Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vulkning av gummi till hjul

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vulkning av gummi till hjul

Hade tnkt att tillverka egna hjul av aluminium som ska lettras ev svarva ett styrspr i fr att vulka p gummi s att det sitter bra.

Vad fr sorts gummi ska det vara och hur vulkar jag det p bsta stt ? Typ som vid lagning av cykeldck med lim eller bakar det plindade gummit i ugnen.

Hade tnkt att linda p gummiremsor p alu navet och sen svarva av till rtt diameter.

Gr det att skaffa lsa gummiringar som bara r att limma fast ?

Hjulen ska ha en diameter p ca 100 mm

Jag vet inte riktigt hur du menar.
    Men om du ska ha hjul med riktigt bra grepp p s ska du skaffa polyuretan, helst tv komponents. dock har jag inte hitta ngonting i Sverige

Comment

Hade inte en robot p senaste rsmtet hemgjorde hjul, dom som var gjorda av glasfiber och den hade en stor kil framtill.

Comment

Team Bovik med deras Kanonkula. Jo, deras hjul var gjorda i glasfiber och flgen i vanlig plt.Dom tejpade fast deras gummi p hjulet.
        Ett annat alternativ r att du skruvar fast vanlig cykel dck. Det ger frvnansvrt bra grepp.

Comment

Jag har planerat att frska f tag p lite polyuretan och har ntligen ftt tag p en som vet var det finns. Dock kommer detta i kg vis, och jag undrar om det r ngon som r intresserad av att vara med att dela p en pse. Jag kommer att anvnda mig det till min FW, ants och Sumorobot.

Polyuretan anvnds oftast bland Fjderviktare och har ett vldigt bra grepp. De sljs som frdiggjorda vid namnet Blue wheels eller http://www.robotmarketplace.com/prod...n_wheels.html>

Comment

Gller erbjudandet om polyuretan fortfarande??

Comment

Oj, Sg inte frrn nu att du hade skrivit i den hr trden.

Jo, jag har ftt kontakt med en som kan fixa polyuretan, men det har varit leverans krngel hit och dit och jag har inte ftt reda p priser eller ngot. Ska ta kontakt med personen igen ifall du r intresserad och ta reda p ett pris.

Comment

Tyvrr Joacim, det r fr sent.

Gjorde den hr posten January 30, 2008

Comment

Du Mats, det kanske finns fler p samma trd som skriver :P
                  Kolla vad Markus skrev innan min frra post.

Comment

Jag r eventuellt intresserad, men det beror frsts p priset...

Jag letar efter block i storleken typ 100 x 100 x 30 mm, men jag har dock ingen uppfattning om vad en sdan bit kostar...

Comment

Sorry Joacim hade lite fr brttom att slnga den posten

Comment

Markus, har nu ftt det bekrftat att dom har ftt hem polyuretan och vntar in p p att du p din order.
                        Jag berknade att jag skulle behva minst 200 kubiccm fr ca. 4 st Fjdervikthjul (72 x 25mm) och ett par hjul till mina sumo robotar.
                        Skriv antingen hr eller p min mejl hur mycket du ska ha.

Comment

Vet du vad dom tar per kvadratdecimeter i 25 alternativt 30 mm tjocklek?

Comment

So jag frstr det r det inga block som man kan forma efter sjlv, utan det kommer som palletter eller pulver liknande form.

Comment

Fr tillfllet tror jag att jag fr nja mig med gummihjul. Kassan r lite anstrngd just nu...

Vet du frresten vad det r fr densitet p polyuretanet?

Comment

Working...
                              X