Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ants

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ants

Det var ett fartreglage frn ett servo, om jag inte minns helt fel. Men frdelen med Lithium Polymer r att dom hller en konstant spnning och strm 98% av urladdningen, sen sjunker den ganska omedelbart.

Comment

Ants

He he, ljudeffekter...lustigt . Okej d, vapnet kunde ha varit effektivare men vi r ett snllt lag och vill inte frstra andras robotar...till i sommar i alla fall .

Vi anvnder mycket riktigt elektroniken frn ett snderplockat servo + att vi satt dit ett litet rel (10 amp klarar det ). Vi frskte med mindre reler (3 st 2 amp seriekopplade tror jag det var) men de brann upp ganska direkt.

Comment

Ants

Markus: Om du seriekopplar reler r det ju inte konstigt om det inte hjlper...

Christian: Vilken spnning menar du att den ligger stabilt p? 3.7 el 4.2?

Danny: Om du planerar en spinner r det vl lika bra att gra som jag: Kpa ett frdig fartreglage fr flygplan.

Comment

Ants

jo man har ju sett ngra p typ 2 gram som klarar ett par amp men fr vl se om det rcker frst

Comment

Ants

Jonas, det beror ju p vilken spnning dom r p ursprungligen.

Men nstan alla laddningsbara batterier klarar att hlla sin ursprungliga spnning tills 98% av batteriet r slut (vilket r varfr Ni-Cd r s pass populrt i de strre robotarna).

Comment

Ants

Oj, d, nu r det en uppenbar risk fr en lng post...(ls p egen risk)

Christian:
              Alla Li-polymer r p 4.2V nr de r fulladdade. Detta beror p cellens kemi, och kan inte ndras. Om man lser p informationen om den aktuella cellen p sidan som var lnkad till ovan kan man lsa: Spnningen r nominellt 3,7V, men cellerna hller 4,2V vid fulladdat, och hller denna spnning ganska lnge.
              Med tanke p detta frstr jag inte hur du kan skriva:
              Men frdelen med Lithium Polymer r att dom hller en konstant spnning och strm 98% av urladdningen, sen sjunker den ganska omedelbart.
              Man bortser ifrn det du har skrivit om att strmmen r konstant, d det inte r sant i robotvrlden eftersom man inte bara kr med konstant hastighet. Resten r (mig veterligen) sant fr Ni-Cd batterier, men, enligt den information jag har tillgnglig, stmmer det inte fr Li-polymer.
              Och...anledningen till varfr robotar anvnder Ni-Cd...behver vi vl inte diskutera...eftersom det uppenbarligen r flera anleningar.

Danny:
              Det jag har r specat fr 2A, men det lr klara betydligt mer (enligt ngon robotsida - kommer inte ihg vilken).

Comment

Ants

Jonas, jag har numera gjort en ganska grundlig underskning, och kan erknna att du delvis har rtt.

Men spnningen sjunker inte under den nominella spnningen fr n ungefr 90% av batteriet r urladdat. Fr det r 90% som gller fr batterier med Lithium (medans 98% gller fr batterier med Nickel).

Comment

Ants

Det jag har r specat fr 2A, men det lr klara betydligt mer (enligt ngon robotsida - kommer inte ihg vilken).

Jag r ganska sker p att 2A r nominellt, vilket uppenbarligen innebr att det klarar mer under kortare stunder.

Comment

Ants

Stmmer bra....jag tror det jag har r ett GWS 2A.

Comment

• Ants

OK, tror faktiskt att det var just det fartreglaget jag har spanat in lite

Comment

• Ants

Hmm.....frsker kontkta Team Bovik, men dom verkar ha bytt address.....i s fall, ngon som vet deras nya?

Comment

• Ants

Vi har bytt internetleverantr. Den nya e-mail adressen r robot@bovik.homeip.net.

Comment

• Ants

Jag behver tipps p stt hur man fster en spinnerskiva p en motor/vxel.
                            Ngon som vet ngot bra stt?

Tipps p motor/vxel eller liknande uppskattas ocks.

Jag funderar p denna motor+vxel

GWS LPS-B2C-B

http://www.mft.nu/driv/sma.htmhttp://www.mft.nu/driv/sma.htm

Comment

• Ants

Fr inte spinnskivor ha en diameter som r strre n 3?

Comment

• Ants

Vi har ingen erfarenhet av att bygga spinners, men prova att trnga p skivan p axeln. Gr ett hl i skivan s stort att du mste knacka ned axeln med hammare och/eller vrm upp skivan s att den expanderar. Fr att lossa skivan knackar du ut axeln med en stlpinne.

Knner du till Ninco Stinger motorn som de bsta spinnerantsen anvnder? Kolla vad som skrivs p engelska forum. „r inte klockankarmotorn ni hade sist bra?

GWS LPS-B2C-B r kanske i minsta laget. Med vxeln fr skivans axel en egen lagring istllet fr att stta skivan direkt p motoraxeln men det blir lg fart p skivan.

AWS-reglerna begrnsar inte spinnerskivors diameter.

Comment

Working...
                                X