Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att skydda reläer.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Att skydda reläer.

Jag har tidigare anvndt dioder fr att skydda reler frn den strmpuls som genereras av motorn nr man slr ifrn strmkllan. Men det fungerar ju inte om man vill kunna vnda polerna utan att vnda dioden, eftersom det d blir kortslutning.

Jag har frsttt att det ska kunna gras med kondensatorer istllet. Men hur ska jag veta vilken kapacitans och maxspnning o.s.v. det ska vara p kondensatorn?

Motorn i frga r p 24V och 200W.

Att skydda reler.

Behvs det? Min erfarenhet (framfrallt frn en vindrutetorkarmotor@24V) r att om relerna r tillrckliga behvs det inte, och om relerna r fr sm spelar det ingen roll hur mnga dioder du stter dit...de smller i smbitar nd.
    Det borde dock kunna ha betydelse om relerna r p grnsen.

Fr att komma till svaret, s gr det med dioder. 4 st (per motor) nrmare bestmt...placeras ver varje kontakt p relerna.
    Se bara till att f tag p riktiga dioder...nr jag gjorde det hade jag ftt tag p zenerdioder...de small fint

Comment

Att skydda reler.

Tack, men jag frstr inte hur du tnker att de ska kopplas.

Comment

Att skydda reler.

Men gr det inte krngligt fr dig. Kp bara ett par vanliga 24V reler fr lastbilar. Dom kostar inte mycket, men klarar nd av betydligt mer n vad din motor drar.

Comment

Att skydda reler.

Till varje sida av motorn, s kopplar du en diod mot batteri+ och en mot batteri-. Du ska d montera dem s att de inte leder strm normalt stt...dvs den vita linjen mot batteri+, resp. den svarta sidan mot batteri-.

Comment

Att skydda reler.

Christian, har du ngot tips p inkpsstlle?

Jonas, okej.

Comment

Att skydda reler.

http://www.elfa.se/>

Comment

Working...
              X