Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ants

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ants

lste p robotwars101.org; http://www.robotwars101.org/phpBB/viewtopic.php?topic=306&forum=1&16http://www.robotwars101.org/phpBB/vi...306&forum=1&16
    att det var ngon som anvnde skert bluetooth och plugga in i en dator fr att gra den nstan sjlvtnkande. Ls vidare i lnken

Comment

• Ants

Har ftt riktigt stora problem med Flippt just nu! Har fixat drivingen och allt ska g fint, men nr jag stller ner den p marken s snurrar den bara! Har kollat p allt om det gr fritt och det ska inte vara ngra problem, det kan inte vara servona, fr dom gr exakt lika!

Comment

• Ants

Hmm...beskriv problemet lite? Kan det vara strningar?

Comment

• Ants

Vad har du ndrat sedan den sist fungerade?
          Kr du p radiomssigt ledande underlag? vad hder om du kr p ett trbord?
          Snurrar den kring ett hjul eller kring robotcentrum? M.a.o. r det problem med ett hjul eller bda?
          Kan det vara glapp? Antennen kanske? Har du ltt ngot sjlv? Prova att knacka, dra och trycka p olika kablar / delar medan du kr.

Comment

• Ants

Nja, strningar r det nog inte, det kan vara viktbalansen, fr att jag har bytt plats fr batteriet, men det ska inte vara ngon strre skillnad. Varfr jag har bytt plats p den r fr att f tillrckligt med utrymme fr resten av grejorna, och jag kommer kra med en s kallad lnk mellan flippern och servot, och det tar plats...jag fr komma p nt s det funkar, kommer tillbaka till detta senare

Comment

• Ants

„r det ngon som kommer ihg Jimmy? Med sina ants Pusher och Doorstop. Har frskt kontakta honom, men hans email addres verkar inte finnas kvar, ngon som vet var han har tagit vgen?

Comment

• Ants

Jag har en tanke om att eventuelt bygga en gende ant som drivs av nitinol-trdar. Som jag har frsttt det fr roboten vga 225g om den r gende vilket innebr att man kan klmma in lite mer batterier snt. „r det nn som kan sga om det r mjligt/omjligt eller rent av har ngra tips p hur man skulle kunna gra?

Comment

• Ants

vad nu nitinol-trdar r fr nt......

Comment

• Ants

Nitinoltrdar r tunna strngar av legeringen titan och nickel som har den egenskapen att de drar ihop sig nr man skickar strm igenom dem. Problemet r att det tar ca en sekund fr varje ihopdragning vilket kommer gra roboten oerhrt lngsam. S den kommer frmodligen bli ofarlig och brcklig, men det skulle va kul att prva.

Comment

• Ants

Jo, det stmmer. Nitinoltrd r en s kallad minnesmetall som ndrar sin sin hrdhet och utseende d de vrms eller kyls. Nr temperaturen verstiger ~75o grader vergr atomstrukturen frn martensit till austenit vilket orsakar sammandragningen. Jag kan ha fel dock, det var ett tag sedan jag lste om dessa material!

Du mste dock ha upp trden i just ~75o grader, vilket gr att en del strm erfodras. Sen r trdarna ven vldigt tunna, vilket gr att dom antagligen rycks ifall benen trffas av en spinner eller liknande.

Det finns ngra som har gjort ett project liknande detta, och har dokumenterat allting p ett mycket informativt stt. Fr vrigt en mycket bra hemsida:

http://home8.swipnet.se/~w-82034/projects/ladybug/ladybug1.htmhttp://home8.swipnet.se/~w-82034/pro...g/ladybug1.htm

Comment

• Ants

Nu r Team Bovik och Team J.A.G tillbaka frn AWS 15. Det var frsta gngen fr mej att komma till AWS och England fr den delen. Johan och Mikael fr bertta sin del av historian. Och ni mste ju bertta vad som hnde mellan Vacuum och Miliant

Fr min del gick det t skogen! Flippt var fr snabb och hade en fr otrnad frare. Den kte ut i frsta omgngen i bde Warmup och AWS.
                        Sen senare p Meleen s gick det nnu vrre. Jag ville mta en spinner fr att kunna f lite krigsskador. Det vart bara bitar kvar av skalet efter vad Chimera hade gjort , men allt invndigt hade klarat sej vldans bra. Nu har jag lrt mej en hel del och ska rtta min misstag, nsta gng hoppas jag kunna komma ngra matcher lngre

Comment

• Ants

Trist att det inte gick bttre fr dig men erfarenheten av att bara ha varit dr r vrd en hel del.

Man lr sig massor nr man trffar andra robotbyggare .

Comment

• Ants

Det gick t skogen fr oss ocks. Vacuum fungerade dligt och vi kunde varken kra eller suga ordentligt. Den kte ut i frsta omgngen.

EntrAnt borde vara bttre n ngonsin men infr andra omgngen bytte vi till fr klibbiga dck s att den inte kunde rra sig och vi kte ut.

Vi viste att Vacuums sugkraft var liten nr den dras loss lngsamt men stor nr den rycks loss. Drfr hoppades vi att den skulle st kvar vid en spinner attack. Efersom vi inte mtte ngon spinner i tvlingen s testade vi mot Militant eftert. Vi borstade av en jmn del arenan och sg till att Vacuum verkligen sg. Vacuum stod still och vi lt Miltitant anfalla front plten. Det gick ungefr som vi hoppades. Vacuums frontplt av 1mm stl blev skrad och slets av men Vacuum stod kvar oskadd i vrigt. Militant kte in i vggen och tappade ett hjul och fick buckliga batterier. Tyvrr filmade vi inte och det fanns ingen publik.

36 ants deltog. Som vanligt brjar vi arbeta p hemsidan nr resultaten kommit.

Comment

• Ants

Nu r bilder och resultat upp p http://www.Antweight.co.ukwww.Antweight.co.uk
                              Dr finns det ven bevis att jag har varit dr

Comment

• Ants

Vi bygger en ny myra.

I AWS fr ett lag delta med max 3 hjuldriva myror och en gende myra. Tanken r att vi snabbt och billigt skall bygga en enkel tredje myra fr att utnyttja denna regel. Eventuellt kan den skrotas i framtiden fr att anvnda elektroniken i en mer komplicerad myra. Det blir en snabb vapenls symmetrisk kilform. Lg och bred fr att ka chanserna mot spinners. 0.05mm fjdrande bandstlsskrapa fram fr att komma under motstndarna. Frhoppningvis blir det gjutna dck i klibbigt gummi fr bra vggrepp. Motorer, vxlar och elektronik r klart och nd har projektet bara kostat 200kr hitintills. AVR Mikrokontrollern r skrot. Batteriet blir EntrAnts galma reserv NiCd som aldrig har kommit till anvndning. Motorerna kommer frn Hitec HS-81 servon som kptes till EntrAntprojektet men aldrig kommit till anvndning. Vxlarna r skrot, Minimotor 12/3K helt i metall 12mm diameter och bara 52ggr nedvxling.

Se skiss i min profil.

Vad ska den heta?
                                Frslag:
                                SUB - Den r lg och kr in under motstndaren.
                                Edge - Flack kilform med vass framkant och ganska skarpa sidokanter.
                                Wingspan - Den r bred och ser ut som en vinge.
                                Xenon - (En delgas) Det finns inte mnga myrnamn som brjar p x.

Comment

Working...
                                X