Announcement

Collapse
No announcement yet.

Föreningstråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• FöreningstrÃ¥d

Vi br fortstta med allmnnt snack om freningen p denna trd fr at inte verbelasta robotmtestrden.

Frga 1: Hur mnga kan tnka sig en aktiv roll i kommande robotwarsfrening? (Hur pass tidskrvande och aktiv en aktiv roll r kan vi ju diskutera i framtiden det hr r ju bara fr allmn koll s att sga.)

Frga 2 Hur ligger det till med freningserfarenheter hos folket hr i allmnhet och erfarenheter och kunskap om UPPSTART av freningsverksamhet i synnerhet?

fr mig blir:

Svar 1. Jag vill grna ha en aktiv roll i kommande frening.

Svar 2. Mina erfarenheter: Elevrdsledamot 1r, elevrdsordfrande 1r, Jujutsuinstruktr i ett antal r. Vill inte pst att jag kan s mycket om uppstart av freningar men ska plugga in lite p Thomas Lnk frn robotmte-trden samt leta vidare p ntet nr jag fr tid.

P.S Om det inte framstr som sjlvklart s ppekar jag att ven alla som inte har dirketa erfarenheter fr/br dra sitt str till stacken .

P.S.S Kanske r bst om ni som skrev i robotmttrden om era erfarenheter skriver i denna trden en gng till fr bttre verblick.

Freningstrd

Svar 1: Nej, pallar inte, kan dock tnka mig att hjlpa till i uppstart, s gott det gr (jag r ju inte bosatt i samma nda av landet....).

Svar 2: Startade och var aktiv (ordfrande samt kassr) i en LAN-frening. Var med och skte bidrag och babblade med kommunen osv....

Comment

Freningstrd

hmmm....

Svar 1: Tyvarr, skulle nog inte kunna, fr lite erfaren, nd har jag varit med i Elevrd i 3 r och elevskyddsombud.

Svar 2: Ls ovan....

Comment

Freningstrd

1: kan inte det r mycket med skolan fr mig, dessutom r jag nog fr liten fr det kan nd hjlpa till lite om det behvs.

2:Elevrd
        Nstan alla hr har varit med i elevrd hr

Comment

Freningstrd

Stryk nstan....jag har faktiskt ocks varit i elevrd....dock sket jag i det pga att det inte gick att f fram ngra vettiga sikter nd...

Och, till det viktiga: Man behver absolut ingen erfarenhet....det kommer efterhand. Om jag r rtt p det ska man ha en kassr som r ver 18 (eller var det 16???) fr att underltta kontakten med banken osv. men annars inga krav p lder heller.

Comment

Freningstrd

When I read all this I think you guys have more experience than you give yourselves credit for. I know clubs where just about no-one has had any experience at all but just jumped in and did it, learning on the fly.
            Some of you have been active in schoolclubs or similar activities at school if I read it correctly ?
            Just look up the laws governing clubs and organisations in your country and get things done according to those. There must also be an organisation who helps people set up clubs. (We have one in Belgium for instance.)
            And you can always ask advice to the other roboteers organisations... were a community after all.
            The important thing is getting started, getting organised and do the job.

Sorry I cant write this in Swedish. The online translator I use is not dependable enough but it allows me to read and guess what you write.

Comment

Freningstrd

Elevrd = Pupils council
              If you wanted to know that

Comment

Freningstrd

Thanks. That was one of the words the translation site broke its teeth on. But I guessed it correctly then. *GRIN*

Comment

Freningstrd

Jag hller med, vi har mer n tillrcklig erfarenhet, och det r inte erfarenheten det bygger p. Erfarenhet hjper oss frmodligen bara att gra lite mindre misstag och jobba lite effektivare.

Det verkar vara s att de flesta av oss har ganska mycket aktiviteter och kanske inte riktigt har tid ver till att vara med och bygga upp och driva en frening.

Jag vdjar dock att ni som sger att ni inte har tid, tnker om lite grand. Vi kan faktiskt ltt utforma vr organisation som en frening som inte r s himla aktiv och tar s mycket tid. Det r ju helt upp till oss, bara vi vill f igng en frening...

Mytcket av det som en frening (enligt min spontana mening) skulle innebra gr vi ju redan, driver hemsidor, arrangerar robotmten och kanske framfrallt hjlper varandra med allt mjligt vad det gller robotbyggande, fr att nmna ngra punkter. En frening skulle dock (fortfarande enligt min spontana mening) innebra att vi har strre mjligheter att stta standarder fr svenskt kamprobotande och med tiden hja standarden p det hela. Samt att vi frmodligen lttare kan f sponsring fr arrangemang och lttare kan locka fram nya robotbyggare.

Mvh
                  Mrten

P.S lgg en namnrst nu s har vi det verstkat.

Comment

Freningstrd

kanske tid att ta upp den hr trden igen....
                    tycker vi borde f igng en frening och kanske skaffa ett eget forum.

Comment

Freningstrd

Det var lnge sedan man sg den hr trden.

Detta r dock bara mjligt om intresset finns!

Comment

Freningstrd

Hur r det tnkt att freningen ska fungera nr vi bor s utspritt i landet ?

Ska vi ha regelbundna mnadsmten och skriva mtesprotokoll mm ?

„r med i en pilbgs skytteklubb dr vi brukar ha mnadsmten och jag har ett hum om hur det fungerar med mtessammantrden.

Comment

Freningstrd

Jag skulle villja helt utan att ge ngra lften lufta en spontan id.

En eventuell undersida till min hemsida skulle kunna vara en oficiell svensk freningssida. Dr information om freningen, svenska tvlingar , lnkar till byggtips och allt mjligt finns.

Mer n s behvs ju egentligen inte s hr i brjan.

Jag har svrt att tro att vi s hr i brjan skulle kunna samla tillrckligt mnga mnniskor fr att en frening skulle ge ngon effekt och eller nmnbart ekonomiskt std frn staten etc. Men det r ju alltid bra att ha ngon sorts samlingsplats. Jag tycker att det hr forumet r bra och att det skulle rcka att lnka hit i brjan.

Det som dock fortfarande behvs r engagemang och idiellt arbete.

Personligen kan jag sga att jag som student som lever p ln har det tillrckligt svrt att f tid, rd och faktiskt motivation att leda mitt lag. Att ta hand om en frening sjlv r inte ett alternativ fr mig om jag skulle f gra det p egen hand.

Om ngon/ngra dremot skulle kunna tnka sig att dela p ansvaret att se till att informationen p frensingssidan r uppdaterat och sanningsenligt, samla lnkar med beskrivninar etc r det en helt annan frga. Det skulle inte alls vara ett problem fr mig att dela ut admin-rttigheter till nn av er p forumet fr en sdan undersida, jag litar p er trots att vi frmodligen kommer vara konkurenter i ngon kommande tvling ;-).

Diskutera grna och kom med frslag synpunkter.

Comment

Freningstrd

Jag tycker ocks att detta forumet r helt ok tills vidare men ett eget hade ju varit trevligt p sitt stt.

Precis som ngon frslog innan s tycker jag ocks att man kanske skulle kunna maila TV6 om de kunde lnka hit efter RW avsnitten som gr, det hade nog gett iaf ett par byggare till frhoppningsvis.
                            Dock s hnger ju allt p om TV6 vill eller inte.

Comment

Freningstrd

Ledsen att jag varit borta s lnge. Jobbat mycket och helt enkelt inte orkat bry mig om s mycket annat.

Angende mina erfarenheter frn freningar s har jag varit orfrande, kassr, sekreterare och allt i allo t en innebandyfrening i flera r. Det innebar att jag hade kontakt med kommunen om diverse bidrag och trningstider m.m.
                              Det r inte srskilt svrt utan gller bara att man har/tar sig tid till det .

Sledes....jag kan mycket vl tnka mig en aktiv roll i en svensk robot frening. Nr jag var i England och lekte med robotar s pratade jag en hel del med FRA folket och de vill grna att flera lnder organiserar sig. Deras frening r ju fullt fungerande och vi kan skert f massor med tips och ideer frn dem.
                              De ppekade ocks att vi br ha tillstnd och frskringar tckta (bde fr publik och robotrer) vid eventuella mten i Sverige.

Som medlem i FRA s r man automatiskt frskrad i England och p deras trffar p andra stllen.

Comment

Working...
                              X