Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ants

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ants

Jag gjorde det inte s sofistikerat...mest beroende p att hlet i min skiva borrades med tanke p en strre motoraxel. Detta kompenserade jag med en liten klutt smltlim (min favvo).
    Eftersom axeln p min motor r gngad kunde jag spnna fast den med tv muttrar + brickor. Detta ger en liten fjdring, men jag vet inte om det r positivt eller negativt. Jag kunde i alla fall gra om proceduren ett antal gnger, tills skivan var (ehum, ngorlunda) stabil.

Comment

• Ants

Johan:

Hmm knacka p den... motorerna vi snackar om r ju inte s vrlstabila. Undrar om dom gillar det?
      Vi har ocks antagligen problem med att borra i skivan. Den ska gras utav Armox 600 som ska vattenskras (om skivan blir av). Jag tror inte att den vattenjetten kan skra s sm hl.

Men men, r det ltt att gra detta som du sger?
      Att vrma upp skivan och knacka p den. Skadas inte motorn och/eller skivan av det? Hur mycket behver man vrma upp den (om man anvnder stl).
      Vill ju inte ndra stlets egenskaper dr man vrmer.

Jo visst, klockankarmotorn vi hade sist r vrlbra. Om det funkar bra att knacka p skivan s tar vi det alternativet antagligen.

Jonas:

Smltlim r ocks min favvo . Vilken motor anvnder du? Jag tror jag skymtar en GWS motor och vxel, sant? Jag vill ju hlst slippa att knacka p skivan. Blir det ju praktiskt att spnna fast den p det sttet du har gjort.
      „r farten bra p skivan? Rekomenderar du motorn/vxeln?
      Vilken diameter har axeln p vxeln (behver det fr att rita vidare p min ritning)?

Comment

• Ants

Fan....det r ngon som har frgat mig om motorn innan...och jag kommer inte ihg vad jag kom fram till d....i alla fall r min ant fr tillfllet isrkopplad, och fasttejpad p min HW fr mottagarens skull.....och den r i ett garage lngt hrifrn...s jag kan inte ge dig mer info...

Vet heller inte mycket om hastigheten, d jag inte har fightats med den. Men jag tror att en hgre hastighet n den jag har r opraktisk.

Comment

• Ants

Jag har sett mnga trdar inhehllande Hardox och Armox. Men vad r det egentligen?
          Metal?
          Komposit material?
          Plast?

Comment

• Ants

Petter:

http://www.ssabox.com/products/se_index.htmhttp://www.ssabox.com/products/se_index.htm

Comment

• Ants

Motorn kan skert ta skada om axeln inte har ngot mothll, det beror p hur den ser ut. En del klockankarmotorer kan ppnas och stngas enkelt. Om det sitter en klisterlapp i botten s ta bort den. Om du ser kolen s kan du kanske komma t att sra dom nr dom ska tillbaks och sen kan botten fstas tillbaks med ett par epoxylimdroppar.

400 grader klarar Armox skert, men det kan bli svrt att lossa skivan om du mste vrma s mycket. Hlet mste vara endast ngon tusendel mindre n axeln vid s sm axlar. Aluminum expanderar dubbelt s mycket som stl vid samma temperatur.

Jag skulle nog knacka axeln i en skiva av aluminium eller polykarbonat och skruva fast tnderna som kan vara av stl. Polykarbonat gr bra att trnga axlar i eftersom det fjdrar men inte spricker. Du br se till att du har mothll p motoraxeln.

Alternativt s kan du prova med skivan en p egen axel med en remvxel och utvxling p ca 1. D slipper du riskera en dyr motor. P motorn behver frtfarande en remskiva fstas men den kan sitta lsare, ev limmas.

Comment

• Ants

Det dra med att ha aluminium/polyckarbonat fr att fsta axeln lter fiffigt.

Hur borrar man s noga (ngon tusendel mindre n axeln)?

Ska man fsta polykarbonaten p samma stt som med aluminiumet? Vad tror du funkar bst, polykarbonat eller aluminium? Frdelar/Nackdelar?

Funderar p att ha en liten cirkel av polykarb/alu (kanske 20mm diam) dr man fster axeln. S kan man skruva p Armoxet p 20mm skivan.

Comment

• Ants

Petter, det str dock inte s mycket information som r anvndbart ifall du inte redan vet saker som den tensila styrkan p material som titan eller rostfritt stl. Jag vet att jag har sett andra sidor, mer inriktade mot robotar, dr dom jmfr olika material (bland annat lg-mangan legeringar som armox och hardox).

Comment

• Ants

Det ska inte vara axeln ska vara en hundradel strre n hlet som den ska p ? det kallas grepp-passning, man pressar dit axeln i hlet med te.x ett stort skruvstycke eller snarlikt.
                    Ang att borra hlet, s grs det maskinellt i en frs eller svarv och sen brotschas upp till rtt dimension

Comment

• Ants

Borra s nra rtt mtt du kan och fila om det behvs. Kp en borr p tiondels millimetern tex Elfa 80-695-02. Tex http://www.mft.nu/http://www.mft.nu/ har koniska brotschar.

Jag vet inte vad som r bst vi pressning. Med PC kanske det r mindre noga med hldiametern men Al sitter bttre om det blir rtt. Det kan vara besvrligt att borra sm hl i metall, anvnd skrolja utom till Al d r det rdsprit som gller och borra inte hela hlet p en gng utan spna ur ofta.

Funderar p att ha en liten cirkel av polykarb/alu (kanske 20mm diam) dr man fster axeln. S kan man skruva p Armoxet p 20mm skivan. Lter som en bra id.

Comment

• Ants

Jaha, ett slags specialhrdat stl allts. Ovanligt fula namn .

Comment

• Ants

Nej, hrdat r det inte. Men det r en lg-mangan legering, med sm mngder av ngra andra exotiska material inblandat.

Hardox bestr till 98% av rent jrn (denna siffran r ungefr 92% fr armox). „nd uppfr sig materialet p totalt andra stt.

Comment

• Ants

Jag sg bilden p Jonas Lindn´s myrviktare, och undrar om vi kanske kunde f lite mer information om den och kanske lite mer bilder Fr att det r inte mnga som har ett stort snurrvapen p sina sm myrviktare i Sverige.

Hoppas du kan dela med dej lite information Jonas.

Comment

• Ants

Nja...det finns inte s mycket info....frhoppningsvis kommer jag till GBG, och d kan ju alla titta s mycket de vill...

Men jag kan ju frska: Vad var det fr information du ville ha?

Comment

• Ants

Som t.ex storlek, vikt, hastighet, vad fr matrial den tar sej igenom, och vad fr skador du har ftt medan bygga den, som skrsr eller kanske till och med lite splitter flygande hemma
                                Om du hade mer bilder och tillochmed filmer skulle vara gldjande

Comment

Working...
                                X