Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiostyrning?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Radiostyrning?

Hej p er kra robotbyggare!

Jag heter Markus Eriksson och bygger en robot tillsammans med Mrten R Keijser (the rose). Vi har haft lite funderingar ver vr radiostyrning. Vi har tnkt anvnda en 5-kanalig modellflygplans radio. Vi tnkte hra med er lite mer rutinerade robotbyggare om ni har ngra tips p hur sdana har fungerat och om ni inte tror att den r ngot att satsa p vilken sorts radiostyrning skulle ni fredra?

Alla tips r vlkomna!
    Tack och hej/Markus (macceh) Eriksson

Radiostyrning?

Hej!

„r det frgan om en en 35 MHz sndare r den endast tillten att avndas fr just modellflyg. Har ni fr avsikt att ka till England och tvla mste ni ha en 40 MHz sndare, vilket r min rekommendation att ni skaffar. Sjlva har vi en Graupner MC-10 som har hela 7 kanaler, varav 4 r inkopplade frn brjan. Den har ven inbyggda mixningsfunktioner dr man ex.v. kan gra om en ren tankstyrning till en styrning/fart-styrning, vilket kan vara trevligt.

/Tomas

Comment

Radiostyrning?

„r det inte bara att byta till 40Mhz kristaller i sndare och mottagare?

Comment

Radiostyrning?

Nej. Det r ibland mjligt att byta hela sndarenheten. Om man bara byter kristall blir sndaren inte riktigt fininstlld, vilket ger en smre signal. Det ger ven strningar fr andra robotar (vilket ocks gr det direkt olagligt).

Comment

Radiostyrning?

Det var trkigt fr min sndare r ju p just 35Mhz, var kan man f tag p 40Mhz utrustning?

Dr fick man fr att man tnkte att vi tminstonde inte skulle behva skaffa en ny radioutrustning...

Comment

Radiostyrning?

Det fr du tag p i vilket hobbystlle som, men vissa kan f bestlla hem, s det tar ibland lite tid. Min erfarenhet r iaf att nstan allt som finns i 35 finns i 40, fr samma pris.

Comment

Radiostyrning?

jag kan tnka mej att kpa er 35 mhz sndare... pris ?

Comment

Radiostyrning?

Hej Mats,
                jag mste fundera lite innan jag sljer ngot, men det r inte omjligt. Det r en FLASH 5 COMPUTER RADIO med en del anvndbara funktioner. P hobbex.se kan man kpa den fr 1890kr s det jag skulle begra fr den r under det iallafall. Kan jag terkomma inom ngon vecka?

Comment

Radiostyrning?

Kr p er 35MHz till att brja med, om den har tillrckligt bra finesser. Det r ju enkelt att byta upp sig senare. Man br dock vara medveten om att den inte r tillten p internationella tvlingar.

Ha Kul
                  STB

Comment

Radiostyrning?

Har en annan 35 mhz sndare p gng, killen som jag ska kpa den av ska bara kolla upp vad frakten kostar, sndaren med mottagare (4 kanaler) och laddbara batterier och laddare till dessa fr 800 kr.

Comment

Radiostyrning?

OK, d behller jag nog min ett tag till, den har ju lite sentimentalt vrde.

Jag behver bara titta p den fr att f klara minnesbilder av krigsliknande scenarior med ett radiostyrt flygplan fallande frn himlen ner i hsthagar och buskage och allt mjligt. Ett flygplan i spillror som man jobbat med i flera mnader och lagt ner en hel del pengar och sjl i ;-(

Comment

Radiostyrning?

Har bestllt radio p 35 mhz 4 kanaler med 4 servon i slutet p frra veckan, vntar p att den ska dyka upp...

Comment

Radiostyrning?

radion och mottagaren r ntligen hr, bara en frga, spelar det nn roll vilket hll man vnder kontakterna till servona nr dom kopplas in i mottagaren, eller gr servona bara baklnges ?

radion r en 4 kanals hitec fokus 4 med 7 kanals mottagare

Comment

Radiostyrning?

De ska vara vnda p rtt hll, annars blir det trkigt

Comment

Radiostyrning?

glm inlgget ovan, det lste sej, bara man hade kollat ordentligt p kontakterna.
                              radion fungerade inte, mottagaren lever sitt eget liv, servona rr sej hit och dit hela tiden och svarar inte p radion, ja kristallerna r p samma frekvens = trasig. ska skicka tillbaka radion och f tillbaka pengarna, kul va ???:sad:

Comment

Working...
                              X