Announcement

Collapse
No announcement yet.

Acc

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Acc

k fr det str p drren hos elfa i malm vi sljer inte till privatpersoner nmligen. men kan nog lsa det genom jobbet.
    Jag tackar fr tipset p ldningen!

Comment

D har mina batterier anlnt, ska lda ihop ett 12v 4600mAh paket. Hur grov kabel br jag anvnda till det, rcker 1,5mm silikonkabel?
      Kpte en annan ls kabel som skulle tla 70A, batterierna skulle kunna tmmas med 46A max kontinuerligt har jag fr mig.

S snart batteriet r ihop ska jag brja med prototypen, som sagt 2wd och ett hemligt aktivt vapen blir det, HDPE chassi samt hdpe / polcarb armor!

Comment

En meter kabel med arean 1,5mm har en resistans p 0,0115ohm. Om du kr 46A genom den fr du ett spnningsfall p 0,53V. Sjlv skulle jag nog valt lite grvre kabel, men det beror p hur lnga kablar du gr. Mellan batterierna kan man nog kra 1,5mm och sedan 2,5mm eller 4mm fr de lngre strckorna.

Tnk p att batterierna r knsliga fr hga temperaturer. Frtenna frst ldronen och kablarna. Lt batterierna svalna helt. Vrm upp kabeln s tennet smlter innan du stter den emot ldrat. Kyl grna med blt svamp eller liknande direkt efter ldning.

Tnk nu inte fr mycket p att gra kablarna korta bara fr att minska resistansen. Det r ofta viktigare att ha en lg induktans. Det fr man genom att omedelbart vid batteriet tvinna plus- och minus-kabeln och ha dem tvinnade nda fram till fartreglaget. Tvinna ven kablarna mellan fartreglage och motor. D minskar man risken att brnna fartreglaget samt minskar strningarna till radiostyrningen.

Comment

Okej tack s mycket fr informationen!

Comment

Som kuriosa kan jag nmna att man fr fast installation (i vggar mm) aldrig kr mer n 7A per mm. Enligt den tumregeln borde du ha 6,5mm i dina kablar. Det r dock overkill i det hr fallet.

Comment

Okej. Jag infrskaffade mig 4,5mm kabel jag kommer anvnda mig av till accet samt ett gng dean's kontakter till batteri, motorer samt removable link.
              Jag funderar dock fortfarande p att ha 1,5mm p motorerna d jag hrt att de inte brukar dra mer n 10-15A. Det r standradr 550rpm 12v motorer jag kommer kra p 12v.
              Har sabertooth 2x10RC till dessa. Om detta inte duger nr jag vl kr igng roboten s har jag kollat dels p electronize och sabertooth 2x25A som uppgradering
              men sabertoothen lockar mer d den verkar ha mixer.

kket ser terigen ut som en verkstad och jag har ett par dagar ledigt s ska se vad jag hinner gra!

Comment

Awesome! Bilder skulle uppskattas!

Comment

Working...
                X