Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ants

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ants

Kan sga att du behver inte ha en vg som vger exakt p en tiondels gram, antingen en vg med +/- 5g eller +/- 1g

Comment

• Ants

Behver lite hjlp med lysdioder:

jag har en lysdiod som jag vill ha i min FBS Antweight, men jag vet inte vilken resistor jag ska anvnda. Jag har 5V frn BEC kretsen (efter batteriet, 11.1V 300mAh), och har en 3mm lysdiod. Vad fr resistor ska det vara fr att f den att lysa. Rcker det med 10 ohm?

Comment

• Ants

Det bsta r att anvnda ett 2700ohm motstnd direkt frn batteriet. Det ger dioden 3,3mA vilket jag gissar r lagom, men det beror p lysdioden och hur mycket ljus du vill ha. Frdelen med att koppla till batteriet r att du slipper effektutvecklingen i din BEC.

En vanlig lysdiod klarar ofta 20mA men ger d ett obehagligt starkt ljus. Dessutom drar det ondig strm.

Eftersom man br snla p allt i en ant skulle jag rekomendera att kpa ELFA 75-028-34 som r en lysdiod med integrerat motstnd. Det r avpassat fr 12V men ger en lagom ljusstyrka (enligt mig) nr den r kopplad till 5V.

Comment

• Ants

Jag hade tnk mej mer http://i3.photobucket.com/albums/y89/Flippt/SETUP.gif>

Comment

• Ants

5V matning och en lysdiod med 2V spnningsfall ger 3V ver motstndet. Ett motstnd p 1000ohm ger en strm p 3mA.

ELFA 75-028-34 och 75-028-75 har just ett sdant motstnd inmonterat i sjlva lysdioden. D behver du inget separat motstnd och sparar allts en komponent. 75-028-75 r aningens dyrare men ger starkare ljus.

Comment

• Ants

Fick hjlp via msn. Ett 330 Ohm rcker, d der ger en strm p 15mA, vilket borde vara tillrckligt.
              Varfr jag inte vill bestlla frn Elfa r att det kostar s jdrans mycket i frakt!!

Comment

• Ants

Elfa,s faktasidor finns att ladda med p: http://www.elfa.se/se/fakta.pdfwww.elfa.se/se/fakta.pdf

MYCKET nyttiga sidor, kolla p sidorna om motstnd/Ohms lag.
                Kolla ven p Batterisidorna.

Comment

• Ants

Den som hjlpte dig p MSN missfrstod dig eller kunde inte s mycket om elektronik. Du har ungefr 2V spnning ver dioden vilket gr att det blir 3V ver motstndet. 3V / 330ohm = 9mA. Beroende p vad du har fr diod s kan det ge lagom eller fr mycket ljus. Du brnner dessutom 0.1W bara p att hlla lysdioden brinnande. Det mesta av den effekten blir vrme i din BEC vilket frmodligen r den del som blir varmast. Det r smartare att brnna effekten i motstndet. Det gr man genom att koppla in dioden till 11.1V direkt efter brytaren. D r ett strre motstnd lmpligt, kanske 2700ohm.

Jag r s bortskmd med att ha en ELFA-butik p bekvmt avstnd. Frakt med postfrskott blir ver 80kr, vilket gr att jag frstr din tvekan att bestlla drifrn.

Comment

• Ants

Heheh, tnk fr att det faktiskt funkar Stefan .

Fick nstan hjrnbldning igr kvll, d jag upptckte att roboten inte fungerade lngre. Lde bort lysdioden, motstnd och strmbrytare fr att se vilken som kunde ha varit den felande lnken.
                    Visade sej att batteri kabeln (hanen) till strmbrytaren det var fel p

Comment

• Ants

nn som har ngra servon till salu mjligen??? skulle grna vilja f tag i en 2st s jag kan f ihop en ant till sommarens mte

Comment

• Ants

brjade p att svetsa ett skal till min nya ant av lite armor jag fick gratis av konsum butiken hr mittemot plasten hadde dom tydligen till att skydda reklamen som sitter p utsidanhttp://i8.photobucket.com/albums/a30/erik_knutsson/DSC02446.jpghttp://i8.photobucket.com/albums/a30...n/DSC02446.jpg
                        vet att jag inte r s bra att svetsa ihop plast men blev iallafall bttre n frra. kan inte bertta mycket om designen eftersom jag inte sjlv vet hur den blirfast kan bertta att eltorro 2 kommer iallafall att ha ett vapen som troligen blir ngon slags lifter

Comment

• Ants

tnkte bara frga om ett nimh 6v 120mAh rcker till en ant med ett vapen eller behver jag kpa ett nytt??

Comment

• Ants

Har ingen anning, men det du kan gra r att testa, se hur lnge batteriet hller om du ker runt p golvet, eller bordet, och lyfter olika saker.

Comment

• Ants

Kan tillgga till joacim,s post att: Du kan ju ha det som extra batteri hur somhelst och kpa ett nytt & frcht nd p ex, 1000 mAh.

Comment

• Ants

Jag skulle bara vilja sga en sak:

http://s3.photobucket.com/albums/y89...t=CIMG2222.jpg

Comment

Working...