Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om strömförbrukning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• FrÃ¥ga om strömförbrukning

Som jag kanske har nmnt frut, kommer jag att anvnda startmotorsolenoider fr att kontrollera min drivmotor. De drar en hel del strm, vilket gr dem varma.

Men s fick jag en id. Om man seriekopplar dem (tv och tv), spolarna allts, s borde resistansen i kretsen bli dubbelt s hg. Och d borde strmmen genom kretsen bli hlften s hg och effektfrbrukningen i varje solenoid bli 1/4. Stmmer det hr? Det lter lite fr bra.

Frga om strmfrbrukning

Det gr att spnningen i varje solenoid halveras. Men det spelar nog ingen strre roll, fr jag skulle gissa p att dom kommer aktiveras nd.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Hur mycket strm och hur varma blir solenoiderna ?
      kan du inte bara koppla in ett effektmotstnd till dom ? typ 40 W 6 0hm, snker strmmen till 2Amp.
      dom r vl knappast gjorda fr att vara inkopplade hela tiden ?

Comment

Frga om strmfrbrukning

Christian, det har du rtt i. Det mste betyda att effekt frbrukningen per solenoid blir 1/4 av den ursprungliga. Som jag tidigare nmn, men med en annan motivering (1/2 spnningen * 1/2 strmmen = 1/4 i effektfrbrukning)

Mats, svaren p dina frgor r: mycket, mycket och alldeles riktigt. Ett effektmotstnd r en intressant id. Men innebr inte det att 40w gr bort som vrme frn motstndet?

Comment

Frga om strmfrbrukning

Om vi sger s hr:

* Om du kopplar in en solenoid utan ngot motstnd fr du maximal vrmeutveckling.

* Genom att seriekoppla ett motstnd minskar du totala effekten. Att sen en del av terstende effekt hamnar i motstndet r ju inget att vara ledsen fr....

* (Uppenbart :P )Om du stter fr stort motstnd kommer de inte att dra.

* De krver mest strm nr de slr till.

* En eventuell lsning: Lt varje solenoid koppla in motstndet nr de har slagit till, t.ex. med en microswitch.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Nu behver jag verkligen en del hjlp hr. Till att brja med s tyckte jag att det hr med effektmotstnd var en jttebra ide, men nu har jag rknat lite och brjat tvivla.

Jag har frsk mta resistansen i solenoiderna med mtutrustning som kan mta ner till 1ohm men utan att lyckas f ngot vrde. Det betyder att resistansen borde ligga ngonstans mellan 0,1- och 0,5 ohm (mindre kan det inte bara va, fr det skulle ge en vansinnigt hg strm). Sg d att jag vljer ett motstnd p 3,3 ohm, vilket borde begrnsa strmmen till ca 3,6 A. Eftersom spnningen frdelas ver motstndet och solenoiden i frhllande till resistansen i dem, s borde frdelningen bli ungefr (rknat p 0,1 ohm i solenoiden):

11,6 V ver motstndet.
            0,4 V ver solenoiden.

Det medfr ett uppenbart problem. Solenoiden kommer med mycket stor sannolikhet inte att sl till. Mina frgor r; Stmmer mitt resonemang? Och r motstndet i en solenoid (allts en spole som i en elektromagnet) verkligen s lg? Eller r det ntt skumt med just spolar som gr att det inte gr att mta utan att det gr en ansenlig strm igenom dem? (-- Bara en ide jag fick.)

Comment

Frga om strmfrbrukning

Spolar har en induktans, som gr att de gr strre motstnd i tillslaget, men nr de vl r dragna, har de motstndet som du har mtt upp...

(Sen r det ju inte skert att din mtare mter rtt vid s sm vrden)

S, inget strre fel i ditt resonemang. Har du tillgng till motstnd att experimentera med? Eller kanske ett lab-ntagg? Lite trkigt om man mste kpa motstnd fr att testa....

Comment

Frga om strmfrbrukning

Aha, precis vad jag misstnkte. Gr det att frutsga hur mycket resistansen kar? Och betyder dethr att solenoiden kommer att sl till fr att sedan inte dra ngon strm alls? eller betyder det att den inte kommer sl till alls?

Mtutrustningen kan bara mta ner till 1 ohm och eftersom den inte uppvisade ngon resistans alls s mste resistansen vara under 1 ohm.

Tyvrr s har jag inte tillgng till motstnd eller bttre mtutrustning samt ntaggregat. S jag mste chansa eller strunta i motstnden och seriekoppa dem 2 och 2 istllet, fr att minska effekten.

Comment

Frga om strmfrbrukning

Nej, det betyder att den drar till utan fr mycket frbrukning, men sen brnner en hel massa energi genom att vara p.

Sen tycker ju jag att det verkar orimligt att resistansen r s liten, borde du inte ha frstrt microswitchar, etc. nr du slog p dem?

Sen finns mjligheten (om du har en billig multimeter) att den mter illa vid lga vrden, dvs att den visar 0 ven om det kanske r ngra ohm....

Comment

Frga om strmfrbrukning

Kp en rulle stltrd och testa dig fram. Stltrd r klart underskattat som effektmotstnd.

Ha Kul
                    STB

Comment

Frga om strmfrbrukning

Hmm, intressant ide.

Comment

Frga om strmfrbrukning

kan du inte prova att rkna fram motstndet? OHM,S lag: R=U/I d.v.s motstnd (ohm) = volt/ampere, prova annars om du har ett ntgregat som kan stllas in p 12 v och styra strmstyrkan s kan du prova att dra ned strmmen tills att relet slpper och lgga strmmen sg en amp ver det vrdet med ett motstnd, s blir spolen lite svalare och energisnlare :-))

Comment

Frga om strmfrbrukning

Jag har ingen multimeter som kan mta s stora strmmar.

Jag har dock exprimenterat lite med stltrd och kommit fram till att jag mste kpa en ny multimeter fr att frhoppningsvis f vettiga vrden. Eller kanske lna en frn skolan slnge. Fr se...

Comment

Frga om strmfrbrukning

Kanske en dum frga...men kan du inte lna ett ntagg frn skolan? Kanske bara jag som fr lna snt....(Jag fick t.o.m. lna oscilloskop...men gjorde inte det, fr jag ville inte ta det p cykeln)

I annat fall kanske du kan slpa dit grejerna...

Comment

Frga om strmfrbrukning

Ush, jag har tagit med mina grejor till min skola flera gnger, men det blir s jobbigt fr att alla ska frga vad jag hller p med och s hller dom p och peatar p och........Gaahhh!
                              Fr knappt ngot gjort! Men det kanske r min skola, kanske gr bttre fr alla andra.

Comment

Working...
                              X