If this is your first visit, be sure to check out the FAQ. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. Please email info@fightingrobots.co.uk if you have any questions.
Tack fr tipsen! jag ska vnta och se vad vr nuvarande batterisponsor kommer fram till under veckan, men om inte han hittar ngon gngbar lsning fr vi nog ta ett par Hawker..
Med tid emellan matcherna menade jag den tid varje robot brukar f fr att just laga och ladda sin robot innan den kr en ny match. Med svaret 5-30min tror jag att jag inte utryckte mig tillrckligt tydligt i min frga, fr det knns som lite orimligt kort deptid,.
S: Hur lng tid efter utfrd match brukar varje robot f till omplstring och batteriladdning innan den ska ut p arenan igen och hur mnga matcher brukar kras per dag? Om ngon av er har erfarnhet eller kunskap i hur det ser ut internationellt skulle det vara guld vrt. (Det r ju viktigt att veta ifall man ska ha tv eller fler batteriuppsttningar och om man ska behva satsa p en betydligt dyrare snabbladdare eller en vanlig)
1. Det r bara blybatterier som kan ge de riktigt hga urladdningsstrmmarna. Ett NiXX-batteri innehller mycket mer energi per viktenhet men klarar inte lika hga urladdningsstrmmar.
2. Det r riktigt att kondensatorer r helt orimligt. Stora kondensatorer har ocks en ganska begrnsad maxstrm och en inte obetydlig inre resistans.
3. Om ni valt en Magmotor med lindning avsedd fr Robotwars s har den ett realistiskt maxmoment ngonstans vid 12 till 14Nm. Anledningen till detta r att det magnetiska fldet i bde rotorn och magneterna r begrnsat. Det spelar ingen roll om man lgger p strmmar ver 300A. Momentet blir inte hgre. Kurvan brjar plattas ut ngonstans vid 250A. Dremot s kar frlusterna med kvadraten p strmmen s det finns mycket att spara med strmbegrnsning. Om man bortser frn resistans i kablar och batteri s kan man f ut max startmoment vid 10,5V. Vid 36V s brnner man ver 90% av den levererade energin i ondan (vid startgonblicket).
Det finns ven en risk att man avmagnetiserar magneterna i motorn. Jag r inte sker p vid vilka strmmar det hnder men bara risken gr att jag helst har en god marginal. Resultatet av en avmagnetisering blir en motor med smre moment men mer varvvillig. Rent teoretiskt lter det inte som en frlust men i praktiken s r ju nd maxvarvtalet begrnsat s i vekligheten frlorar man mycket. Neodymmagneter avmagnetiseras ven av vrme. Jag har en siffra i bakhuvet p 150C men r mycket osker.
Lsningar:
a. Den enklaste lsningen r att skita i allt vad reglering heter och bara kra med en stor kontaktor eller dylikt. Vid s korta stunder s hinner inte mycket vrme bildas. Avmagnetisering kanske r ett problem.
b. Gr en koppling som kr motorerna i serie. Nr sedan yxan frdats halva vgen s kopplar ni om till parallell. Rent energimssigt r detta en mycket vacker lsning.
c. Koppla vanliga motorstyrenheter med strmbegrnsning till motorerna. Det r en frdel om man anvnder en sort som kan koordinera switchningen s att inte bda motorerna belastar batteriet samtidigt. D kan man reducera frlusterna i batteriet till en fjrdedel. (OBS. Partisk reklam fljer.) Jag skulle vilja rekommendera vrt eget koncept med effektsteg frn OSMC och vrt eget RC-interface. Energi- och frlustmssigt r det optimalt.
Jag vill minnas att den minimala tiden har varit 30min de gnger vi varit i England. I praktiken har alla haft mycket mer tid n s. Det r endast vid ngot tillflle nr en match skulle kras om som tiden blivit s kort. Normalt fr man minst en halvdag. Laddningstiden r allts normalt inte begrnsande. Dremot r det alltid bra att ha med reservbatterier eftersom saker har en tendens att g snder i den hr sporten€¦
Jag tackar dmjukast fr alla tips, srskilt Stefans lnga utlgg som har gett dels huvudbry men ocks mycket hjlp och ider.
Fr ett par timmar sedan pratade jag med vr batterikontaktperson och beslutade att vi ska kra p 3st seriekopplade 12V 13Ah Genesis BLYbatterier ¡4,9 kg st. Det ger oss rtt styrka och livslngd.
Fr att inte brnna motorerna, eller ondig strm, i brjan ska vi frska knpa ihop en snygg accelerationskurva p fartreglaget som ska styra vapenmotorerna. Det ska fr vrigt vara levererat denna vecka om lftena vi ftt ska hlla. (Ett stycke Roboteq AX2250 till drivningen och ett stycke Roboteq AX2550HE till vapnet)
Genesis kommer ocks fungerar bra, det ska egentligen inte vara ngon strre skillnad p dom och de lite dyrare Odyssey.
Bde AX2250 och AX2550HE r ypperligt bra fartreglage, men billiga r dom inte! Betalar ni fr dom eller blir dom ocks sponsrade? Jag bara undrar eftersom jag inte har sett ngon svensk importr av RoboteQ eller deras fartreglage. Ni kanske har letat lite mer n mig dock. :wink:
Med risk fr att verka skrytsam i fel forum, vi har inte betalat ngonting och hade inte heller tnkt betala ngonting sjlva fr vr robot (tv fattiga studenter), vi har i huvudsak tv stycken riktigt tta sponsorer som faktiskt varit veraskande positivt instllda till sponsringen av vrt projekt.
Nu ska jag springa ivg och hmta reglagen. Som bestllts frn Roboteqs hemsida till en adress i USA och transporterats till Sverige av en anstlld till en av vra sponsorer. Nr vi mailade Roboteq svarade de att deras enda Europeiska terfrsljare var Technobots.co.uk
Nu har jag testat hur solenoidkretsen fungerar med ett motstnd inkopplat. Motstndet r gjort av 20 meter stltrd upplindat glest p en trbit (ca 6 ohm). Se min hgteknologiska testutrustning i min profil.
Den dliga nyheten r att idn inte fungerade. Solenoiden slog helt enkelt inte till. Den bra nyheten r att solenoiden klarade av att st i tillslaget lge nr resistansen halverats, s Jonas id (se tidigare post i den hr trden) r frmodligen genomfrbar.
Comment