Announcement

Collapse
No announcement yet.

Göteborgsmötet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gteborgsmtet

Men vilka tider ska vi vara dr d? Samt vart ska vi mtas?

Ett litet frslag till arenan. Kan man inte stta varnings tejp s obehriga inte kommer in i arenan?

Comment

• Gteborgsmtet

Vad vill ni som ker lngt? Vi skulle kunna sikta p att starta 12:00 p lrdag fr att de som ker lngt skall hinna.

Det r inte tejpen (rep?) som r det svra. Stolparna att stta tejpen p r jobbigare att gra. Dessutom vill man ha en sarg som hindrar robotar frn att kra p publik. Det innebr normalt mycket virke. Ls grna i http://www.fightingrobots.co.uk/safety.htmhttp://www.fightingrobots.co.uk/safety.htm

Ha Kul / STB

Comment

• Gteborgsmtet

OK fr jag viste inte om det var bestmt utan ville bara f det bekrftat, man kanske kommer och kikar

Comment

• Gteborgsmtet

Jag var ju (som ni vet) inte p frra mtet, och har inte stt platsen. Men det r inte s att ni kan klmma in det i ngon hrna dr det finns naturliga skyddsmurar (typ jordvallar, stora stenar)?
          Isfall skulle man kunna st bakom/p dessa, och undvika att folk gick in p parkerinsplatsen.

Comment

• Gteborgsmtet

Hmmm, det finns ju en mindre kulle precis brevid parkeringsplatsen dr eventuellt publik och frare skulle kunna st, sen borde man vl kunna arrangera s att alla reparationer sker bakom de stora betongfundamenten (eller vad ni vill kalla dom)?

Comment

• Gteborgsmtet

Problemet med det r att vriga delen av parkeringsplatsen lmnas oskyddad. Det finns d risk att ngon vandrar upp p parkeringen frn skogen. Anvnder vi betonggrisarna som avskrmning tar vi parkeringsplatser utanfr avstngningen i ansprk, vilket dessutom blockerar fr publik.
              En arena av detta slag rknas som en klass 6 arena, vilket enligt FRA Event Safety Guidelines inte tillter tungviktare.
              Fr att kra tungviktare behvs i praktiken en klass 4 arena, vilken krver en inre barrir (sarg) och en publik avstngning som omsluter en skerhetszon. Endast flippers, spinners, huggvapen, m.fl. r inte tilltet. P en klass 3 arena tillkommer ett hgt staket utanfr sargen. Det gr att flippers och huggvapen kan tilltas, men fortfarande inte spinners och liknande dr splitter riskerar trffa publiken.

Skall vi annonsera ut trffen offentligt fr att dra dit publik, mste troligtvis ngon sorts ansvarsfrskring tecknas.

Eftersom vad det verkar bli fler robotar i r, s mste vi hlla hrdare p skerheten. Bde fr ev. publik och fr deltagare. Frra ret var det ngra f robotars som kom, men nde rtt mnga skdare. Det borde vara en rtt sker gissning att det blir fler i r.

Det vore bra om lite fler stter sig in i vad som faktiskt str i FRA Event Safety Guidelines. Ngon storts arena av mellanklass r ndvndig. Det hela hnger naturligtvis p vilken ambitionsniv man skall lgga sig p fr rets arrangemang.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Kommer vr robots vapen att tilltas ?

Stl arena kanske? Tv paralella stlprofiler som insluter ett omrde.

20 meter 3cm*3cm fyrkants-stlprofil kostar cirka 350kr och vger cirka 38kg (om jag rknat rtt). D rknar jag med att stl kostar 9kr/kg.

Ltt att sga till och svetsa ihop till en sarg.

D fr vi ju ordna s att mtet blir tv dagar aif. Stta upp arena, snacka skit, ta och plocka ihop tar sin tid.

Comment

• Gteborgsmtet

Jag har lst FRA Event Safety Guidelines ordentligt, flera gnger, men det r ju faktiskt lite verdrivet. Tolka inte detta som att jag inte bryr mig om skerheten....men jag anser att ngot simpelt skydd rcker, t.ex. betongsuggor, eller kanske en kulle? Kan kompletteras med ngot band fr att sprra av s folk inte kommer frn fel hll. Vi r ju i sdana fall kloka nog att hlla oss bakom, eller?

Det r inte s att jag inte VILL ha ett bttre skydd, utan bara att jag inser att ingen kommer att ta hand om det. Det handlar inte om pengar (om alla lade hundra kr skulle det troligen vara fixat). Vad det n r fr sarg s ska den sttas ihop, fr att inte tala om att slpas dit. Sen vore det ju lmpligt om den kunde monteras ner och anvndas nsta r.

Comment

• Gteborgsmtet

Problemet med en undermnlig arena r om en robot blir skadad ellerutstts fr radiostrning och skenar samtidigt som det befinner sig folk p planen. Faktum r att skerhetsfreskrifterna inte r verdrivna s fort antalet nrvarande kommer upp i fler n man klarar av att ha koll p.

Att arenan mste g att montera ner r en frutsttning. Vi har funderat lite p konstruktionen, och har ngra ider.

Stl r tungt och svrt att flytta p. Svetsar vi dessutom mste den sgas isr och blir till skrot. Enligt skerhetsfreskrifterna skall sargen var 60 cm hg. Skall man klara det med stlprofiler fr man ta ngra saftiga I-balkar eller nt (= nnu tyngre och svrare att sga). Vi hade tnkt bygga av tr med en ev. tunnare plt p insidan.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Vilka robotar kommer frresten till mtet i sommar? Skriv grna ven vilken viktklass den tillhr. Jag tnkte nmligen stta ihop en websida fr trffen, och d ha med en lista p anmlda robotar.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

Vr robot kommer, dock inte klar n...
                        Lovar att den ska vara krklar till GBG

HW, krossare

Hur fungerar en ansvarsfrskring? Bertta...

Comment

• Gteborgsmtet

Mer utfrligt n s kan man vl gra?

Namn: Scrambled Eggs
                          Storlek: Troligtvis 20 cm hg, och antagligen 1/4 kvadratmeter sedd ovanifrn.
                          Bepansring: ARMOX som skyddsplt, HARDOX till drivningen.
                          Vapen: File not found!
                          Batteri: Tre stycken Hawker Genesis 16Ah
                          Fartreglage: Tv stycken NCC60 kpta begangnade frn England.
                          Drivning: Fr krngligt att frklara, jag kommer uppdatera hemsidan inom kort.
                          –vriga detaljer: Samtliga delar till roboten kommer skras ut med laser.

Comment

• Gteborgsmtet

Nja, du glmde viktklassen.
                            Jag utgr dock frn att det r en tungviktare.

/Tomas

Comment

• Gteborgsmtet

jag vet inte om jag kan f ihop roboten till mtet men jag kommer i alla fall med det jag ftt ihop. Fast snart r det ju sommarlov s d kan man ju bygga mycket. Jag planerar att det blir en HW.

Comment

• Gteborgsmtet

Vet inte nr jag kommer igng med mitt bygge men skulle jag f klart det s meddelar jag hr!

Comment

Working...
                                X