Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batterier

gr det bra att anvnda ett par 12v 4ah batterier till borrmaskinsmotorer. har nmligen det liggande. bild i
    min profil

Batterier

vad r det fr volt p borrmaskinerna?

Comment

Batterier

12V

Comment

Batterier

tja, varfr inte? Det enda som kan stlla till det r vl strmuttaget och det borde inte vara ngot problem om det r en borrmaskin (skruvdragare?).

Comment

Batterier

det r ett par skruvdragarmotorer

Comment

Batterier

det nda som skiljer r att ni kan kra lngre p en laddning med 4 Ah batterier och att dom lmnar hgre toppstrm

Comment

Batterier

vart kan man f tag i bra laddare fr NiMh??
              ska va till 24v batterier

Comment

Batterier

Det beror ju p vad du har fr budget, (d tag p r ju ett vldigt relativt begrepp ),

Men lite reklam fr vr batterisponsor kan ju inte skada,
                http://www.abatel.com/http://www.abatel.com/ de hr snubbarna fixade ett bra pris p batterier fr oss och de har det mesta vad gller batteriladdare, kan ju bli lite dyrt om ni vill kunna ladda dem skitfort och s, det fr ju ni/du som betalar avgra.

Comment

Batterier

Fr vrigt r Abatel ocks en utav vra sponsorer.

Comment

Batterier

Jag har en hel del sladdar som ska g till minus p batterierna (plus likas). Jag undrar om nn vet namn p nn typ av skena man kan fsta dom , alla ska ju vara till samma stlle s det blir fr mnga sladdar fr att fixa bara med kabelskor.

Jag har letat en del p ntet men de sakerna jag hittat om skarvsaker / sockerbitar verkar bara vara som frlngning av var kabel och inte gra dom gemensamma.

Annars har jag ett alternativ till och det r att skruva fast allt i en aluminiumbit jag har liggandes och frska isolera den s bra jag kan och ha dom sammankopplade p det sttet.

Ngra frslag p hur jag ska g till vga?

Comment

Batterier

Danny, ld ihop. Om det inte r alldelles fr tjocka och trkiga sladdar. Kapa upp dem i precis lagom lnga snuttar, ld ihop alla sladdar som ska till samma stlle och ld fast en kabelsko dr. Det r en del jobb och frberedelser men helt klart vrt det. Om du har en bra ldkolv och ordentligt med ldpasta s ska det inte vara fr krngligt.

Christian! Hur gr det fr dig? Vad r er status?

Mvh Mrten

(Message edited by the_rose on January 25, 2006)

Comment

Batterier

Nja det e en del 6mm2 kablar och den strsta kabelskon jag har e 6mm2 :/

Fr nog testa det med alubiten, kan ju alltid skydda ledande metall med lexan eller s.
                        Vill ha s lite som mjligt i roboten svetsat / ltt fr att s enkelt och snabbt kunna byta / reparera eventuella skador osv

Sen s min ldkolv e snder tydligen, anvnde den 1 gng fr lnge sen i ett par minuter sen har den varit oanvnd men den blir inte varm nnstans.. :sad:

Comment

Batterier

Aluminium kan vara ganska olmpligt. Aluminiumoxid, som bildas omedelbart i kontakt med luft, r en bra isolator. Om man vill ha bra kontakt s br man anvnda koppar alternativt se till att sjlva kablarna ligger i direkt kontakt med varandra.

Ett av de snyggaste stten r att stta en ringkabelsko i ndan p varje kabel. D r det bara att tr allihop p en skruv. Det blir skra anslutningar och det r ltt att koppla om och serva.

Comment

Batterier

hmm det vart bra ider, ska se vilken jag gr, tackar!

Comment

Batterier

jag anvnder det sttet med ringkabelskor och en skruv igenom och det funkar jtte bra

Comment

Working...