Announcement

Collapse
No announcement yet.

ROBOTMÖTE 2009

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: ROBOTM–TE 2009

Det lter bra.
    Flygbiljetten gr inte att avboka, s jag hoppas verkligen att mtet inte blir instllt...

Comment

swedemac: Behvde du hjlp med att laga eller skaffa nya ventiler ?
      Vet var det gr att f tag p ventiler i Katrineholm, men dessa kostar nog ganska mycket.

Comment

Originally posted by mattan
        swedemac: Behvde du hjlp med att laga eller skaffa nya ventiler ?
        Vet var det gr att f tag p ventiler i Katrineholm, men dessa kostar nog ganska mycket.
        Nej d . Jag har top notch B¼rkert ventiler s dr r inga problem. Mitt problem r min ringa erfarenhet att koppla ihop pneumatikslangar, d helst ocks utan att de lcker :P. Det r nmligen just vad de gjort frr...

Comment

Jag kollade med vran Plan B lokal, tyvrr s kunde vi inte lna den d de bygger om.

Enligt vderprognosen s kommer det regna nsta helg, s jag ska ringa och kolla med kommunen om det finns lokal att lna istllet.

Comment

Vi tnkte samlas 8:00 fr att packa ihop de sista delarna som vi inte vill frvara i en krra under natten. Frmodligen r vi p vg strax efter 8 och r d framme i –rebro mellan 12:00 0ch 13:00.

Kan lokalen du fixar klara en HW-strid? „ven betongvggar kan ju behva skyddas om de inte inte redan r i dligt skick. I annat fall behver vi ngon form av skydd.

Ha Kul
            STB

Comment

Hur gr det med lokalen? Har det ordnat sig?

Comment

Jag har nu precis ringt en skola om att hyra deras gymnastiksal som ligger inte allt lngt ifrn tennisplanen, men de kunde inte sga skert och skulle ringa tillbaka p eftermiddagen.

Om det blir dligt vder s mste vi infrskaffa underlag s vi inte frstr gymnastik golvet. Det billigaste jag har hittat r Hrd board, 1220x2440mm, kostar 59kr skivan Lnk. Fr att tungviktarna ska f plats s behvs det rtt s mnga skivor. Tror ni 3,5x5m skulle rcka? Och s klart s delar vi alla p kostnaden s det kommer i slutndan inte bli s dyrt.
                Som skydd p sidorna s tar vi och anvnder lastpallar, som vi har gjort frr.

Comment

En HW behver mycket strre yta. En riktig arena fr HW r 10m x 12m. Jag skulle dock tro att 7,3m x 7,3m duger ven om det begrnsar mjligheten att manvrera som vi vill. D skulle golvet g p ca 1000kr. Vi behver ocks ganska mycket dubbelhftande tape till skivorna fr att hlla fast dem i golvet. „ven lastpallarna behver ngon form av faststtning om de inte fr std av vggarna. Rawbot flyttar ju ganska enkelt en betongsugga p asfalt s ngra lastpallar p halt golv kommer inte ens att att snka farten. Sjlv har jag inga bra ider p hur man kan f fast lastpallar. Kanske om man stller en sugga p varje. 26 pallar och 13 suggor rcker om man placerar arenan i ett hrn s att tv kanter fr std av vggar.

Den roligaste incidenten jag varit med om med Rawbot var nr den var med p ett seminarie i en konferensanlggning. Dr visade vi upp styrsystemet som r baserat p en FPGA frn Altera. En av deltagarna fick hjlpa till att kra ut den frn lokalen. Han trodde markfrigngen var tillrckligt hg fr att kra ver en sdan dr mjukt rundad aluminiumtrskel. Istllet plockade vi med oss hela trskeln ut virad runt fronten p Rawbot.

Ha Kul
                  STB

Comment

Jag hoppas att jag inte verkar alltfr negativ nu, men jag r lite skeptisk till tanken p
                    att kra strider i en gymnastiksal. Detta efterssom ett sdant golv r dyrt som stryk,
                    och att garna i vanliga fall r s rdda fr mrken att eleverna som anvnder salen
                    inte ens fr anvnda vilka skor de vill...
                    Och jag har en knsla av att en robot, oavsett viktklass, r betydligt farligare fr golvet
                    n ett par skor med fel sula...

Nu har jag visserligen inte ngon tungviktare, men ven om jag hade det s skulle jag
                    inte vilja kra den p ett svindyrt golv, med bara 3 mm trfiberskiva som skydd.

D tror jag mer p att anvnda asfaltplanen trots allt. Om det finns trd eller kraftiga stolpar
                    p sidorna av planen s kanske vi kan spnna en stlwire tvrs ver och sedan gra ett
                    tak av pressenning. Anvnder man en eller tv stycken pressenningar p 7,2 x 12 meter s
                    borde man kunna gra ett ganska stort tak, och d skulle man inte behva oroa sig ver att
                    frstra underlaget. Vad tror ni om det??

Comment

Jag skulle med alla medel vilja slippa ha det inomhus, s jag tycker det r en jtte bra id. Vem r det som har snna presseningar d?

Comment

Hller med om att det kan bli lite svettigt att kra HW:s inne i en gympasal. Klart att det gr att fixa men till vilket pris och hur lng tid tar det att fixa allt? Hoppas att jag inte r fr negativ heller...det gr skert att lsa med alla vra hjrnor ihop .
                        Annars kanske presenningsiden funkar ocks? Blir nog billigare iaf.
                        Bst blir nog om du fixar sol Jocke :P.

Fr vrigt s testkrde jag roboten idag med lite blandade resultat. Det positiva var att failsafen p Spektrumradion fungerade ypperligt. S fort man stngde av radion s dog allt p roboten.
                        Det negativa var att radion och fartkontrollen (Vantec) inte verkar vilja bli kompisar. Motorerna rr sig inte synkat och jag kunde inte hitta ngon jmn rytm hur jag n frskte att byta kanaler och trimma spakarna. Jag antar att det r ngon instllning som mste gras p radion fr att anpassa den till robot istllet fr helikopter som r standardutfrandet.
                        Ska luska lite och hoppas jag hittar nt.

Tnkte fylla p CO2-tuben idag och fixa nya slangar till vapnet. Det sket sig rejlt . Det visade sig att i stort sett alla som fyller p koldioxid antingen var p semester eller s hade de slutat med det, samma sak med slangarna. Till sist hittade jag dock en firma som kunde hjlpa mig s jag gjord mig redo att ka dit...men d ringde farsan och ville ha hjlp med att hmta ngra stora gipsskivor och jag blev tokfrsenad . Resultatet blev att jag mste hmta tuben hos dem p fredag samt fixa slang nnstans samtidigt. Till saken hr att jag mste jobba som en gnu bde torsdag och fredag med mitt fretag. Suck...samt att det kostar 350 kronor att fylla p gasen. Sjukt dyrt. I England skulle de skratta sig hesa om de hrde att det kostar s mycket.

I vrsta fall blir det vl till att kra utan vapen och med gamla radion . Vore otroligt trist i s fall nu nr jag stllt in mig p att ha en fullt fungerande robot p ett mte fr en gngs skull....Grrrr .

Comment

Det finns billiga presenningar p Rusta vet jag.

Comment

P Bygg Max har dom enligt hemsidan pressenningar p 7,2 x 12 meter fr 259 spnn styck.

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21372.aspx

Jag vet inte om ett sdant improviserat tak skulle fungera i praktiken,
                            men det kan ju vara vrt att fundera p iallafall..

Comment

Det kan nog funka, ska kolla om vi har ngon hemma eller om man kan lna frn grannskapet. Om folket som kommer p Robot mtet har pressening s kan dom grna f ta med sig. Vi behver visserligen inte strcka ver hela planen, men just strre desto bttre.

Comment

Jag har en liten pressening som jag kan ta med. Vi behver ju en del rep eller vajer ocks. Frmodligen rcker mitt rep en vnda ver en tennisplan, men skert inte tv. Vi lr behva ganska mycket fr att kunna hlla upp alltihopa.

Ha Kul
                                STB

Comment

Working...
                                X