Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga en fungerande Terminator i skala 1:1

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, det lter ju bttre att ha en flaska fylld med kolsyra istllet fr en motor som man ska frska trockla in i roboten! Detta lter mycket smidigare! Frgan r bara hur L„NGE en sn dr tub rcker p ett ungefr? Och hur STOR den r?

Comment

Och hur dyr den r?

Om jag var du skulle jag definitivt satsa p elmotor med kompressor.

Det finns olika storlekar av koldioxid-flaskor, som (naturligtvis!) rcker olika lnge. Dock tror jag inte att du fr ngon bra gngtid om du bara ska ha en flaska, eftersom du inte kan f in en stor flaska. Du kan ju anvnda flera sm, men det blir ett h-vete att byta d. Sen ska du ju ocks fundera p var du kan fylla p flaskorna. Och till vilket pris.

Vilket du n vljer s tycker jag inte du ska brja med det. Du kan ju koppla in en vanlig ntdriven tryckluftskompressor (som jag antar att du har tillgng till). Sen nr du ser att lederna fungerar, och hur mycket luft de behver, kan du vlja flaska eller kompressor.

Comment

Ett mycket bra frslag! Dessvrre s har jag inte ngon tryckluftkompressor stendes i garaget just nu, men jag fr vl inskaffa en nr det blir dax fr det.

D borde jag kunna gra precis som du sger; lta tryckluftkompressorn st BREDVID roboten och lta en lng tryckluftslang sticka ut ifrn ryggen p roboten.

P det viset kan den f hur mycket luft som helst och hur lnge som helst! Det borde passa perfekt under instllningsperioden!

Comment

Nackdelen med en batteridriven kompressor r att det vldigt lng tid innan den fr upp ngot tryck. „ven den minsta av cylindrar kommer ta vldigt lng tid att ppna.

Men flaskorna man frvarar kolsyra i mts inte efter volymen, utan efter vikten. Har du 1 kg komprimerad kolsyra motsvarar det 570 liter gas vid 1 bar, eller 57 liter gas vid 10 bar.

Comment

–h? tar vldigt lng tid???

Det beror ju p storleken av kompressorn, men sjlvklart menar jag att man ska ha en som har tillrckligt med kapacitet och en rejl bufferttank.

Comment

Men sen ska han kunna f in den i roboten ocks? Eller han kanske ska dra kompressorn efter sig i en lng sladd? Men han behver ven stora batterier fr att kunna driva kompressorn, ngot som han slipper med kolsyra.

Comment

Glmde nmna detta tidigare, den vanligaste storleken p brandslckare hr i Sverige r 7 kg (vilket r ungefr 4000 liter vid 1 bar). Sdana kan man kpa fr ngra hundra kronor p en skrot som har hand om gasflaskor.

Comment

Ska vi sga s hr d?

Koldioxid-system:
                  Kolsyreflaska
                  Bufferttank

Elsystem:
                  Motor/kompressor
                  Batterier
                  Bufferttank

Bufferttanken finns i bda, och den tar en del plats, men den gr att forma nstan som man vill.

Kolsyreflaskan tar mycket plats, och har en otymplig form. Som jag sa innan kan man ju anvnda flera mindre, men det r ju hgst obekvmt att byta d. Ett alternativ r ju en flaska formad efter behov, men det r (vad jag vet) dyrt.

Motor/kompressor-paketet r frhoppningsvis mindre n kolsyreflaskan. Det finns ju olika lsningar, t.ex. remdrivna/direktdrivna, som ger olika form.

Till sist, batterierna: De r ocks stora, men med en viktig skillnad, de gr att forma (n jag menar inte att man ska forma dem med vinkelslipen). Jag menar att man kan trycka in ngra dr de fr plats. Sen kommer ju frgan om man vill kunna byta batterier. Annars kan man ju fylla ut ben och liknande med Hawker Monoblock. D frsvinner ju i princip batteriproblemet.

Comment

Under den tid som jag TESTAR roboten s kommer jag anvnda mig av en kompressor som kommer att st helt vanligt p marken, och INTE inuti roboten.

Sedan kommer jag anvnda mig av en lng lufttryckslang som fljer efter roboten nr den gr framt. Allts kommer INTE roboten att slpa runt p en stor kompressor.

„n s lnge r frgan helt ppen nr det gller vad jag ska anvnda fr typ av drivmedelsmetod nr testperioden r ver och allt fungerar som det ska. Det kan bli ett koldioxidsystem, det kan bli ett elsystem, men jag vet inget skert n.

Jag ska ocks frska ta tag i min hemsida. Jag ska frska skapa en s jag kan lgga in bilder och kanske eventuellt filmer ocks.

Comment

om man blir melem i spray s fr man en gratis hemsida

Comment

Jas?!! Det har jag inte tnkt p! Jag tror jag r medlem i spray, fr jag kpte ADSL-bredband via spray!

Men ni behver inte bekymra er om att sitta och frklara hur allt ska fixas och stllas in, fr jag har en kompis som r lite bttre p datorer n mig. Jag ska frska f tag p honom imorgon(ls idag) och reda ut saker & ting d.

Comment

Att ha en bufferttank i ett system med kolsyra r bara ondigt, i alla fall fr Marcus. Det enda en buffertank gr r att den samlar upp d regulatorn inte klarar att slppa s vldigt mycket.

Om man dremot har en kompressor r en bufferttank ett mste, fr en kompressor ger s pass lite gas.

Men det bsta vore nog att gra precis som du sjer, att testa med en lite strre markbunden kompressor och sedan avgra vad som vore bst.

Comment

Det var en sak som jag glmde bertta om Gravity frut. Producenterna var rdda fr att matcherna skulle bli fr korta, s dom var tvungna att plocka ut en utav bufferttankarna, fr att den var alldeles fr kraftig! S det drjer nda till semifinalerna innan man fr se dess fulla kraft.

Comment

angende gravityfilmen. „r den jttekass kvalitet eller r det skolans datorer. (gick knappt att se ngoting fr alla ruor)

Comment

S dligt ska det inte vara. Tnkt dock p att filmen r vldigt stor s med en fr lngsam dator kommer filmen bara klippa och hoppa.

Comment

Working...
                                X