Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kugghjul

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kugghjul

Fy tusan, det var dyrt, vad r det gjort av ? guld kanske.

Comment

Kugghjul

Ja, inte var det billigt inte.

Egentligen hade jag tnkt anvnda tv steg till utvxlingen i min FW, men nu brjar jag fundera p att bara ha ett steg, och istllet ha vldigt sm hjul. Synpunkter p detta??

Till drivningen tnkte jag anvnda tv stycken 12 volts DeWalt motorer. (nya modellen)
      Ngon som vet vad en sdan motor varvar utan belastning??

Comment

Kugghjul

Varje vxlingssteg krnver ngra procents energi s du tjnar p att bara anvnda ett steg. De absolut minsta kugghjulen med bara 8 eller 10 kuggar har en ganska dlig geometri och ger drfr smre verkningsgrad och slits mer.

Viktigaste nackdelen med ett steg r att stora hjulet ta plats och vger mer. Vikten kompenseras nog av att man behver frre lager mm.

Min sikt r drfr att man br satsa p ett steg om man bara har plats fr det. Ha reserv av speciellt de sm kugghjulen och smrj med bra fett.

Comment

Kugghjul

Jag r lite fundersam p hur det kommer att fungera med bara ett steg..

Det stora kugghjulet kommer isfall att sitta monterat direkt mot hjulet och vara bara ngra millimeter mindre.

Om jag har fr liten utvxling borde jag vl till viss del kunna kompensera det genom att ha mindre grepp i dcken?? Eller??

Comment

Re: Kugghjul

Nu har jag en till frga om kugghjul, men den hr gngen handlar det om kugghjulen i en planetvxel..

„r det ngon som vet om en 1-stegs planetvxel hller bttre om det r lg utvxling eller om det r hg?

Visst r det s att i en vxel med hg utvxling r soldrevet litet och planetdreven stora, och i en vxel med lg utvxling r det tvrtom?
            Och spelar detta i sdana fall ngon roll fr hur stor belastning vxeln tl??

Jag har vldigt liten erfarenhet av planetvxlar sedan frut, s jag skulle vara vldigt tacksam fr svar...

Comment

Antar att det r planetvxeln som sitter i skruvdragare du undrar om, i billiga modeller s tl den en belastning p ca 10 Nm, gr du till en byggvaruaffr och kollar p ex.v dewalt, bosch s brukar dom skylta med hur mycket dessa kan belastas med. det r inte ovanligt med 20-40 Nm med dessa kostar drefter, dom har btre motorer och alla kugg i vxeln r av stl.

jag kpte skruvdragare p –B av mrket BASIC 18 volt och dessa vxlar r helt av metall, vet dock inte hur det r med 12 volts varianten, brukar ju annars vara plastkugg i frsta steget.
              skruvdragare brukar ha 2 steg i utvxlingen fr att f bde styrka och skaplig hastighet

I vrigt s brukar det st p vxeln om du ex.v kper en frdig motor med vxel p elfa eller i specefikationen till dessa

ELFA nr:54-455-23 motor 12 volt, utv 25:1 max moment 900 mNm (0.9 Nm) varvtal utan last: 160, max last 105

Comment

Hur gr det fr dig med drivningen p din robot Moritz? Skulle vara kul att hra bara .

Sjlv har jag ett dilemma. Jag har 4 st motorer som har anvnts till permobiler. Den vxellda som hr till dem r p 25,8:1 p en 2900 r/min motor (vid 22 volt) s de r vldans sega . Mycket starka iofs.
                Jag vill sledes helst kra utan vxelldan. Tyvrr r motorerna p endast 300 Watt vid nmnda 22 volt (str s p mrkningen) s frgan r om 2 stycken r tillrckligt att driva en HW? Tnkte mig 2 stycken i reserv nmligen samt att det kanske blir lite tungt med 4 st motorer.

Min andra frga r hur man bst bygger en egen planetvxel :P. Jag har en rejl bunt olika aluminiumkugghjul som jag kpt p skroten. De verkar vldigt tliga s jag tror de ska hlla ett tag i alla fall. Problemet r bara att jag inte vet hur jag ska fsta dem. Eller snarare de axlar som ska hlla uppe kugghjulen. Mste man anvnda kullager som ska pressas p axlarna och sedan hllas p plats p ngot stt eller finns det nn enklare lsning?
                Jag funderar p att anvnda ngra lagerbockar jag har liggande med de vger ju en del och tar en hel del utrymme . Samt att det kan bli lite knepigt att passa ihop kuggen i varann med lagerbockar verallt :P.

S klart vill man ju spara vikt och utrymme vilket r A och O i en robot med sjlvaktning .

Comment

Jovars, det gr framt, men extremt sakta..

Jag har ngra olika ider p hur jag ska lsa drivningen, vilka innefattar bde planetvxlar, kedjor och ven lsa drev.
                  Jag hittade en 24 volts likstrmsmotor med planetvxel som jag tnkte gra nnting roligt av, men
                  jag vet inte hur snabbt roboten skulle g om jag anvnder den till drivningen.
                  Dessutom skulle jag bli tvungen att ha ngon form ackerman-styrning d, och det hade jag egentligen tnkt undvika..

Nu har jag bestllt fartreglaget iallafall, s snart kan jag brja prova mina ider p allvar.
                  (Knns lite primitivt att gra alla tester med hjlp av bly-accar och kabelstumpar...)

Nr det gller att bygga en egen planetvxel s tror jag att det r ganska svrt.
                  Har visserligen aldrig provat, men det knns som att det kan bli lite besvrligt...
                  Har du ngon ring-gear i samma modul som aluminiumdreven?

Comment

Det lter avancerat med planetvxel, kedjor och lsa drev. Min morfar sa alltid att Gr mekaniska saker s enkla och effektiva som mjligt s finns det mindre risk att de gr snder. En klok man min morfar, som gav mig ett armbandsklocka med vanliga gamla visare nr jag ville ha digitala 12 melodier klocka som alla polare hade. Min klocka anvnder jag fortfarande 25 r senare men kan stta huvudet i pant p att inga av mina gamla kamrater har kvar sina digitala frn den tiden .

Sjlv ruttnade jag p att uppfinna hjulet igen och tog vad jag har liggande sedan frr. Det vill sga go-kart hjul, ½-tums kedja, kedjehjul och rullbockar i avancerad plast. Jag lter drmed vxelldan sitta kvar p motorerna och fr upp lite hastighet med kedjehjul istllet.
                    Cirka 14-15 km/h p 24 volt kommer det att bli. Fr duga.

Det blir vl inte direkt snyggt eller praktiskt rent tekniskt men det blir enkelt fr mig just nu . Pratade lite med ngra aktiva robotbyggare i Holland och jag insg snabbt att min robot ligger 5 r eller mer bakt i tiden . Dremot r ngra av mina delar i roboten top notch s med en del modifieringar och ett antal 1000-lappar s kan den vara med i hetluften internationellt . Fr se om jag fr blodad tand att lgga ner s mycket tid och pengar nr jag ftt igng denna frst.
                    Det lustiga r att jag byggt 3 st tungviktare som alla har blivit halvfrdiga. Det lnar sig att tnka och rita 3 gnger och bygga en gng istllet :P.

Comment

Jag skulle behva ngra kedjehjul med 1/2 tums axelhl samt ett litet kilspr.

Vet ngon om vart man fr tag p sdant?

Jag vet att hjulen finns att kpa p Robot Marketplace, men de har
                      inga kilspr, och det knns lite drygt att behva bestlla drev frn
                      staterna....och sedan skicka dem vidare till ngon som kan ta upp
                      ett kilspr....som sen i sin tur mste skicka dem till mig igen...

Knns som att det blir rtt mycke pengar som bara gr till frakt..

Comment

KAN DESSA L„NKAR VARA TILL NYTTA?

http://www.ramstrom.se/sok/Trans/SEKedjehjulTrans.html

http://www.ronson.se/kedjehjul/kedjehjul.htm

Comment

Tack fr tipset.
                          Har mailat fr ngra olika prisuppgifter och vntar nu p svar.

Skulle verkligen vilja slippa svetsa fast drevet i axeln, men det
                          kanske fr bli den lsningen nd om alternativet visar sig vara
                          fr dyrt.

Comment

Kom just att tnka p en sak...

Jag har utgtt ifrn att det r bst att anvnda sig av 1/2 tums
                            kedja till drivningen av roboten, men efterssom det bara r en FW
                            s kanske det skulle g lika bra, eller nnu bttre, med 3/8 tum..?

Utrymmesmssigt skulle det vara betydligt bttre med 3/8, men jag
                            antar att roboten blir tligare med den strre kedjan. Jag tnker mig
                            att den borde bli mindre knslig mot skrp och annat som kan fastna
                            i kedjan om lnkarna och tnderna p kedjehjulen r strre.

Ngon som har erfarenhet av detta, eller som vet vilka kedjor som
                            oftast brukar anvndas till fjderviktare??

Comment

Jag tror 1/2 r overkill fr mindre robotar n HW faktiskt. Det beror vl iofs vilken kraft man har i motorerna och hur lnga kedjorna r men jag vet mnga HW som kr med 3/8 utan problem. Det som oftast hnder r att kedjan hoppar av kedjehjulet vid en smll s man br nog ta sig tid att se till att kedjehjulen verkligen r i rak linje till varandra och att kedjan r tillrckligt spnd. Samt att ju kortare kedja desto bttre .

Jag har mig veterligen aldrig hrt att skrp i kedjan skulle vara en orsak till en frlorad fight s det r nog ingen strre faktor att rkna in.

Comment

Okej.
                                Jag skaffade ett kedjehjul fr 1/2, men det
                                ser alldeles fr stort ut till min lilla fjderviktare..

„r 3/8 den optimala storleken fr sm robotar
                                eller r det bst att g ner nnu mer i storlek?

Det finns ju kedjor med tex 6 eller 8 mm delning...

Comment

Working...
                                X