Announcement

Collapse
No announcement yet.

Acc

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Acc

Tnkte frga er som r mer erfarna hur stor acc ni anser behvs till en ant??

Tnkte kra p 7,4 volt Lipo, men jag vet inte hur mnga mAh som behvs... Vad tror ni??

Acc

Det beror p vad fr typ av Ant du ska gra

Pusher, kil och inget vapen: 110-145mAh
    Lyftare, Flipper eller extra servo: 145-200mAh
    Spinner, bortsls motor: 200mAh och uppt.

Var noga med att du har rtt typ av laddare, annars kan det g riktigt illa.

Comment

Acc

DVS.... BOOOM!!! eller en otrevlig brand.

Comment

Acc

Bde och igentligen. En liten film om hur det kan g till:

http://youtube.com/watch?v=lCFUGDcSuLw&feature=relatedhttp://youtube.com/watch?v=lCFUGDcSuLw&feature=related

Comment

Re: Acc

Funderar p att kpa en laddare inom kort.
          Ngon som kan ge tips eller synpunkter p vad man ska leta efter/undvika?

Just nu kr jag med en blyacc, men tnkte uppgradera till NiMh-acc istllet.

„r det en god id att kpa en laddare som klarar bde NiMh och LiPo, eller ska man undvika sdana?
          Skulle ju vara praktiskt att ha en laddare som ven klarar LiPo utifall att jag senare skulle vilja kra
          med sdana accar, men jag r inte s insatt i detta mne.

Jag antar att det finns flera hr p forumet som r mer belsta n jag, s jag vore tacksam fr tips...

Comment

Jag skulle rekommender endast NICD/NIMH laddare, d du behver enorm skerhet nr det gller Lipo-celler. Exempel mste du ha en passande balanserare, och ifall du rkar skada cellerna (antingen genom dlig laddning eller fysiskt) s kan du rkna med att det blir en ordentlig smll. Och fr snt har inte vi skerhet till med vra ppna arenor.

Men, det r ditt val

Comment

Det lutar t NiMh-accar fr tillfllet, s fr jag se lngre fram om jag byter till ngot annat.
              Tnkte kra tre stycken 7,2 volts accar i serie s det blir 21,6 volt sammanlagt.

Vad tror ni om den hr laddaren? Kan det tnkas vara ett bra kp??
              http://www.umearc.se/el-motorer/ladd...d-laddare.html

Comment

Tnk bara p att minimal laddstrm r 0,5A. Det kan vara ganska mycket om du har sm celler i en Ant. En tumregel r att man normalt br ladda dem med max 1C fr att f bra livslngd. Man kan ladda snabbare undantagsvis.

1C r samma laddstm som den nominella kapaciteten. Det betyder att celler med 500mAh och strre lmpar sig vl fr den laddaren.

Ha Kul
                STB

Comment

Okej. Tack fr informationen.

En acc p 3300 mAh borde jag kunna ladda med 2 A utan fara fr accen d?

Tnkte fara ivg och kpa laddaren nu i eftermiddag.

Comment

Japp, d r det inga problem alls.

Eftersom du kommer ladda de 3 packarna separat s r risken strre att de fr ojmn laddning. D r det extra viktigt att du slutar kra s fort du ser att roboten brjar bli sl. Risken finns annars att de mest laddade packarna trycker strm igenom det tomma. D skadar man de batterierna.

Comment

Sdr, nu har jag inhandlat accar och laddare.
                      Det blev en Thunder AC-6 laddare, och tv stycken 11,1 volts LiPo-accar.

Har funderat mycket fram och tillbaka p vad jag skulle vlja och jag hade
                      egentligen bestmt mig fr att kra p NiMh, men s rknade jag ihop vikten
                      p robotens delar, och det visade sig att jag redan ligger ett par kilo ver
                      viktgrnsen, och d har jag nnu ingen srimek.

Spinnern vger fr tillfllet drygt 6 kilo, vilket r ett par kilo mer n jag hade tnkt mig,
                      s kanske att jag kan lyckas ta mig ner till 13,6 kilo.

Comment

Hrligt! Let us see some power!

Har du lst reglerna fr Lithium batterier? Ls punkt 6.
                        http://www.fightingrobots.co.uk/documen ... 008_v2.pdf

Comment

Jo, jag har lst reglerna, och om jag tolkat dem rtt s kommer det inte att
                          bli ngra problem med dem.

Accarna jag har nu ligger p 2550 mAh, s jag kanske kommer att behva
                          ett par till lngre fram, men fr tillfllet tror jag att det rcker gott och vl.
                          Dom kan laddas ur med 48C, s det blir vl nnstans kring 120 A om jag rknat rtt..?

Comment

Ojoj, 120A r mycket. Dina batterier kommer rcka ngra sekunder vid den belastningen. Kanske en halvminut om du har tur.

Det verkar vara riktigt bra batterier du kpt. Motorstyrningar och andra prylar mr bra och kan arbeta effektivare nr de ansluts till batterier som kan ge mycket. Du kommer skert inte att ngra dig.

Tnk p att LiPo ldras. De frvaras bst halvladdade i kylskp nr de inte anvnds. De tycker ven illa om djupurladdningar. Om man ser till att hlla kvar lite laddning, helst 30%, s kan de hlla nstan hur lnge som helst.

Ha Kul
                            STB

Comment

Jo vars, 120 A r en hel del, men roboten kommer ( frhoppningsvis ) inte att dra s mycket.
                              Skrev bara vad accarna klarar.

Jag har inte s stor erfarenhet av LiPo-batterier sen frut, men jag ska frska att inte sprnga dem...

Comment

Working...
                              X