Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om strömförbrukning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Frga om strmfrbrukning

Det kan jag kanske, men jag r osker p om jag fr lna hem det. Vill helst inte hlla p i skolan, det finns massa andra saker som jag borde gra nr jag r dr .

Comment

Frga om strmfrbrukning

Hej alla! Jag kapar lite av denna eminenta trd fr att be om lite hjlp fr min (och min polare Markus) nya robot. Vr robot kommer att utrustas med dubbla magmotor S28 400 fr att driva vapnet. Det r motorer som drar ordentligt med strm (tillsammans 800-900 A i startsrm.)

Strmfrbrukningen kan vi strypa ganska bra med vra fartreglage men sartstrmmen blir nd lite vl hg och vi vet inte hur mycket vi ska strypa strmmen utan att frlora effekt i motorerna. vi undrar ocks om man kan underltta fr batterierna genom att paralellkoppla en riktigt grov kondensator med dem eller gra ngot annat hempul?

Tack p frhand//
      Mrten, (ny p forumet

Comment

Frga om strmfrbrukning

strypa strmmen utan att frlora effekt
        ....r dessvrre omjligt....kraften r direkt proportionell mot strmmen.

Men...hur menar ni nu? Ska motorerna bara kra en kort strcka medan hammaren slr? Eller ska hammaren banka och motorn g kontinuerligt?

Comment

Frga om strmfrbrukning

Vad ska ni ha fr batterier? Ett par 16Ah Odyssey kan slppa 1800A under 5 sekunder utan att tar skada, dom r gjorda fr denna typen av anvnding.

Angende kondensatorer, fr att frse era motorer med strm under bara en sekund skulle det g t strax under 170 Farad. Det r en ganska orimlig summa enligt mig.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Vlkommen till forumet!
            „r det frsta roboten ni bygger?

Comment

Frga om strmfrbrukning

Tanken r denna: Motorerna driver hammaren medans den gr frn ena ytterlget till det andra. Det medfr att under ca 0.2s accelerar motorerna frn stillastende till lite drygt 60% av maxvarvtalet, och levererar ***J rrelseenergi till yxan. (kolla in denna sida fr att se var vr inspiration kommer ifrn http://beta.teamhurtz.comhttp://beta.teamhurtz.com )

Vi siktar p att vervolta motorerna till 36V vilket skulle betyda ca 20kg batterier med 16Ah Odyssey. Jag hller med om att de r optimala batterier fr sdan belastning men det r fr mycket vikt och volym.

Jag vntar spnt p svar frn vran batterisponsor som r ganska vl insatt i batteribranchen och letar efter optimala NiMh eller NiCd celler. Jag kan terkomma med detaljer nr vi fr reda p vilka celler vi kommer anvnda.

Det jag tnkte med frgan om strypningen av motorerna var att motorerna borde bilda mer vrme n mekanisk energi vid den extremt hga strmfrbrukningen, och att man drfr borde kunna rkna ut var ngonstans det r mest lmpligt att strypa strmmen fr att dels minska strmfrbrukningen i batterisynpunkt men ocks hindra att motorerna (och sladdar och allt annat) brinner upp. Rtta mig grna.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Svar till Danny:
                Hej! Det r frsta riktiga roboten, har lite erfarenhet av rullande hempul i garaget men detta r den frsta serisa frsket att ta hem internationella msterskapstitlar nsta r

Comment

Frga om strmfrbrukning

Jag hller med Christian om att det verkar orimligt (i alla fall svrt) att klara nnting med en kondensator...dock verkar Christians utrkningar ocks en aning orimliga .

Tror inte det r nn fara fr sladdar och liknande, d det r medeleffekten som r intressant, dvs om du skulle sl varannan sekund r 0.2 / 2 = 0.1, dvs du behver bara ha sladdar som pallar en tiondel av vad det drar. Dock fr du en del spnningsfall d.

Det r fr vrigt korrekt att verkningsgraden sjunker om du vervoltar, men det r nog inte s mycket att bry sig om....bara du har ett fett rel som inte brinner upp (r reler som gller hr, inte fartreglage)...s gr nog inte de extra procenten nn skillnad....och ven om de skulle gra det r det inte mycket du kan gra t det.....

Lter ju bra....

Comment

Frga om strmfrbrukning

Ok fr det lter ju lite dyrt om ni skulle bygga er frsta med magmotors och liknande utan s mycket erfarenhet :P

Comment

Frga om strmfrbrukning

Tror formeln fr att rkna om Farad till Joule lyder som fljande:

1/2CV^2

S p 24V drar motorerna ungefr 1000A styck i startstrm vilket blir 48000W tillsammans. Under 1 sekund blir vl det 48000J s skulle krva totalt 170 Farad. Rkna sjlv ifall du inte tror mig. :wink:

Comment

Frga om strmfrbrukning

Angende batterierna, jag tror ven att 13Ah batterier skulle fungera, vilket gr att vikten hamnar p strax ver 16 kilo fr tre stycken. Men jag r intresserad av att f hra vad ni kommer fram till, men jag tvekar dock p att ni kan lsa problemet med Ni-Cd eller Ni-MH batterier.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Christian, jag tror dig, siffrorna br dock korrigeras till 36V med en maxstrm p 390A per motor och under drifttiden 0.2s, det skulle ge 5616J (Att f ut 48000J i en yxa skulle dock vara ganska grymt).

5500J skulle vl motsvara ca, 20Farad, vilket ocks det r uppenbart fr mycket s det tror jag att vi kan glmma.

Vi vntar fortfarande p svar frn vran sponsor angende vra batterier. Vart fr man tag p 13AH Odysses batterier i Sverige?

Comment

Frga om strmfrbrukning

En frga till: Hur lng tid brukar det g emellan matcherna?

Comment

Frga om strmfrbrukning

Utrkningen r allts inte fel, den skulle fungera (vad jag vet iaf), men du har inte rknat med spnningsfallet.

Eftersom strmmen i en kondensator r i = dv/dt fr jag genom integration fram ett vrde (som jag dock inte r helt hundra p) som sger att 2000A frn en 170F kondensator i 1s ger ett spnningsfall i kondensatorn p 11.8 V.
                              Eller, fr att frska vara tydlig (jag r inte bra p det) s sjunker allts spnningen och efter en sekund r den nere i 24 - 11.8. Detta r dock inte helt korrekt d jag har frutsatt att strmmen r konstant, vilket den inte blir om spnningen sjunker...dessutom kan man ju fundera p vad batteriet tycker om den spnningen

Comment

Frga om strmfrbrukning

Odysseybatterier kan man prata med Enersys i Sverige om. Vi lyckades f vra 13Ah (535r) batterier efter mycket bnande och bedjande och om du nmner Robot Wars s kommer du nog att f kpa dem billigare iaf.
                                Vra vger 5,2 kg styck och r har egentligen ondigt hg kapacitet fr vr nuvarande strmfrbrukning...men men...de r ju grymt bra .

Lngden mellan matcherna beror helt p hur mnga robotar det r med och om dessa behver laddas/lagas mellan fighterna m.m men runt 5-30 minuter kan det vara. Vi kommer kanske kunna f ett rtt spckat program nsta gng dock eftersom det finns s mnga olika viktklasser p gng .

Comment

Working...
                                X