Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag tycker de dr med en kompressor lter bttre fr man kan ju som Jonas sger s skulle man ju kunna trycka in ntt batteri dr de finns plats.

Comment

Det finns dock en enkel skillnad mellan att ha en flaska kolsyra eller en kompressor. Eftersom jag rkar ha en flaska kolsyra p 7 kg hr liggande bredvid mig, s kan jag bertta att den 14 cm i diameter och ungefr 60 cm lng (inklusive ventilen). En sdan flaska motsvarar ungefr 400 liter kolsyra vid 10 bar.

Skulle du byta ut detta mot vanlig luft (som man fr ur en kompressor), s skulle du istllet behva en tank p 400 liter (ifall kompressorn arbetade vid 10 bar). Anledningen till den stora skillnaden r att kolsyra frvaras vid ett mycket hgre tryck (ungefr 68 bar). En annan anledning r ven att nr kolsyra frvaras vid 68 bar s vergr det till flytande form (vilket gr att det tar nnu mindre plats).

Men ifall du skaffar en kompressor som arbetar vid 68 bar s rcker det med en tank p ungefr 35 liter. Men du kommer snart att inse att en sdan kompressor r nstan omjlig att hitta (att hitta en kompressor som arbetar vid 10 bar kommer att vara svrt nog).

Men sen mste du ven hitta ngot stlle dr du kan f plats med motorn och alla batterier. Var hade du sedan tnkt placera kompressorn och lufttanken p 400 liter? Kanske binda fast dom i ett lngt rep och slpa dom efter roboten?

Ifall en gasflaska inte rcker s kan du alltid stoppa in ngra mindre gasflaskor verallt dr du fr ledigt utrymme (precis som man hade kunnat gra med batterierna till en kompressor).

Comment

Frgan r om det verkligen behvs en kompressor som r S… stark att den klarar 10 bar?

Motorn och batteriet/rna kommer att finnas placerade ngonstans i magtrakten. Eller eventuellt utspridda p lmpliga stllen.

Kompressorn och lufttanken kommer ENDAST att anvndas nr jag testar roboten.

Det kommer finnas en lng tryckluftslang mellan roboten och den stora kompressorn.

Roboten kommer allts INTE att slpa runt p den stora kompressorn!

Comment

Jag skojade bara! Det r klart att roboten blir begrnsad om du ska slpa en kompressor efter den.

Om kompressorn behver klara 10 bar eller inte beror p hur stora kolvarna du kommer anvnda, men hur som helst s behver du en vldigt stor lufttank. Men att bara ha en kompressor och motor kopplade direkt in i systemet kommer inte fungera bra.

Ska du anvnda en kompressor s r en lufttank ett mste!

Comment

Okej, tv frgor:

1. Varfr kommer det inte fungera bra att koppla en kompressor direkt in i systemet?

2. Varfr r lufttanken ett mste? Vad har den fr uppgift/syfte?

Comment

Jag ska inte lgga mig i detaljerna i de dr utrkningarna, men jag anser nd att de r felaktiga.

Det kommer att fungera utan tank, men om du behver mycket luft under kort tid, t.ex. om du anvnder en eller bda armarna samtidigt som du rr benen, kommer det att g lngsammare, och svagare. Det kanske inte lter s farligt, men det kommer vara illa om du t.ex. springer och anvnder luft till ngot annat, vilket kan innebra att du fr minskad kraft i benen, vilket innebr att den snubblar.

Det r dremot direkt felaktigt att sga ngot om storleken p tanken utan att veta hur stora kolvar du ska ha.

Frresten, en liten detalj, tnk p att en kompressor lter en del. Det kanske mest r positivt, men du kan ju ha det i tanke nr du vljer.

Comment

Jonas, jag kunde inte ha sagt det bttre sjlv! Det fungerar utan en lufttank men det gr lngsammare.

Sen sa jag aldrig att han behvde en lufttank p 400 liter, bara att det skulle motsvara en flaska kolsyra p 7 kg (vid 10 bar).

Comment

Ngon som ftt kolsyra i skallen hr ??? (syrebrist)

Comment

Jod!

Comment

LOL...jag tycker bara det verkar mer realistiskt att f ihop det med kompressor...

Comment

Ja Jonas, det stmmer. Den dr kompressorn lter inte dum. Jag kopplar kompressorn till en styrmakapr som styr ut all tryckluft till de olika hydralerna.

Men jag tror nd att jag ska vnta lite med armrrelserna. Jag koncentrerar mig frst och frmst p att f roboten att g!

Comment

Jag antar att du menar en 5/2 eller 5/3 ventil.

Comment

Ja, det kan nog stmma.

Hur mnga dubbelverkande hydraler kan de ventilerna kontrollera?

Comment

En.

Rtta mig om jag har fel, men du br anvnda 5/3-ventiler eftersom du vill ha proportionell kontroll.

Comment

En 5/2 eller 5/3 ventil kan kontrollera en dubbelverkande cylinder. Detta kanske kan vara till ngon hjlp?

http://www.killerhurtz.co.uk/howto/diagram.jpghttp://www.killerhurtz.co.uk/howto/diagram.jpg

Sen glmde jag ven nmna detta frut, det finns en avgrande skillnad mellan en 5/2 och en 5/3 ventil. Med en 5/2 ventil gr alltid gasen till ngon av sidorna p cylindern. D du aktiverar ventilen ndras fldet till den andra sidan.

Men en 5/3 ventil har tre lgen, men du kan aktivera ventilen p tv olika stt. P frsta sttet kommer gasen fram till ena sidan av cylindern, och p det andra sttet kommer gasen till den andra sidan av cylindern.

Comment

Working...
                                X