Announcement

Collapse
No announcement yet.

OFF TOPIC - Elektronik/Mekanik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: OFF TOPIC - Elektronik/Mekanik

Urskta om jag stller en dum frga, men det r en sak jag undrar ver...

Antag att jag har en aningen flexibel likspnning, som beroende p humr varierar mellan 15 - 30 volt,
    och jag vill ansluta en resistor eller annan komponent som genererar ett konstant spnningsfall p 10 volt,
    oavsett hur stor den ursprungliga spnningen r.

Vad skall jag d anvnda mig av??
    Attached Files

Comment

Det hade hjlpt att veta vad syftet var. Beroende p hur stor strm du kr igenom den och hur mycket spnningen fr variera med strm och temperatur s finns det olika lsningar. Den enklaste r en Zenerdiod p 10V. Jag hittade 40st zenerdioder p 10V p ELFA. Visst ser t.ex. 70-064-85 Zenerdiod DO-41 plast 10V 2W ut att passa bra?

Comment

Hade tnkt lra mig hur det fungerar, s att jag kan bygga en egen cut-off lngre fram.
        Har inte hittat en sdan modell jag vill ha, s jag tnkte frska fixa en egen.
        Problemet r bara att jag har glmt s mycket ifrn elektronikkurserna...

Dioden du lnkade till skulle nog skert fungera, men jag har inte ngon direkt erfarenhet av zenerdioder sedan frut.

Comment

Om du bara vill rdda dina battreier s skulle jag vilja fresl en annan lsning. I en robot vill du nmligen aldrig koppla via reler eller andra saker som kan g snder och orsaka frlust. Istllet vill du ha en varning nr batterit brjar ta slut. En zenerdiod, tv transistorer, ngra motstnd och en summer kan 'ganska ltt' kopplas s att det brjar pipa nr spnningen sjunkit under zenerdiodens spnning.

En 37-878-04 Piezoelektrisk signalgivare lter vldigt mycket och drar inte mycket strm.

Comment

Med verhngande risk fr att jag gr bort mig tnkte jag frga om en sdan hr koppling skulle fungera...?

Tanken r att lysdioden lyser nr lnken sitter i, under frutsttning att spnningen r hgre n zenerdiodens grnsvrde.
            Attached Files

Comment

Det r enklare att uppmrksamma en ljudsignal, och det r bttre att ha ngot som sls p nr batteriet brjar sina. Jag freslr den hr kopplingen:

[attachment=0:2ehgdl1t]Summer.png[/attachment:2ehgdl1t]
              Jag hittade ingen symbol fr summer s jag satte dit en lysdiodsymbol istllet. Om du vill s stt dit bde en lysdiod och en summer i serie.

Man kan hja volymen genom att minska p R3. Kp ngra stycken vrden mellan 47k och 680k s har du att vlja bland. Tnk p att den drar mer strm ur det redan tmda batteriet ju lgre vrde du vljer.

Vlj en zenerdiod ur samma serie som 70-064-85 s fr du en ganska tlig plastkapsel. Vilken du vill ha beror ju p nr du vill att den lser ut.

C1 r fr att frhindra falsklarm nr det mycket korta stunder blir spnningsfall i batteriet. Den kanske inte alls behvs eller kanske skulle vara strre eller mindre. Du kan ju testa lite.
              Attached Files

Comment

Sg en riktigt cool sak en kompis lnkade: http://www.youtube.com/watch?v=tPg1ZMiC ... r_embedded

Comment

Working...
                X