Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga min första robot

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga min första robot

Jag har bestmt mig fr att bygga en robot s jag har ngot att pilla med. Jag har en budget p 600kr s den kan inte va s stor. ca 500-750g jag kommer inte tvla med den s viktklasserna spelar ingen roll.

Jag har redan en radiostyrning och en stor skiva plexiglas till chassi. Men jag behver frslag p bra/billiga motagare,fartregelage och motorer 2st till drivning och en med mycket hg rpm till ett spinner vapen.

Re: Bygga min frsta robot

Hej Hampe, och vlkommen till Forumet!

Att du har en radiostyrning sen innan r en bra bas, men hur mnga kanaler och vilken frekvensband (27MHz, 40MHz, 2,4GHz) r den p?

Som en start skulle jag rekomendera att bygga en myrviktare (ca. 150 gram fr rullande, 225 fr gende), men det kan g att bygga en Fjdderviktare p lg budget ocks, lite tight men det kan g.

Comment

Radiostyrningen har 4 kanaler och r p 35MHz.

Frn brjan tnkte jag gra en myrviktare. Men 150g kndes s lite och fjderviktare p 12kilo kndes s mycket. S jag tnkte gra ngot dremellan efter som jag nd aldrig kommer att tvla med den.

Comment

Hej och vlkommen till forumet .

Jag hller i princip med Jocke (flippt) med att det vore nog roligare fr bde dig och andra om du kunde satsa p att bygga en robot som skulle kunna ha ngra motstndare. Myrvikt (150 gr) r lite litet ibland s jag skulle sikta p 12 kilo vilket r vldigt vanligt i Europa eller kanske en 6 kilos vilket de tvlar mycket med i Finland.

5-600 kronor skulle mycket vl kunna g att bygga ihop en rolig 6 kg eller 12 kg med bara man inte r rdd fr att frga runt lite hos olika skrotar eller smeder m.m om lite billigt material. Glasmstare r ocks bra med olika plaster som Lexan och hdpe.
        Det finns ju ven lite billiga borrmaskiner m.m p Jula, Rusta eller Clas Ohlson m.m. Men frga runt lite p forumet innan s att du inte kper en sort som kanske inte gr s bra att modifiera till roboten.

35 Mhz r egentligen avsett fr flygande modeller s det r ju inget som gr att anvnda p ngon riktig tvling men som testbygge s funkar det vl antar jag .

En motor med hg rpm r inte alltid den bsta lsningen till en spinner tyvrr. Den kanske kan komma upp i hga varvtal men kommer hgst troligt att sakna ngon kraft i sjlva trffen. En stark motor (kanske med en vxel ditsatt) r nog en bttre lsning d.

Hmm..det blev lite negativt detta men det r inte min mening . Jag vill bara att det blir s rtt som mjligt fr dig frn brjan s att du inte ledsnar direkt fr att roboten inte blev vad du hoppats p.

Lycka till och vi finns hr om du har ngra frgor .

Comment

Tjena Hampus, och vlkommen hit!

Det finns ett antal mer eller mindre officiella klasser fr sm robotar.
          Du kan ju ta en titt p den hr lnken och se om du hittar ngot intressant...

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Comment

Att sga att man inte kommer tvla med sin robot knns nstan lite som slseri med pengar, men om du vill ha en test robot att kra p kksbordet s r det upp till dig.

Som Marcus (SwedeMac) skrev, s r 35MHz gjort fr Flyg endast, men jag ser inga problem eftersom de tvlingarna/mten vi kommer vara p inte r i nrheten av ngon flygflt fr modellplan.
            Lite info om att anvnda 35MHz: Om det finns tv med samma frekvens och den ena krashar planet p grund av strningar, s mste du ha en rd vimpel med frekvensen p, annars s r du skyldig till att betala nytt modellplan.

Antingen 6 eller 12kg gr ocks bra, men helst ingen klass mittimellan d det finns redan fr mnga av dom (kommer inte kunna rkna dom p mina fingarar och tr). Eller varfr inte bara frska landa mellan 6 och 12kg?

Ett till tips r att INTE brja med spinner vapen. Det r mycket svrare att bygga n vad man tror och det r inget man lr sig p frsta taget. Jag brjade bygga min frsta robot (Myrviktare) 2002, och det var inte frrn 2007 som jag brjade planera p ett spinnervapen, bde p Myrviktare och Fjderviktare.

Billiga skruvdragare som sagt finns p olika stllen, men har du tur s finns det p skroten ocks.
            Nr du kper nya skruvdragare s kan du anvnda dig av de batterierna som fljer med till av driva roboten.

Comment

Hej och vlkommen till forumet !

En liten frga bara, var i landet bor du ?

Vad kul att du hittat hit.

„r det nt du undrar ver s stller vi ALLTID upp med hjlp.

Om du har msn s vore det perfekt att kunna lgga till dej dr, min msn r: mats_katrineholm@hotmail.com
              Skriv robot eller nt liknande som mne s vet jag vem det r som vill adda mej.

Vi (Jag iallafall) har delar att slja om du behver nt s hr bara av dej, har ex.v 12 volts skruvdragarmotorer, plast, kablar med passande kontakter mm mm.

jag kanske lter som en prylhallick nu

Mats

Comment

Hej igen!

Jag r bort rest och har inte tillgng till dator. Jag skriver p en mobil s texten kanske blir konstig.

Jag bor i motala s det kommer nog inte vara mgra tvlingar srsilt nra. Men 6kg lter mycket bra i vilket fall.

Matts jag addar dig nr jag kommer hem.

Ngon som kan lnka ngra bra afrer.

Comment

Om du tnker bygga en liten robot s kan du prova Hobbytronik.
                  Dom kanske inte har vrldens strsta sortiment, men dom har en
                  del saker iallafall... http://www.hobbytronik.se/

Comment

Motala ligger inte s lngt ifrn –rebro, dr vi kommer ha vrat nsta RobotMte.

Om det r din frsta robot s kan jag fresl lite nybrjar grejor man kpa:

Motorer: Borrmaskiner/Skruvdragare frn Clas Ohlson, Jula, –verskottsbolaget, Bauhaus etc. Det finns mnga stllen att kpa det p. Det rekomenderas att dom r p mellan 12-18V.

Fartreglage: Detta r ett ganska varierande svar beroende p vad man bygger och vill kosta p sig.
                    Riktigt billiga fartreglage, bestr av 2 Servon, vars servo horn slr till p MikroBrytare som r koppladde till motorerna. Dock blir det lite rycker roboten till fr att den har bara en hastighet, vilket r full fart. Ett s kallat bang-bang system.

Servon: MFT eller lokal hobby butik.

Mikrobrytare: Clas Ohlson, Kjell & Co

Annars s kper du ett frdig fartreglage. Detta finns flera olika mrken och modeller. Den populraste (fr tillfllet) r Sabertooth 2x10 RC, enkel att anvnda och passar mellan 1-12kg. Kolla ven p www.Technobots.co.uk fr billigare pris p Sabertooth.

Det finns flera andra fartreglage, men de har jag ingen koll p.

Hjul:
                    Kanske frn Clas Ohlson och deras hobbyhjul? Lika mycket alternativ hr som borrmaskinerna.
                    UkRobotics.co.uk sljer ett kit dr man fr med hllare som passar de flesta borrmaskin motorerna, samt hjul som r bara att skruva p fljer med.

Batterier: Biltema Blyack, eller teranvnda de batterier som fljer med borrmaskinerna.

Annat: Skrothgen eller liknande.

Comment

Jag har letat runt lite efter skruvdragare. Men har knappt hittat ngra under 300kr finns det inga billigare lngre?

Jag har ven brjat bygga lite p en myrviktare. Den kommer att heta uneven p grund av alla ojmna kanter.

Hjul och motor frn en gammal leksak. Riktigt ful men nd.

Comment

Hej igen!

Hr kommer ngra tips p billiga skruvdragare:

P Jula finns det en skruvdragare av mrket Meec fr 159 kronor. ( Artikelnummer 060105 )
                        De har ven 2 stycken 3,6 v miniskruvdragare fr 149 spnn styck. ( Artikelnummer 060055 samt 060110 )

Hoppas att dessa priser fortfarande r aktuella...

Comment

Working...
                        X