositlager frn ett tidigare projekt. De har diam 30 mm men vger endast 475 gram styck men verkar vara mycket tliga. fr se om jag anvder dem i nsta robot men troligen inte. Blir nog hjul och vxellda direkt p motorn och spara lite vikt . Dyrare och mindre stttligt men snyggare och lttare ....troligen :P.
Ngon som kan tipsa om vart man fr tag p SKF-lager till en verkomlig slant?
De stllen jag har hittat tar mellan 350 och 400 kronor styck fr 12 mm lager med
plthus, och det tycker jag knns lite vl i verkant...
Om man tittar p http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=30-4680 s ser man ju att det borde finnas billigare. SKF r skert bttre och dyrare men inte tre eller fyra gnger dyrare.
Jo, jag frstr precis. Man vill ju inte ha gjuten aluminium som spricker s ltt. Sjlvklart r det bttre med plt. Jag ville bara sga att kostnadsmssigt borde ett kvalitetslager frn SKF vara dyrare n 99kr men inte s mycket dyrare.
Jag har ju turen att ha med AnSa i teamet. Han r expert p att f saker sponsrade. Antingen gratis eller till fretagens inkpspris. Du kan ju frska prata med lokala fretag. Det kan vara vrt ngra hundralappar fr vilket fretag som helst att ha en extra lnk frn din webbsida. Alla lnkar r vrdefulla eftersom det gr att man hamnar hgre p skmotorernas listor.
Jag har dryga 10-12 st av de 20 mm frn Clas Ohlson hemma. Frn ett tidigare projekt som gick i stpet . Hller med om att kvalitn kunde vara bttre men om man har flera stycken s borde de vl hlla, men det blir fr tungt frsts?
Du kan f dem billigt iaf om du vill ha dem Moritz, eftersom att de bara samlar damm hemma hos mig just nu. Kommer troligen inte att anvnda dem i min nsta robot heller.
Annars r bsta sttet att gra som Stefan sger; smra fr lokala fretag och sg att du bygger robotar fr Robot Wars. Det har ppnat mnga drrar fr mig och i bsta fall fr man saker gratis men nstan alltid billigare i alla fall. Sg att de fr kra roboten nr den r frdig eller anvndas p mssor som reklam eller s. Funkar ibland .
Jo, man kanske skulle ta och skaffa sig en riktigt givmild sponsor....frgan r nu bara vart man hittar en sn...!?
Tror faktiskt att det brjar vara dags att brja leta sponsor lite flitigare. „ven fast roboten inte p lnga vgar
r frdig s hller den p ha kostat en hel del...
Tack fr erbjudandet Swedemac, men jag tror att jag avstr.
Har som sagt inte s bra erfarenheter av de dr alu-husen...
Comment