Announcement

Collapse
No announcement yet.

Göteborgsmötet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gteborgsmtet

Alla tabeller ver tilltna 40 MHz kanaler i Sverige r begrnsade till 50-56a, dvs. totalt 9 kanaler. Fljande utdrag ur PTS frekvenstabell stder detta:

40.0200-40.9800 Landmobil radio
    40.6600-40.7500 Radiostyrning, Telemetri och ISM
    40.9800-41.0150 Mobil radio och rymdforskning

Jag hller med om att det var mrkligt att de fanns tillgnglig i affren. Mjligen finns de fr folk som skall anvnda dem utomlands, men de borde ha upplyst er om de Svenska reglerna. I England r det tilltet att anvnda nda upp till kanal 93 p 40,995 MHz, vilket ger totalt 34 kanaler.

Ngon fr grna verbevisa mig, fr jag vill ha tillgng till fler 40 MHz kanaler. :sad:

Enligt PTS frekvenstabell verkar det dock vara rtt gott om kanaler p 30 MHz-bandet:

30.0100-37.5000 Landmobil radio
    30.0150-30.3550 Radiostyrning och telemetri
    35.0250-35.2050 Radiostyrning av modellflygplan mm.
    36.7000-38.0000 (S1) Trdlsa mikrofoner mm. Ej godknda.
    37.5000-38.2500 Landmobil radio och radioastronomi

Om kanalerna r separerade med 0,01 MHz ven p det hr bandet, borde det rra sig om 34 kanaler. Man verkar emellertid inte kunna utnyttja sndaren i England, s det lr vl inte vara aktuellt med 30 MHz-sndare n p ett tag.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Enligt http://www.modellflygforbund.se/frekvenser.htmlhttp://www.modellflygforbund.se/frekvenser.html s verkar dock endast 9 kanaler p 30 MH-bandet finnas tillgngliga.

Comment

• Gteborgsmtet

Dessutom bara 8 godknda....

Men detta spelar vl mindre roll...vldigt f kper vl en 30MHz-radio...d kan de ju inte anvnda den i utlandet.

Comment

• Gteborgsmtet

Tnkte bara meddela att vi har ftt tag en 40MHz radio. Tnkt vad fretag kan vara genersa om man frgar p rtt stt!

Ska dock kolla hur det blir med frekvenserna.

Comment

• Gteborgsmtet

P tal om saknade personer, det fanns ju ngon vi namn Anders Szinski eller liknande. Han bodde ju i Gteborg och hade dessutom en hel del delar fr en robot.

http://www.alekarosseriteknik.com/robot/http://www.alekarosseriteknik.com/robot/

Adressen till hans hemsida verkar indikera att han har ngon sammanknytning med Ale Karosseriteknik, man kanske ska maila dom och frga om dom knner till honom?

Comment

• Gteborgsmtet

Gr grna det. Om du lyckas lura hit honom i sommar kanske hans intresse fr en nytndning.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Mailet r skickat, nu r det bara att hoppas p det bsta!

Comment

• Gteborgsmtet

Hej!

Vi hller p att underska ett alternativ till Skatsarenan, som r under tak. Det r frgan om en okyld bandyrink med betonggolv. Vi vet nnu inte om och i s fall hur mycket det skulle kosta att vara dr, men hoppas att ni vriga i s fall stller upp och delar p kostnaden frutsatt att det naturligtvis inte vldigt dyrt. …terkommer med fler detaljer nr vi sjlva vet.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Menar ni att vi kanske kan kra fast det regnar ute? Woho! Fast vi fr hoppas p att det inte blir fr dyrt att hyra.

Comment

• Gteborgsmtet

Blir ju roligare om det r is p :P .....

Men allvarligt....vad skulle hnda om man skadar betongen, d? Eller sidorna?

Comment

• Gteborgsmtet

tja, man kanske kan dlja det om man rkar gra ett hl eller tv

Men hur stor r lokalen d? Fr alla plats med alla verktyg och mnninskor, plus arenan?

Comment

• Gteborgsmtet

Frhoppningsvis kan det bli s, men n s lnge r inget klart utan det r ett alternativ vi tittar nrmare p.

Skador p anlggningen skall naturligtvis undvikas. Den tidiagre nmnda arenasargen r ett stt att frebygga dem. Vad gller ev. skador p betongen, s r varken flippers eller yxor speciellt vanliga i Sverige f.n.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Love har ju sin Big Bang, men det r mera av en hammare. Tror dock att den kan gra en hel del skada nd.

Comment

• Gteborgsmtet

Allts, nr jag sger skada, menar jag inte ngon tvmeterskrater....utan jag menar mindre saker....jag vet inte hur knsligt det r, men det finns ju trots allt teknik under den dr betongen.

Comment

• Gteborgsmtet

Nej, den skall enligt uppgift vara okyld vilket r en anledning till att den inte anvnds under den varmare delen av ret. …tminstnde inte som isbana.

/Tomas

Comment

Working...
                                X