Announcement

Collapse
No announcement yet.

Störningar och mottagare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Störningar och mottagare

1. Har ngon av teamen hr i sverige kopplat en antenn frn mottagaren och ut frn roboten (som typ 101 har gjort) och isfall hur? 2. Har lst runt lite p forumet och lst om att motorer mm orsakar strningar i mottagningen och undrar d hur ni har gjort fr att minska dessa strningar?

/Gizz

Strningar och mottagare

1, Vi ldde fast en skrmad kabel (liten bnc) i mottagaren (mitten till antennen och skrmen till jorden i mottagarens elektronik). Sedan skalar man bort den skrmade del av kabeln som sticker ut ur robotens kropp fr bsta mottagning.
    Det kanske gr lika bra att anvnda den befintliga kabeln som kommer med mottagaren men den brukar vara vldigt kort...

1b, Bygg in mottagaren i en egen metallbox (s.k Farradays bur). Det tar bort vldigt mycket av strningarna. Antennen och vriga kablar mste dock sticka ut frsts .

2. Frsk att montera mottagaren s lngt ifrn all vrig elektronik som mjligt, srskilt motorerna. Man kan ven tvinna ihop motorernas + och - kablar fr d bildas inte lika stora magnetflt ifrn dem. Sedan kan man anvnda sig av kondensatorer p olika stt fr att drastiskt minska strningar. Detta r dock ett litet kapitel fr sig...terkom om det skulle behvas s finns det skert folk hr som kan hjlpa dig.

Comment

Strningar och mottagare

Men ska du inte bertta om eran biologiskt nerbrytbara antenn?

Comment

Strningar och mottagare

FRA har ett bra dokument om radiostrningar. Fel byggt kan ven att ha mottageran i en metalllda ge strningar. Dokumentet heter 2004 EMI Guidlelines, och ni finner det hr: http://www.fightingrobots.co.uk/safety.htmhttp://www.fightingrobots.co.uk/safety.htm

/Tomas

Comment

Strningar och mottagare

Tack fr svaren, jag ska kolla in lnken nr jag kommer hem! Frresten ska det inte helst vara en aluminiumlda man byger in mottagaren i? Hjlper det om man bygger in fartkontrollerna i ldor ocks? Biologisk nedbrytningsbar antenn lter skumt, bertta!

Comment

Strningar och mottagare

„r det inte bttre att du bygger ihop ngot, och frgar nr du fr problem?

Comment

Strningar och mottagare

Det gr ingen skillnad om ldan r av aluminium eller ngot annat material, s lnge som det r ngon metall som isolerar strningar.

Comment

Strningar och mottagare

He he, Christian frskte att vara lustig. Om man tittar noga p bilderna p Bad Teeth (namnet p frsta roboten) s ser man att antennen sitter fasttejpad p en skranglig gren som lg bredvid arenan .
                Nden har ingen lag...

Comment

Strningar och mottagare

S aluminium fungerar, underbart! Har nmligen lite tunn aluplt som skulle passa finfint till det hr. Jag var lite fundersam eftersom aluminium inte r magnetiskt (eller minns jag fel nu?).

Comment

Strningar och mottagare

Korrekt, men vad jag vet r det betydande att det r elektriskt ledande, alu r dessutom en utmrkt ledare.

Comment

Strningar och mottagare

Jo man fr vl bygga frst d :/

Comment

Strningar och mottagare

Okay, jag trodde att det kanske hade ngot med de magnetiska egenskaperna att gra eftersom man pratar om elektromagnetism...

Lite off topic kanske, men jag upptckte just att min robot brjat rosta :sad:. Ganska rejlt ocks. Men snart r det ju sommarlov...

Comment

Strningar och mottagare

fan du fr anvnda den lite mer

Comment

Strningar och mottagare

Har tnkt p det med att lda kondensatorer p borrmaskinsmotorer fr att minska strningar, kan nn ge ett svar p ungefr hur stora spnningar/strmmar de ska klara och vilken kapacitans? Vilken sort r det, r det tantalelektrolyt?

Comment

Strningar och mottagare

Inte tantalelektrolyt.
                              Keramiska r vl bst....

Men...har du problem med strningar?

Comment

Working...
                              X