If this is your first visit, be sure to check out the FAQ. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. Please email info@fightingrobots.co.uk if you have any questions.
Jag har bara en frga. Hur rknar man ut kraften i en spinner? Christian har ju tydligen gjort lite berkningar, men hur ser dem ut? „r inte kraften:
w * w * I / 2
dr w r farten och I skivans trghetsmoment eller nt snt?
Det finns ett flertal stt att rkna ut energin i en spinner. Det enklaste r nog att anvnda kalkylatorn som Team Cosmos har p deras hemsida, den r dock inte helt exakt, utan har en 1% felmarginal:
Ett mer avancerat stt r att rkna fram allting matematiskt. Har du tillgng till nfon fysikbok p universitetsniv finns det oftast massor av roliga formler dr, ven om man inte behver alla utav dom.
Sen tror jag ven att Paul Hills en guide till spinners p sin hemsida:
Jag har inga mattebcker dr jag r nu tyvrr, men trghetsmomentet fr man vl fram av att ta integralen p spinndiskens kurva? Det jag ville f reda p var om farten r spass mycket viktigare n tyngden.
Farten gr mycket fr den teoretiska energin, men mer exakt n s r svrt att svara. Allt beror p skivans form och vikt, samt var vikten ligger placerad p skivan.
Att ha vikten lngs kanten p skivan r av frklarliga orsaker mycket effektivare n att ha en solid skiva. Testa och exprimentera lite med ngon av de ovanstende kalkylatorerna, s mrker du skillnaden.
Comment