Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiostyrning?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Radiostyrning?

hmm, kr du med ngot imellan servona och mottagaren? T.ex. reler eller regulator?

Hehe, en annan kul grej var att min mixer som jag kpte inte klarade 7,2V. Skitkul va? Haha...ha.......ha.........

Comment

Radiostyrning?

nej, nej, nej, inga konstigheter hr inte, servona direktkopplade till mottagaren, servona vickar oavsett vilken kanal jag kopplar dom till 1 eller 7 fast bara kanal 1-4 r anvnds p sndaren.

gr det inte att koppla en spnningsregulator typ 7806 till mixern fr att f ned spnningen till 6 volt ?

Comment

Radiostyrning?

Vad ska du ha radion till? Antweight eller tyngre viktklass? „r radion fulladad? „r mottagar battriet laddat? Finns det ngot i nrheten som kan stra radion?

Jo det gr skert, men det nda man fr r mer vikt, s jag (till min myra) fredrar hellre att antingen ha kvar 7,2V eller bara ta bort en cell fr att f 6V

Comment

Radiostyrning?

radion ska vara till en HW, den hydraliska krossaren som du kanske har lst om d och d.

det finns inget som str mottagaren, batterina var ok. kanske en som suttit i ett kraschat flygplan eller kommit in vatten i nn gng.
          enligt bruksanvisningen r flygradion och sndaren 10 r gammal, vet inte om den har blivit omilt behandlad eller ftt fr mycket spnning nn gng, kan bli mycket skumma fel d.

Comment

Radiostyrning?

Behver kpa radiostyrning nu.
            vad tycker ni om den hr?
            http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=5629http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=5629

eller hittar ngon ngot bttre tipsa grna mej.

Comment

Radiostyrning?

Det verkar som en bra radio, fr frr jag hade tnk att kpa en sn sjlv Men jag fick tag p en Futaba Skyport 4, och jag har d aldrig varit njdare Kpte till och med tv styckna (35mhz, 40mhz)

Om du har en lokal hobby affr s kan du faktiskt gra s hr; Kom verens med garen om du kan kpa en radio, men ta bort en del saker ur ldan som fljer med (om du inte vill ha servona, eller byta mottagare, kan bli billigare). En sak som jag gjorde, jag berttade om mitt bygge och frgade om han ville sponsra mej, och fick en oehrt hg rabatt!

PS: Var sker p att du fr en 40mhz, fr jag gjorde det mistaget att inte sga till :sad:

Det r mina tips

Comment

Radiostyrning?

nrmaste hobby affren jag knner till ligger i gteborg och det r 8 mil dit :sad:

s det r nog lika bra att bestlla, eller frska f tag i sponsor via internet,hadde faktiskt kontakt med en mjlig sponsor ett tag, kan kanske teruppta kontakten med dom.

Comment

Radiostyrning?

har hobbex tagit ut den tidigare nmda radion ur sitt sortiment??

Comment

Radiostyrning?

hmm min radio har pltsligt sluta funka har kollat alla batterier och det funkar skulle tro att det har ngot med singnalen att gra, undrar om ngon skulle veta ngot om vad det skulle kunna vara??

Comment

Radiostyrning?

r det rtt frekvens, tillrckligt med batteri i sndadre/mottagare. Mjligtvist att du har satt servokontakterna t fel hll?

Comment

Radiostyrning?

Eftersom servona rr sig s skulle jag gissa p sndaren. Om servona rr sig p samma stt ven om sndaren r avstngd s r det ju ganska sannolikt att det r den.

Jag har hrt talas om att en sndare kan g snder av att man kr den utan att antennen r utdragen. Sjlv tycker jag det lter konstigt att serieproducerade varor skulle g snder av s enkla misstag. Mjligtvis var det s fr 20 r sedan.

Comment

Re: Radiostyrning?

Jag har en frga om Spectrum AR500,
                          som jag hoppas att ngon kan hjlpa mig med.

De RC-kontakter jag har gr att vnda t tv hll,
                          s jag undrar om ngon vet vilket stift som gr vad?
                          Den mittersta kabeln r rd, s jag utgr ifrn att stift 2 r plus,
                          men vilket av de andra stiften r signal, och vilket r 0??
                          Attached Files

Comment

Wild guess, you want to know what is signal and what is ground?

1 is signal
                            2 is plus
                            3 is ground

Also note the AR500 has 2 aileron connections, they both use the same channel.

Comment

Yes, that is right. Thanks for the answer.

I´m trying to figure out how to connect the RC-recevier to
                              a Sabertooth 2x25 A speedcontroller...and which connections
                              to use for the differential stearing...

This is my first robot, and I could really need some help here...

Comment

It depends on what mode transmitter you have.

There are 4 modes:

Mode 1:

Mode 2:

Mode 3:

Mode 4:

When you purchased the transmitter that was on the website or on the box. The most common is Mode 2, followed by Mode 1. It is very rare to see a mode 3 or 4.

In mode 2 the throttle (gas) is on the left. In mode 1 on the right.

If you want to drive:
                                With your right hand with mode 2 (as I do) then you need to plug the Sabretooth in Elevator (elev) and Ailerons (aile).
                                With a mode 1 on the right hand drive would be Trottle (Thro) and Ailerons (Aile).
                                Car drive in mode 2 (forward/reverse on the left, left/right one the right) would be Throttle and Ailerons.
                                Car drive in mode 1 would be Elevator and Ailerons.
                                Tank steering would be Throttle and Elevator in both modes.

Just look at the pictures and from there you can see for yourself what channels the connections need to be.

Comment

Working...
                                X